Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Jag läste lite om et nya skatteförslaget i ams från maj idag.
V70 har väl så pass hög tjänstevikt så att den fortsätter vara miljöbil om jag förstod det rätt.
Där stod det även att dieselbilens straffaktor på utsläppsbaserade skatten sänks vilket gör årsskatten på nya dieselbilar lägre än vad den är idag...

Har dock inte letat mer om det, tänkte göra det senare.

V60 skulle förlora sin miljöbilsstämpel enligt ams men få sänkt skatt med ca 300kr.
av Lövet
Skattebefrielsen kan ändå omöjligen vara motiv att välja en viss bil då den bara blir 6500kr för 5år. Mindre än en uppsättning vinterdäck...
mattish skrev:Jag läste lite om et nya skatteförslaget i ams från maj idag.
V70 har väl så pass hög tjänstevikt så att den fortsätter vara miljöbil om jag förstod det rätt.
Där stod det även att dieselbilens straffaktor på utsläppsbaserade skatten sänks vilket gör årsskatten på nya dieselbilar lägre än vad den är idag...

Har dock inte letat mer om det, tänkte göra det senare.

V60 skulle förlora sin miljöbilsstämpel enligt ams men få sänkt skatt med ca 300kr.
Rättar mig själv och V70 kommer inte vara miljöbil efter 2013. Max 115gram ska den släppa ut för att vara miljöbil och den släpper ut 119.

Undra vad dom hittar på för att sänka siffran. T4F klarar sig precis med 2 gram tillgodo.

Enl länk: http://www.miljofordon.se/aktuellt/106- ... jobil-2013

Som sagt sparar man som mest 5000:- och det är drygt 1-2% av bilens totala pris.
av perhall
Linqid skrev:
jatsee skrev:Håller med att T4an känns dyr. Vad har ni andra betalt för motsvarande bil?
Visserligen ingen R-Design och med inbytesbil vilket kanske gör att jämförelsen haltar en del men vi betalade ca 270' för en V70 T4 med Powershift och Ocean Race-paket i våras (MY12). Att betala 30 papp extra (om man räknar bort v-hjul och drag) för en R-Design utan automat känns saftigt...
Håller med. aut kostar ung. som dag+v-hjul (visserligen var automat subventionerat till 9900 i våras)
ORE är inte mycket billigare än R-design som listpris...
PH
av perhall
poseidon skrev:Värmaren i D3an är ju värd en hel del.
Absolut, kanske inte är värd sitt fulla pris (12000?) för alla men helt klart en bra grej/PH
av Knisen
Om du bortser från ekonomiska aspekter som skatt mm så skulle jag rekommendera dig att provköra en automat i kombination med D3. Jag alltid kört manuell låda men på min nyaste bil tog jag automat. Vilken dröm, kommer aldrig köpa en familjebil med manuell låda någon mer gång.
av jatsee
Såg att man kan få en D4a med momentum+dynamik edition för 299.900 på Bilmånsson, låter som ett bra erbjudande.

Provkörde D3 och T4 igår. Jag upplevde dieseln som trevligare, är D4an liknande D3an så lär det bli en sån.

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]