Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
De manuella versionerna av D3 och D4 är ju miljöbilsklässade för modellår 2013, och drar på pappret inte mer än en D2 och är precis lika skattebefriade. Så förslaget om en D4 momentum DE som någon skrev är ett rimligt val om man har möjlighet att slanta upp lite drygt 300´för en bil.
av stefan.li
V9097 skrev:De manuella versionerna av D3 och D4 är ju miljöbilsklässade för modellår 2013, och drar på pappret inte mer än en D2 och är precis lika skattebefriade. Så förslaget om en D4 momentum DE som någon skrev är ett rimligt val om man har möjlighet att slanta upp lite drygt 300´för en bil.
Det hade jag ingen aning om, då låter ju det som 2 bra alternativ enligt mig
av MattiasD
Det är viktigt att poängtera det som V9097 skriver, att det är på PAPPRET motorerna dra lika mycket bränsle. I verkligheten är naturligtvis skillnaden större. Är miljön viktig väljer man ingen dieselbil. Etanol och biogasalternativen är då bättre val och också miljklassade (konstigt vore det annars). Ingen av D2, D3 eller D4 är miljöklassade från nästa år. Rent ekonomiskt, det som TS frågade efter, finns det heller ingen anledning att välja dieselbil. Betydligt dyrare i inköp och det finns inte en chans att köra in detta. Då är etanolalternativet troligen billigast.
Användarvisningsbild
av Guligan
Miljömässigt så är en T4F givetvis ett bättre val, förutsatt att man kör på E85.
Men ekonomimatchen vinner D2/D3/D4 med ett miluttag på 2.500 mil/år som ju TS kör. Det skiljer inte särskilt mycket i inköpspris och miljöklassningen = befriad från fordonsskatt gäller ju samtliga. (givet att man väljer manuell diesel)
av MattiasD
Jag är tveksam att dieselbilarna är billigare utslaget per mil:

Antaganden:

Bränslepriserna ligger fast under 3 år.
Värdeminskningen är 50% för båda biltyperna.
Service kostanden är lika.
Skattefri.

Pristiläggen jämfört T4F:
D2: +26100 kr
D3: +45100 kr
D4: +53100 kr

Anta att på 3 år halveras bilarnas värde, alltså är ska halva pristilläget köras in:

Pristiläggen jämfört T4F:
D2: +13050 kr
D3: +22550 kr
D4: +26550 kr

Per mil som måste köras vid 7500 mil (2500 mil/år):

D2: 1,74 kr/mil
D3: 3,0067 kr/mil
D4: 3,54 kr/mil

Anta att T4F drar 1/lmil. Det betyder att bränslekostnaden blir 9.54 kr/mil. För att kostnaden på mil ska köras in måste dieselbilarna köras på
D2: 9,54-1,74
D3: 9,54-1,74
D4: 9,54-3,54

Dividerat med dagens dieselpris (13,94) medför detta att bilarna måste dra:

D2: 0,55954089 l/mil
D3: 0,468675275 l/mil
D4: 0,430416069 l/mil

Är ovan förbrukning realistisk? Nej, och det gör att etanolbilen är billigare. Det här kalkylen visar vad dieselbilan ska dra för att gå plus/minus noll under 2500 mil/år och med dagens bränslepriser. Man behöver alltså köra mer än 2500 mil/år för att kunna räkna hem saken ekonomiskt. Troligen är det bara D2 som kanske kan bli "lönsam" om man kör betydligt mer än 2500 mil/år.
av Lövet
Kul med någon som gör en riktig uträkning. Ett tillägg som kan förändra kalkylen en aning - ska inte T4F in på service var 1500e mil? Serviceintervallet på dieselfemmorna är väl 3000 mil. Det får en del betydelse om man kör 2500 mil/år.

