Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
W.A.P.E. skrev:I V70 får man ju ändå säga att T4 är en otroligt fin instegsmotor, jämför 2.0 tex. (eller tråden kanske inte gällde Fordsnurror...)
Håller med, den är faktiskt klart pigg om man är ensam i bilen, och snål. 0-100 kan jag tänka mig ligger kring 8,5 verklig om man kör ensam med rätt tom tank.. men den är faktiskt trött när den är fullastad, enorm skillnad. Det gäller ju även D2/DRIVe (som iofs alltid är trötta). Känner igenfenomenet från flera BMW-sugmotorer. T ex 3 liters 272 hk är en raket i 130i och 330i manuell men klart trött i en halvlastad 530iAT eller en 730i... D5 och T6 klarar last utmärkt! /PH
StefanN skrev:Rätt personligt vilken motor man tycker är bäst, jag skulle hellre gå än åka med diesel tex.
Ungefär så lät jag för ett gäng år sen.
idag sitter jag med en diesel och är galet nöjd., Hellre en bra diesel än en dålig bensin.
Man får tänka på att utvecklingen går framåt :)
av MattiasD
Vi har nog alla olika defintion av bäst i det här fallet. Bäst motor för miljön borde vara den 5 cyl 2 litersmotorn som sitter i AFV (gas), under förutsättning att den tankas med biogas. Annars är T4F bäst för miljön, under förutsättning att den tankas med E85. Bäst ekonomi borde dock vara T4F. Billig i inköp och möjlighet till två bränslen bör alltid vara bra. Bäst prestanda är T6. Bästa komprimiss tycker jag ändå är T4F. Billig i inköp, E85 har nästan lika bra miljöprestanda som biogas men bättre än fordonsgas/naturgas, tar flytande biobränsle som ger enklare handhavande och mindre strul.
MattiasD skrev:Vi har nog alla olika defintion av bäst i det här fallet. Bäst motor för miljön borde vara den 5 cyl 2 litersmotorn som sitter i AFV (gas), under förutsättning att den tankas med biogas. Annars är T4F bäst för miljön, under förutsättning att den tankas med E85. Bäst ekonomi borde dock vara T4F. Billig i inköp och möjlighet till två bränslen bör alltid vara bra. Bäst prestanda är T6. Bästa komprimiss tycker jag ändå är T4F. Billig i inköp, E85 har nästan lika bra miljöprestanda som biogas men bättre än fordonsgas/naturgas, tar flytande biobränsle som ger enklare handhavande och mindre strul.
Finns där ingen T5 motor till v70?
Jo, det gör det och det är en 4-cylindrig motor på 240Hk.

Förvillande kan tyckas, men sedan volvo bytte sätt att namge sina motorer så säger inte längre siffran i exvis T5 ett dugg om hur motorn är uppbyggd, bara ungefär hur många hästkrafter den har..
Detta medför även att två helt olika motorer kan heta samma sak om dom har ungefär samma effekt..
av MartinTH
Skulle nog säga T6 till båda. Men gillar även den nya T5:an i V70, passar bra med manuell växellåda.

Diesel passar väldigt bra i karaktären till XC70 men jag tycker att både D4 och D5 är hopplöst trötta jämfört med T6:an, låter som traktorer gör de också :D

Har sommarjobbat på Volvo ett par år nu så jag har kört alla motorer i alla modeller 8)
Användarvisningsbild
av na96gen
XC90_Executive skrev:T6 Polestar oavsett kaross!
Kan bara hålla med! 8)
MattiasD skrev:Vi har nog alla olika defintion av bäst i det här fallet. Bäst motor för miljön borde vara den 5 cyl 2 litersmotorn som sitter i AFV (gas), under förutsättning att den tankas med biogas. Annars är T4F bäst för miljön, under förutsättning att den tankas med E85. Bäst ekonomi borde dock vara T4F. Billig i inköp och möjlighet till två bränslen bör alltid vara bra. Bäst prestanda är T6. Bästa komprimiss tycker jag ändå är T4F. Billig i inköp, E85 har nästan lika bra miljöprestanda som biogas men bättre än fordonsgas/naturgas, tar flytande biobränsle som ger enklare handhavande och mindre strul.
Sen kan man ju tänka att de moderna dieselfemmorna ger en bra körkänsla jämfört med de andra motorerna.
Alltså en bra karaktär som passar XC/V70. Tror nog det var det som var tanken med frågan.

Kan vara bra att hålla miljöpropagandan inombords ibland...

För övrigt så provkörde jag XC70 med T6 och D5 motorerna i helgen och måste säga att D5an var oslagbar till den bilen. Björnstark
och passade utmärkt ihop med automatlådan. Maximal brukskänsla får man nog med manuell. Med T6an blev det en cruiser. Tanken på
en skogsväg eller leråker var långt borta...
Körde också V70 T4 och D2. T4an duger absolut till vardagskörning. Lite tunt register men pigg nog för att skutta runt i statstrafik.
Kör man mycket med släp eller ofta med full last kan jag tänka mig att förbrukningen blir väldigt hög. Det verkade som att turbon
laddade på hela tiden. Enligt färddatorn drog den 0.98 l/mil. XC70 D5 slukade på ungefär samma sträcka med fyra personer i 0.78.
Båda med automat.

Tyckte inte att D2an hängde med riktig när tempot blev högt mellan trafikljusen i rusningstrafiken. Då var vi fyra personer i bilen och
det var nog i mesta laget. Bra som pendlarbilskompromiss kanske. Extremt oinspirerande...
Jag skulle nog valt D3 eller D4, som jag kört tidigare, som är en bättre kompromiss till vardags bruk. Då blir bilen iofs. lite dyrare.

Tycker nog att D5an är skönast men priset blir lite i överkant om man inte behöver styrkan.

För egen del lutar det mot en XC70 D4 AWD, aut. Samma motor som D5,till lägre pris. Med Dynamic Edition paketet blir den riktigt prisvärd.
Vill man ha samma prestanda som D5an går ju det att ordna senare.

Har också funderat på en V70 T4F som budget alternativ. En svart med rött skinn, takspoiler och tonade rutor... Snygg, men mindre användbar.
Dock skattefri...

edit: ordfel...
Senast redigerad av 1 Fartdåre, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]