Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
peetan skrev: Hade jag fått ner den till 1,3 som vissa med "tung" högerfot hade jag överlycklig.
Kanske ska tillägga att jag kör 90% landsväg... 8)
Användarvisningsbild
av akterspegel
Jag snittar 1,0-1,1 och tycker om att gasa när det ges tillfälle och har dessutom autotech-optimerat min.. landsvägskörning 100km/h 0,8-0,9 och jag kör bara E85.

Enda gången jag fick högre förbrukning var vid stressad motorvägskörning till stockholm med fullpackad bil 140-180Km/h då drog hon 1,4.

Hur får ni så hör förbrukning!?

Jag snålkör inte men jag planerar körningen och försöker alltid att se långt fram och motorbromsa så mycket det går, jag har kollat vid pumpen om någon undrar.
av peetan
peetan skrev:
Hade jag fått ner den till 1,3 som vissa med "tung" högerfot hade jag överlycklig.

Kanske ska tillägga att jag kör 90% landsväg...

Jag med!
av Mwi
Guligan skrev:Jag är överlag riktigt nöjd. Nu har jag en rätt tung gasfot så min förbrukning med E85 ligger på ca 1,3 l/mil utan husvagn... Välj en MY10 eller nyare!
Jag har lyckats komma upp i 2,24 l/ mil på vintern med automat i stadskörning :-O) färddatorn visar 1.8 l/ mil för mig som snittförbrukning. På semestern med fru och barn sjunker förbrukningen en del men går man över ca. 120 i snitt blir bilen lite törstig. Men helt klart är motorn skön och går bra på E85.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag har sedan 2008 kört en 2,0F, 2,5Ft och nu en 2,5T Bi-Fuel. Samma körförhållanden i samtliga fall.

2,0F snittförbrukning 1,2 l E85/mil
2,5FT snittförbrukning 1,2 l E85/mil
2,5T Bi-Fuel snittförbrukning 0,93 blyfri 98

Skrattretande att min 2,0F drog lika mycket som FT:n trots identiska körförhållanden :)

Hursomhelst så beror det helt på hur du kör, vilka vägar, hastigheter, accelerationer etc. 2,5FT är extremt känslig för ryckig stadskörning. Lite hetsig stadskörning så drar det iväg rejält men i landsväg kan du säkert komma ned mot litern E85 om man kör lagenligt. Å andra sidan sjunker snittförbrukningen drastiskt så fort du kör lite längre på landsväg. Och som sagt att dra tungt släp på landsväg verkade inte alls påverka så mycket. så allt beror på omständigheterna.

En diesel är mycket jämnare i förbrukningen även om jag läst om de här på forumet som ligger med D5:or och snittar mer än jag gjorde på E85....... :twisted:
Användarvisningsbild
av Camel
Under 3.278,7 mil har min 2,5FT MY11 manuell sörplat i sig:

E85 = 3.606,16 liter
Bensin = 887,93 liter

vilket blir totalt blir en snittförbrukning på 1,37 liter/mil.

Total bränslekostnad är 49.359,04 kr vilket blir en bränslekostnad på 15,05 kr/mil.

Mycket nöjd med bilen, mina intryck av bilen när den rullat 1100 mil står sig än, se denna tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 00#p547634
av JimBob
Har en 2,5Ft aut -09 byggd sent på året.
Helt OK bil tycker jag.
Förbrukningen ligger runt 1,0-1,2 landsväg med takbox och ca 1,4-1,5 i stan.
Drar lika mycket som min Lexus. skillnaden är att E85 är billigare än 95 okt.
Så då känns det kul att tanka Volvon =)
av jpennerb
Är nöjd med min 2.5Ft Automat som är en grym kombo! Såg att du hade automat på din V70N så kör vidare på det spåret så blir du inte missnöjd(den manuella är inge vidare samarbetsvillig). Det negativa är förbrukningen med lite hetsig stadskörning där den gärna går upp mot 1.8l/mil 8) Men på landsväg/motorväg nöjde den sig med 1.15l/mil med packning och takbox och etanol i tanken.
Användarvisningsbild
av Guligan
akterspegel skrev:
Jag snålkör inte men jag planerar körningen och försöker alltid att se långt fram och motorbromsa så mycket det går, jag har kollat vid pumpen om någon undrar.
Helt rätt. Att planera körningen är väldigt effektivt för att få en vettig förbrukning på denna tunga, turboladdade bil.

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]