Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vanilla
Ja inte kul alls. Kan inte heller köpa loss den nu som Vojje föreslår. Avtalet är på tre år/7.500 mil och löper ut i oktober, går knappast att bryta i förtid.

Inser nu en klar nackdel med att välja en lagerbil. Garantin tickar från första regdag gissar jag? Jag tappade alltså ca 3 månader garanti på bilen, men det avspeglade sig kanske i ett sänkt pris...

Har kört V70:n i snart tre år och 3.600 mil och innan dess en V50 1.8f i tre år och 4.700mil. Båda bilarna har rullat HELT utan problem, inte ens en glödlampa har gått sönder på 6 år. Var varit otroligt nöjd! Hoppas på en bra lösning på det här, annars knäcks ju mitt förtroende rätt rejält...
Användarvisningsbild
av Guligan
Vanilla skrev:
Inser nu en klar nackdel med att välja en lagerbil. Garantin tickar från första regdag gissar jag? Jag tappade alltså ca 3 månader garanti på bilen, men det avspeglade sig kanske i ett sänkt pris...
Yes, garantitiden tickar igång vid första registreringsdag, tillverkningsdag är inte relevant. Däremot brukar inte bilhandlarna registrera som inte är kundsålda. Så det borde inte vara en nackdel att välja en "lagerbil" av just den anledningen i allafall. Är du säker på att handlaren har satt bilen "i trafik" flera månader innan du köpte den?
av JHg
Garanti mot bilhandlaren gäller från det datum han har köp bilen. Om ingen tidigare ägare finns registerad. Någon får gärna rätta mig om jag har fel...
av perhall
Det här med spridare är ju ändå något som är vanligare på etanol än en som endast körs på bensin (på tal om att det inte skulle va fler fel/farligt att köra på etanol).... gäller alla märken med etanol jag känner till..
av perhall
Ska du lämna tillbaka bilen kan du väl byta spridare själv och köpa på skroten. Ingen som kommer fråga om och var det är gjort.
Ska du behålla den också.
Ändå är de 11 000 kr inte jämförbara med 1000 kr. Dels är det inte alla som vill och kan göra det själva, dels är det säkert svårt att hitta spridare till etanolbilar på skroten eftersom det är en typisk felkälla, det lär ju inte drälla av 2,5FT-motorer på skrotarna (2,5 som grundmotor är ju extremt hållbar). Sen går nog verkstan med på att bara byta två spridare och då kostar det mycket mindre än 11 000. Eller så är de andra spridarna också dåliga och då tycker de att du ska byta alla för att slippa problem senare...
PH
av MattiasD
Vanilla skrev:Nja, nu är det inte så lätt. Bilen är en sk. personalbil, jag är endast brukare av den, men i praktiken står jag ju för kostnaden.
Men då är det väl tecknat ett serviceavtal? Där service och alla reparationer ingår. I praktiken är det ju förlängd garanti.
av Vanilla
skaris skrev:11000:- för att byta ut spridarna, herregud!
Köp ett par nya spridare på skroten (500:-/st) och byt dom själv, tar inte mer än 15 minuter..
Helt plötsligt kostade det bara 1000:-
MattiasD skrev:
Jag tänkte precis samma sak när jag läste tråden. Byta spridare är inte mycket värre än att byta tändstift. Blir det ingen goodwill skulle jag helt klart undersöka den här möjligheten innan jag slänger bort 11000 kr.

Men det krävs nog specailutbildning och skyddutrustning pga den extremt aggresiva etanolen... :lol:
perhall skrev:Ska du lämna tillbaka bilen kan du väl byta spridare själv och köpa på skroten. Ingen som kommer fråga om och var det är gjort.
Ska du behålla den också.
Ändå är de 11 000 kr inte jämförbara med 1000 kr. Dels är det inte alla som vill och kan göra det själva, dels är det säkert svårt att hitta spridare till etanolbilar på skroten eftersom det är en typisk felkälla, det lär ju inte drälla av 2,5FT-motorer på skrotarna (2,5 som grundmotor är ju extremt hållbar). Sen går nog verkstan med på att bara byta två spridare och då kostar det mycket mindre än 11 000. Eller så är de andra spridarna också dåliga och då tycker de att du ska byta alla för att slippa problem senare...
PH
Intressant! Enligt Bilia är jobbet omfattande och tar en hel eftermiddag. Det är därför man byter alla fem på en gång då det inte tar mycket exta tid.

Nej, det är inte aktuellt att göra det själv. Byter max torkarblad på egen hand...
av Vanilla
Guligan skrev: Yes, garantitiden tickar igång vid första registreringsdag, tillverkningsdag är inte relevant. Däremot brukar inte bilhandlarna registrera som inte är kundsålda. Så det borde inte vara en nackdel att välja en "lagerbil" av just den anledningen i allafall. Är du säker på att handlaren har satt bilen "i trafik" flera månader innan du köpte den?
JHg skrev:Garanti mot bilhandlaren gäller från det datum han har köp bilen. Om ingen tidigare ägare finns registerad. Någon får gärna rätta mig om jag har fel...
Hur funkar det här med garantier egentligen?

Visst är det första registreringsdag man ser uppe till höger på registreringsplåten? Är nästan helt säker på att det står 0906xx eller 0907xx där.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]