Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I det hör fallet tar det cirka 20 minuter och åka bil och 1 timme och 10 minuter med lokaltrafik. Det går inte att åka på tvären i Sthlm med SL på ett vettigt sätt.
andreas_lofgren skrev:I det hör fallet tar det cirka 20 minuter och åka bil och 1 timme och 10 minuter med lokaltrafik. Det går inte att åka på tvären i Sthlm med SL på ett vettigt sätt.
Nej det är intressant hur kort kan bli så långt med lokaltrafiken :roll:

20 min är en kortkörning eftersom bilen är kall minst hälften av tiden.
Även med motorvärmare?
mattish skrev:20 min är en kortkörning eftersom bilen är kall minst hälften av tiden.
Vad räknar man som kall ?
Går du efter oljetempen gått upp till normal arb.temperatur ( som man inte ens kan se utan oljetempmätare ) eller när mätaren till kylarvätskan går upp till mittenstrecket ?
Skönt att höra!

Jag väntar fortfarande på förstahandsuppgifter på någon som tvingats byta filter på dieselfemmorna.
opA skrev:
mattish skrev:20 min är en kortkörning eftersom bilen är kall minst hälften av tiden.
Vad räknar man som kall ?
Går du efter oljetempen gått upp till normal arb.temperatur ( som man inte ens kan se utan oljetempmätare ) eller när mätaren till kylarvätskan går upp till mittenstrecket ?
Det är ju när hela motorn är genomvarm i drifttemperatur.
Visst gör motorvärmaren mkt (diesel) men alla oljor osv ska ju bli varmt. För Volvos dieselvärmare värmer väl bara kylvattnet?

Skodan jag hade (miljödiesel) tog 45 min i motorvägstempo på sig att bli varm till 90 grader i kylvattnet när det var 20 minus ute.

Struntsamma, vad jag har läst här så ska det bara vara 1,6D (och 2,0D) som man behöver byta filter på enligt servicetekniker och enligt mekaniker så räcker en genomspolning och rengörning..
Det är ingen fara alls, om det vore det borde mitt filter ha packat ihop vid detta laget. Till mitt nuvarande jobb har jag en kilometer, tar bilen för att hinna hem och rasta hundarna. Har åkt så nu i 2 år och har inget problem med att varningslampa för filter har tänts. Har bilen på motorvärmare hela dagen på jobbet då det är konstant ström på stolpen.
Åker lite längre stäckor kvällar och helger. Så det är lungt med 5:ornas filter :D
mattish skrev:
opA skrev:
Struntsamma, vad jag har läst här så ska det bara vara 1,6D (och 2,0D) som man behöver byta filter på enligt servicetekniker och enligt mekaniker så räcker en genomspolning och rengörning..
2.0 D bare på C30/S40/V50
Gjelder ikke V70 da den har likt filter som D5 motorene, altså selvrensende uten additiv.
Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]

Volvo 740 fördelare

Vevaxelgivaren....