Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JimBob
Har varit i VW-träsket jag med. Åkte Touareg i ett par år.......vill ALDRIG tillbaka dit!

Sen att + ligger framåt och - bakåt...helt weird!
Men teknikerna tänker väl så: det är så klent drag i en Volvo så man trycks inte bakåt vid acceleration ;-)
SJÄLVKLART skall + vara bakåt!!
Användarvisningsbild
av Bilnörden
sorsj skrev:I själva verket tänker Volvo helt rätt: spaken framåt => högre fart framåt. Alltså logiskt med + framåt och - bakåt.
För alla med lite motorsports intresse, så är det helt bak och fram. Det är ju ändå från motorsporten det kommer att kunna växla så här. Har för mig att till och med VW Crafter har + bakåt, men är inte 100 på det.
Användarvisningsbild
av MartinS
sorsj skrev:I själva verket tänker Volvo helt rätt: spaken framåt => högre fart framåt. Alltså logiskt med + framåt och - bakåt.
Njae, vid acceleration förs massan bakåt i förållande till bilen (du trycks bakåt) vilket då gör att det är naturligt att du drar spaken med dig. Det samma gäller vid inbromsning, du åker frammåt och således skall du peta spaken framåt för nedväxling.

Det är min logik :-)

/Martin

Ps. Fast kör man DrivE kanske det inte är så tydligt ;-)
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
MartinS skrev:
Njae, vid acceleration förs massan bakåt i förållande till bilen (du trycks bakåt) vilket då gör att det är naturligt att du drar spaken med dig. Det samma gäller vid inbromsning, du åker frammåt och således skall du peta spaken framåt för nedväxling.

Det är min logik :-)

/Martin
:-)-)
Kan inte jämföra med nuvarande Passat, har dock haft en av förra generationen (2003), har förresten fortfarande kvar den och har haft den sen den var ny. Har också en V70 MY -10 och jag tycker tvärtemot några av er andra att Passaten (i alla fall av den generationen) håller högre kvalitet än Volvon, och då är ändå Volvon 7 år nyare. Sen är ju Volvon bättre på det mesta eftersom den är nyare och modernare, men kvalitet är den inte bättre på...
av Raymond
Presis samma på BMW med + och -, efter några år med massiv kritik från ägare och media gav do med sig och bytte til rett mønster, + bak och - fram. Tror det var på början av 2000 nån gång.
av perhall
MartinS skrev:Intressant läsning, tack för det.

Jag kan dock inte hålla med dig om att det skulle vara bättre med en spak för farthållaren än att ha knapparna på ratten, men detta är ju en detalj och antagligen mest en vanesak.

/Martin <-- Rattknapp på XC60 och spak på S40.

PS. De få kompisar jag har som kör VW bilar har också haft dom otaliga dagar på verkstaden. Märkligt nog verkar bekantas "Skodor" fungera mycket bättre, men de har ju å andra sidan ofta en mer beprövad teknik i sig.
Precis samma erfarenhet har jag. De med Audi vill först inte berätta att deras 500 tkr-bilar rostar o lådor pajar etc. Sen blir de skitarga efter 5-7 ggr på verkstad. VW-ägare blir arga direkt. Skoda verkar funka bra... inte kul att laga en 10 000 milad 3,2 FSI för 78 000 pga motorras och ingen goodwill... t ex.../PH
av Lövet
BMW har +- åt rätt håll. Hela VW gruppen (inklusive Porsche!) har den åt fel håll.
av perhall
Kan inte detta med + och - ha lite med ens första bilar att göra. 4- el 6-vxl = växla upp bakåt och ned framåt, tvärtom med 5-vxl (om vi bortser från 264 GL-75 med 5-växlad Getrag som har femman längst ned till höger:))/PH

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]