Sedan tycker jag att man ska köpa den motor man vill, inte den som råkar vara en krona billigare per mil. Du kommer lägga tusentals kronor varje månad på bilen och det blir betydligt lättare om du gillar motorn du har i bilen.
av MattiasD
Ja, jag gjorde antagandet att serivicekostnaden är samma, men det är förstås som du skriver. Andra sidan ligger det osäkerheter i bränslepriset som jag skulle tippa gynnar etanolen. Prisskillnaden mellan fossilt och förnybart ökar framöver. Det finns också osäkerheter i andrahandsvärdet. Idag ligger dieselbilar bra till men det är inte svårt att argumentera för att det blir tvärtom om några år. Men det är förstås svårt att veta. Med alla de här osäkerheterna i huvudet håller jag med dig - bättre att välja motor med andra argument än ekonomi. Miljöargument eller prestanda, eller vad man nu vill prioriterna.
Användarvisningsbild
av Mabuse
hhedstrom2369 skrev:
andreas_lofgren skrev:Gasbil kör man som leasingbil, inte privat.
Gasbil kör man inte för att spara pengar utan för att spara miljön... :mrgreen:
I alla fall så länge som man hittar ställen som verkligen säljer riktig biogas, och inte fossilt metan.
Skånetrafiken http://www.trivector.se/fileadmin/uploa ... giltig.pdf talar om en fossil mix på ca 50%.
Borås http://edit-bemwww.boras.se/download/18 ... a_2011.pdf verkar ligga på 34% fossil inblandning.
Tittar man på energigas.se och gasbilen.se är de väldigt måna om att tala om hur förträfflig fordonsgasen är, men det verkar vara omöjligt att på deras sidor leta reda på hur många procent är fossilt metan och hur många procent som är miljövänlig biogas nationellt sett. Jag anar ugglor i mossen.
I Örebro körde biogasbussarna på över 50% fossilgas senast jag kollade, och förra och förr-förra vintern stod bussarna stilla tidvis på grund av kyla.

Att upparbeta råbiogas till fordonsgas som man kan tanka i bilen är en energikostsam process.

Därför rekommenderar jag T4F. En snål motor i förhållande till max-effekt som dessutom kan köras på etanol.
av Fartdåre
Funderar också över ny bil. En V70.

Kör 3500-4000 mil per år, det mesta landsväg.
Dieselmotor känns som det bästa valet eftersom jag kör långt och ibland drar tungt och också kör
på dåliga vägar. Det som hägrar är en D4 AWD.
Har tänkt om lite eftersom framtiden för dieselbilar ju är lite osäker. Köper jag ny bil vill jag ju behålla den
en längre tid utan att riskera att bli straffbeskattad som miljöbov i framtiden...
Verkar som att en T4F är vettigast om man tittar på förbrukning och bränsletyp. Tyvärr kan man ju inte få AWD...
Tänkte passa på nu när Dynamic Ed. finns tillgängligt.
Men nu vet jag inte...

Fler tankar i ämnet?
av MattiasD
Mabuse skrev:
hhedstrom2369 skrev:
andreas_lofgren skrev:Gasbil kör man som leasingbil, inte privat.
Gasbil kör man inte för att spara pengar utan för att spara miljön... :mrgreen:
I alla fall så länge som man hittar ställen som verkligen säljer riktig biogas, och inte fossilt metan.
Skånetrafiken http://www.trivector.se/fileadmin/uploa ... giltig.pdf talar om en fossil mix på ca 50%.
Borås http://edit-bemwww.boras.se/download/18 ... a_2011.pdf verkar ligga på 34% fossil inblandning.
Tittar man på energigas.se och gasbilen.se är de väldigt måna om att tala om hur förträfflig fordonsgasen är, men det verkar vara omöjligt att på deras sidor leta reda på hur många procent är fossilt metan och hur många procent som är miljövänlig biogas nationellt sett. Jag anar ugglor i mossen.
I Örebro körde biogasbussarna på över 50% fossilgas senast jag kollade, och förra och förr-förra vintern stod bussarna stilla tidvis på grund av kyla.

Att upparbeta råbiogas till fordonsgas som man kan tanka i bilen är en energikostsam process.

Därför rekommenderar jag T4F. En snål motor i förhållande till max-effekt som dessutom kan köras på etanol.
Enligt Energimyndighten gav E85 49% minskning och fordonsgas gav 44% av CO2. Så visst är det bättre att tanka E85 än fordonsgas.

http://energimyndigheten.se/sv/Press/Pr ... nder-2011/

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]