Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

perhall skrev:Har Fuba och 1Burken stora jagrullar-skyltar på bilarna så att ni känner igen varandra?/PH
Skulle ju kunna vara detta i 1Burkens inlägg som avslöjar honom: "Jag tankade min på Volvo i örebro för ca 3 veckor sen" :wink:
fuba skrev:
1Burken skrev:Jag tankade min på Volvo i örebro för ca 3 veckor sen. Hela tanken var den otroligt svårstartad och förbrukningen steg med ca 1,5dl/mil. Jag kopplade inte till att det var bränslet som var orsaken utan jag trodde det var något annat fel. När jag tankade E85 på en annan mack någon vecka senare försvann problemen direkt...

Jag tankade på samma mack som dig! Kanske problemet är löst :)
Den gången jag hade problem var när jag tankade på Volvo i Linköping. Men det var våren 2009. Skjut ett mail till Volvo (Tanka) i Örebro och påtala problemet.
av fuba
MattiasD skrev:
fuba skrev:
1Burken skrev:Jag tankade min på Volvo i örebro för ca 3 veckor sen. Hela tanken var den otroligt svårstartad och förbrukningen steg med ca 1,5dl/mil. Jag kopplade inte till att det var bränslet som var orsaken utan jag trodde det var något annat fel. När jag tankade E85 på en annan mack någon vecka senare försvann problemen direkt...

Jag tankade på samma mack som dig! Kanske problemet är löst :)
Den gången jag hade problem var när jag tankade på Volvo i Linköping. Men det var våren 2009. Skjut ett mail till Volvo (Tanka) i Örebro och påtala problemet.
Gjort!
Håller med MattiasD. 2,5 Ft är inte känslig vid kallstarter etc eller med E85 överhuvudtaget. Jag körde nära 100% på E85 med den MY10 jag hade. Dock ballade mjukvaran till etanolhaltsmätaren ur två ggr. Gav sega kallstarter men även gul motorlampa så det låter helt enkelt som dåligt bränsle.
Hej
Jag är inne på min andra etanolbil och körde nr 1 i 14500mil ner till -30 och min nuvarande har gått 3500 mil utan problem. Nr 1 med två tankar BF95 pga brist på E85 Nr 2 100% E85 och då är ju det en T4F= Fordmotor
Så det måste vara nåt skit med bilen eller bränslet.
av Tim
Jag är ganska övertygad om att det inte är kvaliteten på E85 på dom olika mackarna som gör den svårstartad, är nog så att den lärde in fel bränsle vid tankning , prova att öppna och stäng tanklucka så skall ni se att problemet är borta!
Tim skrev:Jag är ganska övertygad om att det inte är kvaliteten på E85 på dom olika mackarna som gör den svårstartad, är nog så att den lärde in fel bränsle vid tankning , prova att öppna och stäng tanklucka så skall ni se att problemet är borta!
Känner bilens programvara av när man öppnar tanklocket? Gör den en ny kalibrering då?
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]