Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Snacksalig
Steff 99 skrev:Tycker man BLIS är onödig.....vad tycker du om ABS.....ganska kass det oxå.. :roll:
Nja, jag kan förstå nyttan av BLIS för de som inte har uppsikt bakåt eller har svårt att vrida på nacken, eller pedestrian detection med full autostopp etc för de som lätt sitter och drömmer sig bort i stadstrafik (under 30 km/h, eller var den nu slutar fuingera).

Jag har dock svårt att se det som de omvälvande otroliga säkerhetsdetaljer som Volvo marknadsför dem som. Hur många olyckor beror egentligen på att någon långsamt byter körfält utan att blinka eller att de glömt kolla döda vinkeln?
ABS är ju egentligen onödig om man kan bromsa med lika stor nyans själv, så att man kan hålla styr på bilen vida halt väglag. Jag är dock tveksam till att andra än mycket avancerade rallyförare skulle klara detta lika bra som tekniken.
Att vrida på huvudet och kolla döda vinkeln är dock görbart för de flesta utom de mycket oviga.
Variosboy skrev:Så du (Snackasalig) menar att Volvo ska sluta ägna sig åt säkerhet? Det är ju ungefär lika troligt som att Philip morris slutar med cigg.. :wink:

Säkerhet är ju Volvos signum...
Nej, jag tycker inte att de ska sluta pyssla med säkerhet. Bara att de ska utveckla säkerhetsdetaljer som faktiskt gör skillnad. Inte dessa irriterande nanny-system.
Jag ogillar bältespåminnare. Jag har alltid bälte när jag kör, men jag tar på det när jag redan startat och åkt ett par meter. Varför i hela fridens namn ska det bånga en massa?!? Än mer irriterande: Varför ska det bånga när jag har en kasse mat i passagerarsätet? Det går visserligen att stänga av med info-knappen, men men...
Jag ogillar att lampan med "krockkudde av fram" konstant måste lysa mig i ansiktet. Jag vet att den är av! Visa det när bilen startar och stäng sedan av.
Jag ogillar "driver alert system" som ska sitta och gissa när jag är trött. Troligen kommer den all lösa ut en massa gånger när jag inte behöver vila, för att sedan sova lugnt när jag verkligen behöver en paus. Låt mig va!

Faktum är att jag är allergisk mot allt vad nanny-stating heter.
SMHI behöver inte tala om för mig att det är dåligt väder i Mariannelund, och att det är "fara för allmänheten". Jag märker det när jag kommer dit, och f.ö. tror jag inte att faran var särskilt stor.
Staten behöver inte komma ut med kostråd rörande hur många skivor bröd eller koppar kaffe som är bra/skadligt. Staten behöver inte ägna tid och pengar åt att forska i hur många skivor bröd som är bra.
Vill jag röka, så låt mig. Vill jag snusa, så låt mig. Vill jag dricka klorlut och dansa med björnar, så låt mig.

Staten ska ägna sig åt att bygga parkbänkar och i övrigt låta oss vanliga människor vara ifred.

Ber om ursäkt för utbrottet...
Användarvisningsbild
av MartinS
Upps, udda infallsvinkel... Men det är ju fritt för alla att tycka som de vill, själv är jag absolut för alla system som kan rädda liv och undvika olyckor vilka jag är övertygade att bältespåminnare, City safety, pedestrian detection, Autobroms med kollisionsvarning, BLIS, LDW och mycket annat gör i hög grad. Jag är fullkomligt övertygad om att dessa system gör STOR skillnad. Förebyggande säkerhet är ju dessutom långt viktigare än aktiv säkerhet. Vill du helst klara dig undan olyckan eller bli lindrigt skadad vid olyckan?

En studie som nyligen gjordes visade på att det var 42% mindre upphinnandeolyckor med bilar som var utrustade med någon form av autobromssystem än bilar utan.

Dessa system handlar dessutom om så mycket mer än dig själv, till skillnad mot rökning etc. som du jämför med!?

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Snacksalig skrev:Jag har alltid bälte när jag kör, men jag tar på det när jag redan startat och åkt ett par meter.
Sedär, där har du redan visat att du inte behöver några nanny-system, du behöver en bil som vägrar röra sig ur fläcken innan bältet är på. Hålla på med sånt när man kör är ju bara onödigt dumt, till skillnad från en del andra distraktioner som är svåra att undvika.

