Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
KalleH skrev:Fungerade inte AWD vid backning med viscokoppling?
Det har jag för mig att den gjorde.....
av JohnB
En fd kollega som hade en Celica GT4 fick en liten överraskning när han stolt hävdade att han minsann kunde parkera så för att bilen hade AWD. Iaf på den modellen så funkade bara AWD framåt.

/John
Användarvisningsbild
av Waterlily
Jag roade mig med att räkna ut hur stor skillnaden är på rotationshastighet mellan främre och bakre hjulpar på min 530d xDrive.

Vid små rattutslag är skillnaden mycket liten för att öka kraftigt vid max styrvinkel. Följande stympade tabell ger ett litet hum om hur de ser ut. Siffrorna gäller ju för min bil (BMW 530 F11) men principen torde vara densamma för alla (person)bilar.

Hjulens styrvinkel i grader / Procentuell ökning av främre axels varvtal gentemot bakre axel

0 / 0
1 / 0,015
5 / 0,401
10 / 1,706
12 / 2,524
15 / 4,121
17 / 5,460
20 / 7,943
22 / 9,958
24 / 12,299
26 / 15,009
28 / 18,134
29 / 19,869
29,784 / 21, 317 (Max styrutslag för min bil)

Mvh Näckrosen
Användarvisningsbild
av kave
Det där med snedställda hjul måste ha kommit till My13, för det var inget problem på tidigare generationer. Haldex kopplingen låser inte helt någon gång utan tillåter givetvis en varvtalsskillnad mellan fram och bakaxel, precis som Torsen föv. Det går utmärkt att ex sladda runt på snö från stillaståend med fullt rattutslag. Jag tyckte min XC70 med Haldex Gen 4 var bättre än min förra Audi A4 med Torsen i detta avseende, eller min Subaru från 2006 för den delen.
Nu med gen5 har jag helt avskrivit en awd Volvo nästa gång.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev: Haldex kopplingen låser inte helt någon gång utan tillåter givetvis en varvtalsskillnad mellan fram och bakaxel, precis som Torsen föv
Jodå, Visst låser Haldexen helt så att det inte är någon varvtalsskilland mellan fram och bak i vissa lägen. Gasar man iväg på halt underlag med hjulspinn så låser Haldexekopplingen och båda axlarna får exakt samma varvtal. Ligger man i en sväng så tas ju skillanden i rullad sträcka för axlarna upp i att slippet blir något olika för varje axel, det spelar ju absolut ingen roll så länge det är halt och hjulen spinner i alla fall, bakhjulen kommer ju tex bara att spinna lite mer än fram enligt tabellen ovan.

Det funkar på både Gen 4 och Gen 5, skillnaden är Gen 4 gjorde det blixtsnabbt, medan 5:an är lite seg och det tar en stund för att dra igång bakaxeln.
kave skrev:Det där med snedställda hjul måste ha kommit till My13, för det var inget problem på tidigare generationer.
Styrutslaget läste man ju av på förra generationen också så det är inte nytt att man minkar drivningen bak om du har stort rattutslag för at kunna svänga. Skillanden var att man kunde koppla in bakaxlen igen på millisekunder om man detekterade spinn under tiden man svängde , på Gen 5 tar det lite tid att göra detta, kanske 0.5 sekunder.
KalleH skrev:Fungerade inte AWD vid backning med viscokoppling?
Här kan du se att den fungerar även på backen med Visco. Spola fram till 2.50 tex i filmen tex, inte perfekt, men funkar gör det ju.

av KalleH
Enligt uppgift verkar det med GEN V ta ca 0,5sek innan bakhjulen kopplas in. För mig som är tekniskt okunnig låter detta ändå väldigt snabbt. 0,5sek låter som att man möjligtvis hinner känna av ett superkort hjulspinn fram innan bakhjulen trycker på. Men vad jag har förstått i denna samt i den andra gigantiska tråden så upplevs detta som en mycket stor försämring. Gör verkligen några tiondels sekunder sådan skillnad?
Har sett klipp på youtube med ex. Honda CR-V och där ser det ut som det ibland tar mellan 5-10sek innan bakhjulen kopplas in och det är klart att då märks det ju rejält.
Hade inte tidigare Haldex gen ca 1/7 varv hjulspinn fram innan bakhjulen kopplades in? Motsvarar det ca 0,5sek?

Mvh, Kalle.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KalleH skrev:Enligt uppgift verkar det med GEN V ta ca 0,5sek innan bakhjulen kopplas in. För mig som är tekniskt okunnig låter detta ändå väldigt snabbt. 0,5sek låter som att man möjligtvis hinner känna av ett superkort hjulspinn fram innan bakhjulen trycker på. Men vad jag har förstått i denna samt i den andra gigantiska tråden så upplevs detta som en mycket stor försämring. Gör verkligen några tiondels sekunder sådan skillnad?
Har sett klipp på youtube med ex. Honda CR-V och där ser det ut som det ibland tar mellan 5-10sek innan bakhjulen kopplas in och det är klart att då märks det ju rejält.
Hade inte tidigare Haldex gen ca 1/7 varv hjulspinn fram innan bakhjulen kopplades in? Motsvarar det ca 0,5sek?

Mvh, Kalle.
Skilnaden märks tex när man startar snabbt på grus. (När jag ska ut på den större vägen från mitt hus och det är mycket trafik och små luckor mellan bilarna vill man vara kvickt iväg), då gjorde min MY-10 bara 4 handflatestora märken vid varje hjul och så var man iväg med ett "älga-kliv" medans min MY13 gärna gör några meters slirspår i gruset innan bak har vaknat. Jag antar det beror på att det tar en stund att få slut på spinnandet även efter de 0.5 sekunderna pga att det redan börjat spinna rejält.

Visst visst, det funkar ju, men när man har vant sig vid hur extremt bra Gen 4 var i min förra XC70 2010 så är det ju aldrig kul att byta ned sig.
av KalleH
Okej det låter inte alls bra ju :| . Hur beter sig bilen när du gasar iväg, känns den som en framhjulsdriven bil med ryck i ratten och liknande? Blinkar antispinnlampan?
Användarvisningsbild
av MartinS
Dom här backade jag mig ut när det inte gick att köra frammåt längre. Det var inte lätt bakåt heller men till slut så efter mycket slirande med alla fyra.

Bild

/Martin

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]