Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
VEA - Volvo Environmental Architecture: ny fyrcylindrig strategi
Den nya motorarkitekturen VEA - Volvo Environmental Architecture - bygger på enbart fyrcylindriga motorer som i vissa kombinationer kommer att få förstärkta prestanda genom eldrift eller annan spjutspetsteknik. Volvo Personvagnar kommer att utveckla fyrcylindriga motorer som har bättre prestanda än dagens sexcylindriga motorer, samtidigt som de har lägre bränsleförbrukning än den nuvarande generationen av fyrcylindriga motorer.

Volvo Personvagnar introducerar också en ny åttastegad automatisk växellåda som ger föraren bättre köregenskaper och fantastisk bränsleekonomi. Volvo Personvagnar har också börjat testa svänghjulsteknik på offentliga vägar. Svänghjulstekniken, som också kallas Flywheel KERS - Kinetic Energy Recovery System - erbjuder föraren ytterligare hästkrafter genom att ge en fyrcylindrig motor samma accelerationsförmåga som en sexa, förutom kraftigt sänkt bränsleförbrukning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
sorsj skrev:Nja, Stefan Jacobi sa bara att de kommer att finnas fr.o.m. hösten 2013, men min fråga gällde specifikt nuvarande V70: kommer den att också ha de nya motorerna?
Exaktare svar än så här släpper nog inte volvo just nu.
av Amli
mattish skrev:Skoj att det börja hända lite saker. Ser ingen nackdel att 5orna försvinner, möjligtvis ljudet men inte annars.
Håller med. Särskilt om prestandan behålls eller höjs samtidigt som förbrukningen går ner.

Men mest intresserad är jag av den nya 8-stegade automatlådan.
Användarvisningsbild
av akterspegel
Amli skrev:
mattish skrev:Skoj att det börja hända lite saker. Ser ingen nackdel att 5orna försvinner, möjligtvis ljudet men inte annars.
Håller med. Särskilt om prestandan behålls eller höjs samtidigt som förbrukningen går ner.

Men mest intresserad är jag av den nya 8-stegade automatlådan.
En sådan lär väl behövas om man satsar på små hårdtrimmade fyror med smalt effektområde, nu är jag kanske lite fördomsfull men jag älskar 2,5 FT för det breda effektområdet där mycket effekt finns mella 1600-7000 varv och den varvar 1600 varv i 100 och med endast mjukvaruoptimering så får man nästan 300Hk och 470Nm..
Användarvisningsbild
av Guru
sorsj skrev:Vet någon om och när den nya motorgenerationen (VEA) kommer i nuvarande V70?
Ja.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Att fylla på diesel i min XC90 motsvarar […]

3G släcks

Volvo har ett eget servicecenter dit SOS/E-Call […]

S70 startar inte när den är varm

Hej, Precis löst detta problem på farsa[…]