Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Märkligt att 1: Kopplingen är så att husvagnens ytterbelysning dör då bilen är igång. Även om jag förstår tekniken bakom problemet. 2: Att inte Volvo själva uppmärksammar mig på detta. Eller har dom på något sätt hört av sig till någon annan.
Skulle köpa husvagn i Älvsjö föregående helg. 13 poler på bilen V70 -08 o 7 på vagnen. Resultat….. Just det, ingen belysning på vagnen men jättebra belysning då säljaren kopplar in sin bil. Tror det är fel på min "reläbox" till släpkopplingen i bilen. Återvänder 16 mil till tillfälliga bostaden för att lösa problemet. Byter box till en nyligen monterad i annan Volvo, fungerar utmärkt med den boxen. Som kuriosa kan jag berätta att hemresan (ca 95 mil) avslutades med ett flertal "servicemeddelanden" och automatlådan låst på trean sista milen. Ska bli intressant vad Volvoverkstaden stammar fram för förklaring.
Intressant. Jag har en 2012 XC70, med 13-poligt uttag på bilen. När jag drog husvagnen med adapter 13 -> 7-poligt fungerade det utmärkt. Ingen laddning till husvagnen om inte dimbakljuset på bilen var tänt, men det var ju som väntat.
Nu har jag byggt om vagnen till 13-poligt, så jag kan få full nytta av alla funktioner som vagnen har via kablaget till bilen, så nu fungerar det förstås ännu bättre. Men jag hade inga problem innan heller, även med batteriet inkopplat i vagnen.

Men nu är det ju alltså en 2012, så TRM är installerad 2011.
apersson850 skrev:Intressant. Jag har en 2012 XC70, med 13-poligt uttag på bilen. När jag drog husvagnen med adapter 13 -> 7-poligt fungerade det utmärkt. Ingen laddning till husvagnen om inte dimbakljuset på bilen var tänt, men det var ju som väntat.
Nu har jag byggt om vagnen till 13-poligt, så jag kan få full nytta av alla funktioner som vagnen har via kablaget till bilen, så nu fungerar det förstås ännu bättre. Men jag hade inga problem innan heller, även med batteriet inkopplat i vagnen.

Men nu är det ju alltså en 2012, så TRM är installerad 2011.
Nu när du säger det så hade jag för mig när jag hade problemet att det var från 2013 som problemet fanns. Nu har dom ju uppdaterat min bil och problemet finns inte längre.
Jag fick samma felmeddelande.
(V70 -14 D2)
Allt fungerade dock.
Men jag var lite orolig vad bilprovningen skulle säga om felmeddelandet när jag i nästa vecka ska besiktiga både bil och husvagn. Jag kom på att jag saknade batteri i husvagnen och att solcellens laddningsregulator kanske stökade till det i bilens elektronik.
Efter batterimontage så upphörde felmeddelandet :-)
Jag hade detta meddelande. Kontrollerade med datorn och får upp att det saknas ström in till TRM modulen. Mäter säkringarna att det finns ström.
Kör en dag sedan monterar loss TRM (startar bilen) mäter på strömkabeln som är säkrad med 40A ström finns.
Innan jag ska köpa ny TRM så kopplar jag in den igen startar bilen och allt fungerar :-o ?

Så detta kan vara något för er som får felmeddelande: Lossa all el till TRM, starta bilen låt den gå någon minut på tomgång stäng av, montera TRM igen starta o hoppas allt fungerar.....
V70 D3 2016 bra köp?

Om det handlar om VEA, då kanske den femcyli[…]

Jag har också ny på gång fr&arin[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

VOC fram sänker inget, då får du […]

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]