Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Jag hade också valt 2,5FT om jag kört så pass lite. Mycket trevlig motor, ångrar ibland att jag inte köpte den men ändrar mig igen när jag tankar. Men eftersom du kör så pass lite så ser jag inte förbrukningen som något problem
Snittade senast 1.7l/mil med mycket stadskörning och mycket mycket gasa. Men kan nog inte få ner den så mycket mer om man kör lugnare. Kan tillägga att jag kört 30mil senaste månaden så bränsleräkningen är inte speciellt farlig ändå :D
Användarvisningsbild
av Camel
Jag kör 2,5FT MY11 manuell
Min bränsleförbrukning mätt vid pump:
2576,8 liter E85 och 887,9 liter bensin totalt under 2587 mil
Det blir 1,34 liter/mil bränsleförbrukning sammanlagt.

Om man accepterar bränsleförbrukningen så är 2,5FT att rekommendera.
Bör kanske också nämnas att 2,5T/FT är en av de motorer som har störst spridning i förbrukning beroende på hur man kör. Jag hade en MY08 2,5T som drog 0,65 om man körde lugnt på landsväg och 2,2-2,3 om man körde hetsigt i stan (utan att köra extremt). Ta det *1,35 så blir det ung. etanolförbrukningen. 2,5FT med högre utväxling är sen lite snålare. Men hur som helst så kan man inte få så stor spridning i förbrukning med en 2,4D - den drar förmodligen 0,55 vid lugn landsvägskörning och 1,25 vid hetsig statstrafik. Mao: kör du lugnt blir förbrukningen inte jättemycket högre med 2,5FT (hänsyn tagen till etanolpriset) än med 2,4D, kör du hårt är FT en riktig etanolalkis /PH
Ett annat problem är väl snarare att det sannolikt inte kommer att vara möjligt att tanka etanol så länge till. Knappast någon tror väl längre på miljönyttan med att fylla bilarna med brännvin, inte ens våra mest klåfingriga politiker. Blir väl till att tanka hembränt för den som vill köra spritbil.
Gourmand skrev:Ett annat problem är väl snarare att det sannolikt inte kommer att vara möjligt att tanka etanol så länge till. Knappast någon tror väl längre på miljönyttan med att fylla bilarna med brännvin, inte ens våra mest klåfingriga politiker. Blir väl till att tanka hembränt för den som vill köra spritbil.
Har du något belägg för ditt påstående? Det är större risk att du inte har någon diesel att tanka om några år när dieseln måste ransoneras. Det är troligen inte säkert dieselbilen får framföras vart som helst pga sina vidriga avgaser.

Men innan dess skjuter förstås dieselpriset i höjden...

Vad gäller etanol var utsläppsminskningen 49% för E85 under 2011. Det är bättre än fordonsgas (44%). Så visst är klimatnyttan bra med etanol.
Jag kan inte komma på något skäl att välja 2.4D framför 2.5FT. Silkeslen gång, förnybart bränsle och lägre emisioner. Dieselbilen är överprisatt pga rådande dieselboom, och kan mycket väl falla mer i pris framöver än 2.5FT. Jag körde min 2.5FT på 1,11 l/mil E85. Men jag kör lite stadstrafik. Jag har också lagt märke till perhalls iaktagelse att det är stor spridning på 2.5FT vad gäller förbrukning. Min nuvarande T4F ligger betydligt jämnare och påverkas inte alls lika mycket av körningen som 2.5FT.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]