Jag inbillar mig inte att varken jag själv eller någon annan alltid ligger på topp. Jag kan förvisso vända på skallen och se snett bakåt, men rätt vad det är kanske jag missar att göra det. Då kan det vara bra med en lampa.
Det var inte så länge sedan jag körde någon amerikansk skrothög som hade dåliga speglar, bred B-stolpe och ingen BLIS-lampa. Jag blinkade och började byta körfält när det var fritt från bilar, men fick en ilsken tutning i nacken, för det fanns en bil som jag inte såg varken direkt eller i spegeln.

Bevare mig väl för någon hiskelig Audi-stol i min Volvo! Jag har kört diverse Audi, tyvärr, och nåt jävligare att sitta i var det länge sen jag provade.
Bevare mig lika väl för hel-blond inredning. Men en sån kan man förhoppningsvis slippa att välja, så det gör väl inget om den finns som variant. Det finns ju redan nu ett förfärligt gräddfärgat alternativ över i stort sett hela bilens innandöme (till och med ratten!). Man ska ju vara amerikan för att inte få kräkreflexer när man ser den.

Förr i tiden var det så att det fanns ett speciellt värde i att köpa en Volvo, bortsett från säkerhetsaspekterna då. Köpte man en Volvo visste man nämligen att den var någorlunda lik nästa årsmodell. Till skillnad från många andra ändrade Volvo inte stup i kvarten på modellerna.
Men nu ska det vara premium, dyrt och halvfärdigt när det kommer ut, precis som alla andra. Volvo är bara en i raden numera.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
apersson850 skrev:Sedär, där har du redan visat att du inte behöver några nanny-system, du behöver en bil som vägrar röra sig ur fläcken innan bältet är på. Hålla på med sånt när man kör är ju bara onödigt dumt, till skillnad från en del andra distraktioner som är svåra att undvika.
Vad motiverar dig att tycka att min bil inte ska röra sig ur fläcken, innan bältet tas på?
Varför ska inte bilen få börja rulla?
De som har så dålig simultanförmåga att de inte kan ta på sig bältet och samtidigt rulla i 20km/h borde inte ha körkort - eller i alla fall inte bil med förvirrande nymodigheter som radio eller färddator. De tar ju fokus från vägen.
apersson850 skrev:Jag inbillar mig inte att varken jag själv eller någon annan alltid ligger på topp. Jag kan förvisso vända på skallen och se snett bakåt, men rätt vad det är kanske jag missar att göra det. Då kan det vara bra med en lampa.
Det var inte så länge sedan jag körde någon amerikansk skrothög som hade dåliga speglar, bred B-stolpe och ingen BLIS-lampa. Jag blinkade och började byta körfält när det var fritt från bilar, men fick en ilsken tutning i nacken, för det fanns en bil som jag inte såg varken direkt eller i spegeln.
Det där med "lika bra att ha, utifall att jag missat något" är det tröttaste argument jag vet. Det är just denna typ av system som gör att folk slappnar av och SLUTAR KÖRA BIL!
Det är då de missar saker, den gång de sitter i en bil som ej har samma utrustning, eller då BLIS-lampan gått sönder.
Man borde uppmuntra folk att vara aktiva i sin körning istället. Hålla en stor del av uppmärksamheten bakåt, så vet att man vad som händer där. Det som händer framför bilen ser man ändå, i och med att hela det primära synfältet är riktat åt det hållet.

Generellt borde folk titta mer i backspegeln.
apersson850 skrev:Bevare mig väl för någon hiskelig Audi-stol i min Volvo! Jag har kört diverse Audi, tyvärr, och nåt jävligare att sitta i var det länge sen jag provade.
Det var nog ett tag sedan du satt i en audistol, eller också har du suttit i de anskrämliga std-stolarna. Det är sportstolarna som är bra - lagom hårda och med erforderligt lårstöd, till skillnad från volvos dynamic- och std-stolar. Fast det förstås, min far hävdar att Mercedes har de bästa stolarna - något som jag absolut inte kan hålla med om. Jag tycker att de är platta och trista som en IKEA-soffa.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Varför vill du ha en Volvo?

Känns inte som det är Volvo som är problemet i och för sig, utan mer en fråga om att du har det jobbigt med auktoriteter!?
Senast redigerad av 1 Variosboy, redigerad totalt 0 gånger.
av dissonans
Snacksalig skrev:
Steff 99 skrev:Tycker man BLIS är onödig.....vad tycker du om ABS.....ganska kass det oxå.. :roll:
Nja, jag kan förstå nyttan av BLIS för de som inte har uppsikt bakåt eller har svårt att vrida på nacken, eller pedestrian detection med full autostopp etc för de som lätt sitter och drömmer sig bort i stadstrafik (under 30 km/h, eller var den nu slutar fuingera).

