Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Tänk på det som att när du öppnar rutan så blir det undertryck vid framstolarna och därför måste den ibland fylla på med mer luft där fram. Därför blir det "vobblandet" och det finns i alla bilar, mer eller mindre.

Testa hälla vatten från en dunk, klunkandet är samma fenomen men med vatten istället..
Så har jag resonerat iaf..
av 2444ever
apersson850 skrev:...
Men öppnar du en framruta lite grand, något som också Volvo rekommenderar i instruktionsboken, så ger det ett mottryck som mer eller mindre neutraliserar pulserandet.
Japp, stämmer, var tvungen att testa :)
Sen om det rent tekniskt är ett "mottryck" kanske kan diskuteras, min amatörgissning är att "vobblandet" beror på tryckutjämning, och att den öppna framrutan tryckutjämnar på ett "smidigare" sätt. Som @mattish skrev, om man jämför med att tömma en dunk så slipper man klunkandet om man gör ett litet hål i botten, eller liknande. Men det kanske beskrivs som "mottryck" vad vet jag :)

Utifrån detta resonemang så blir väl "vobblandet" värre vid öppen bakruta ju tätare bilen är, angående frågan om det är värre i modernare bilar - äldre bilar var ju inte alltid så täta. Själv höll jag på att frysa ihjäl i en gammal PV en gång, värmen från venten kunde inte uppväga kalluften från runt dörrarna (alla fönster stängda).
Användarvisningsbild
av apersson850
Nja, jag hittade själv på begreppet mottryck, för om man bara öppnar bak har man ett pulserande lufttryck genom bakrutorna. Men lite öppet fram också får man ett tryck som motverkar pulserandet där.
Användarvisningsbild
av P1800
Rådlös skrev:Vad är problemet? Så där låter det i alla bilar och är fullt naturligt.
Nej, så låter det verkligen inte i alla bilar. Turbulens blir det nog på alla, men detta extrema pulserande ljud har jag bara upplevt på V70II. PÅ min andra V70N -02 blir det ett liknande fenomen om man öppnar takluckan fullt, dvs längre än det stoppläge som luckan gör till med automatik när man ger ett tryck för lucköppning. Jag påstår att det beror på olycklig aerodynamik på karossen. Naturligtvis borde man kunna kör bilen med öppet sidofönster utan att bli spysjuk pga lågfrekvent pulserande lufttryck. Nu finns det ju AC så problemet är väl mest principiellt. Som kuriosa kan jag berätta att många P1800 är hopplösa att köra med sidorutorna stängda då det blir vinande ljud från de ramlös dörrglasen. när nederbörd eller kyla inte lägger hinder i vägen är det mess bekvämt att köra med rutan helt nere. Det är nästan helt dragfritt när bara ena sidan är öppen. Nog är det skillnad mellan bilar minsann!
av mattish
P1800 skrev:
Rådlös skrev:Vad är problemet? Så där låter det i alla bilar och är fullt naturligt.
Nej, så låter det verkligen inte i alla bilar. Turbulens blir det nog på alla, men detta extrema pulserande ljud har jag bara upplevt på V70II. PÅ min andra V70N -02 blir det ett liknande fenomen om man öppnar takluckan fullt, dvs längre än det stoppläge som luckan gör till med automatik när man ger ett tryck för lucköppning. Jag påstår att det beror på olycklig aerodynamik på karossen. Naturligtvis borde man kunna kör bilen med öppet sidofönster utan att bli spysjuk pga lågfrekvent pulserande lufttryck. Nu finns det ju AC så problemet är väl mest principiellt. Som kuriosa kan jag berätta att många P1800 är hopplösa att köra med sidorutorna stängda då det blir vinande ljud från de ramlös dörrglasen. när nederbörd eller kyla inte lägger hinder i vägen är det mess bekvämt att köra med rutan helt nere. Det är nästan helt dragfritt när bara ena sidan är öppen. Nog är det skillnad mellan bilar minsann!
Det är så i alla bilar jag ägt och det börjar närma sig 25 st av varierande märken och modeller. 740, 850 och 940 finns tryckvågorna i.
Det blir värre om man lutar sig fram tycker jag också.

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]