Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
Ventilkontroll verkar inte gälla MY10 heller....det är snudd på farsartat detta med ventilkontroll. Vart kom uppgiften ursprungligen ifrån? Kanske sk "fakta" från en motorjournalist...
av jpennerb
Serviceprotokollen var på engelska och kanske till en annan marknad? Kan det skilja mellan vad som kollas på service mellan olika länder?
av Rille67
Jag köpte idag en V70 2,5FT MY10. På köpekontraktet står det B5254T11. Det är dock inte den jag refererade till ovan utan en liknande med 6000 mil. Till saken hör att säljaren på Bilia erbjöd ett serviceavtal på 131 kr/mån (36 mån). Det skulle då innefatta två st servicar inkl. 9000 mila. Jag tog upp diskussionen på nytt vad gäller ventiljustering men han kunde inte hitta något om det. Det verkar också otroligt att serviceavtalet innehåller något mer än vanlig basservice om man ser till priset (131 x 36 = 4716 kr).

Nej, jag tror vi kan avfärda ventilkontroll/justering för Volvos femcylindriga oavsett MY. Serviceteknikern på Upplands Motor mumlade också om att ventiljustering görs på Fords 1,8 liters flexifuel. Kanske någon här har blandat ihop saker och ting?

Mvh
Användarvisningsbild
av hollan
då har dom gammla service protokoll!
b5254t11 skall ventilerna kollas/justeras var 9000mil och på taxi och utryckningsfordon var 6000mil och b5254t11 är 231hk motorn som kom 2010 :!:
av Droopy
Man kan enkelt dra den slutsatsen att det rullar massor av 2,5FT osv, som aldrig får ventilerna kontrollerade och de rullar vidare iaf utan problem.

Kollar man i Vida på service/underhåll för den motorn b5254t11 står det inget om ventilkontroll, på T4F fins det med.
av Droopy
Sorry, valde man MY11 kom det med:

Ventilspel- kontroll/justering Gäller endast B5254T8, B5254T11
Kontroll/justering endast enligt km/miles intervallen.

Märkligt, det är samma motor men helt plötsligt ett år väljer man att lägga in en ventilkontroll, jaja..., det har väl hänt för.
av perhall
Varför införs det inte i efterhand även på MY09? Det är väl varken så att materialet är sämre och mindre hållbart i MY10 eller att den högre effekten innebär att ventiljustering behöver göras... skumt det här. Vad händer om man inte gör det...? Jag vet att en hel del långmilade FT har åkt på renoveringen av toppen, har troligen med detta att göra. Bra mycket billigare för och smartare av Volvo att lägga in ventiljustering än att få arga kunder och höga kostnader (vid garanti/serviceavtal för taxiåkare) för topprenoveringar.../PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]

Nope, tar man BE nu så är högst[…]

Kolla på insidan av fälgen om där […]

Slänger in en fråga och hoppas att den […]