Jag har dock svårt att se det som de omvälvande otroliga säkerhetsdetaljer som Volvo marknadsför dem som. Hur många olyckor beror egentligen på att någon långsamt byter körfält utan att blinka eller att de glömt kolla döda vinkeln?
ABS är ju egentligen onödig om man kan bromsa med lika stor nyans själv, så att man kan hålla styr på bilen vida halt väglag. Jag är dock tveksam till att andra än mycket avancerade rallyförare skulle klara detta lika bra som tekniken.
Att vrida på huvudet och kolla döda vinkeln är dock görbart för de flesta utom de mycket oviga.
Variosboy skrev:Så du (Snackasalig) menar att Volvo ska sluta ägna sig åt säkerhet? Det är ju ungefär lika troligt som att Philip morris slutar med cigg.. :wink:

Säkerhet är ju Volvos signum...
Nej, jag tycker inte att de ska sluta pyssla med säkerhet. Bara att de ska utveckla säkerhetsdetaljer som faktiskt gör skillnad. Inte dessa irriterande nanny-system.
Jag ogillar bältespåminnare. Jag har alltid bälte när jag kör, men jag tar på det när jag redan startat och åkt ett par meter. Varför i hela fridens namn ska det bånga en massa?!? Än mer irriterande: Varför ska det bånga när jag har en kasse mat i passagerarsätet? Det går visserligen att stänga av med info-knappen, men men...
Jag ogillar att lampan med "krockkudde av fram" konstant måste lysa mig i ansiktet. Jag vet att den är av! Visa det när bilen startar och stäng sedan av.
Jag ogillar "driver alert system" som ska sitta och gissa när jag är trött. Troligen kommer den all lösa ut en massa gånger när jag inte behöver vila, för att sedan sova lugnt när jag verkligen behöver en paus. Låt mig va!

Faktum är att jag är allergisk mot allt vad nanny-stating heter.
SMHI behöver inte tala om för mig att det är dåligt väder i Mariannelund, och att det är "fara för allmänheten". Jag märker det när jag kommer dit, och f.ö. tror jag inte att faran var särskilt stor.
Staten behöver inte komma ut med kostråd rörande hur många skivor bröd eller koppar kaffe som är bra/skadligt. Staten behöver inte ägna tid och pengar åt att forska i hur många skivor bröd som är bra.
Vill jag röka, så låt mig. Vill jag snusa, så låt mig. Vill jag dricka klorlut och dansa med björnar, så låt mig.

Staten ska ägna sig åt att bygga parkbänkar och i övrigt låta oss vanliga människor vara ifred.

Ber om ursäkt för utbrottet...

Jag har en bil med driver support (förutom avståndsradarn, konstigt nog..), och jag tycker finesserna fungerar bra. Jag förlitar mig dock inte på dem, utan vrider på huvudet när byter fil. LDW stänger jag oftast av, men BLIS har jag igång. Hittills har det inte hänt att jag har missat en bil som BLIS har hittat, men jag är övertygad om att BLIS faktiskt - även för oss uppmärksamma förare - kommer rädda oss någon gång. Jämför bara när man kör en äldre bil som saknar vidvinkeln på högersidan..
Man sa ju samma sak när ABS dök upp.."jag kan väl bromsa själv". Idag finns det många förare därute i trafiken som aldrig kört en bil utan ABS (förutom på halkkörningen då). Embrace change brukar man säga i mitt yrke..
Systemen är bra som komplement, men är verkligen inget man helt ska förlita sig på. När jag sätter mig i min snart 15 år gamla entusiastbil har jag inga system mer än ABS att förlita mig på, så det gäller att inte glömma bort hur man verkligen för sig i trafiken.

Lite off-topic, men:
Anledningen till att staten vill hålla dig frisk är att det kostar staten så oerhört mycket pengar när t ex en rökare ska behandlas för lungcancer eller något annat hemskt som kan vara relaterat till rökningen (det kostar såklart oerhört mycket pengar även när det inte är relaterat till rökning, men då har man iaf inte skaffat sig problemet själv). Varannan rökare dör av en sjukdom relaterad till det där bolmandet..

För övrigt tycker jag att Nanny state är väldigt god öl :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag håller med om Mercedes stolar. Det enda jag hittat som är obekvämare är kyrkbänkar. Men i bilen slipper man oftast predikan, i alla fall.
Användarvisningsbild
av MartinS
20km/h är en ganska hög hastighet att krocka i utan bälte, du blir ett fint frimärke i airbagen... Om man dessutom håller på och fipplar med bältet istället för att köra är det ju dessutom större risk att krocka. Jag tror att det är upp till 6-7km/h du orkar hålla emot med armarna, om du är beredd!!

Fast nu är vi ganska långt från topic va?

/Martin

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]