Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Minns när jag hade en 744 GLT 16 valve med manuell låda. Varvvillig till tusen, jämfört med andra av dåtidens Volvomotorer, men rätt klen på låga varv. Med husvagn efter var det bra att den hade fyrväxlad låda med elmanövrerad överväxel, för det var ett flitigt skiftande mellan 4:an och 5:an.
av matsén
Min reflektion efter en färd med halvtungt "B-släp" (ca 600-700 kg inkl släpet) är att bilens höga utväxling ger ett för lågt motorvarvtal i laglig släpvagnshastighet. Det blir alltså en hel del vevande med den annars mycket angenäma "6-petaren". Runt 90-100 km/h är det problemet borta då motorn ligger i ett mer lämpligt varvtalsområde. Men det finns ju som sagt fem fler växlar framåt än 6:an :wink:

//PM
av perhall
Jag tycker det är bra att T4 (liksom t ex Audi 1,8/2,0TFSI) och andra moderna bensinturbomotorer som varvar kring 2000 i 90-100 är växlade så att de inte orkar dra ett tungt släp på högsta växeln. Annars kan man ju växla en bil så här så orkar den mycket på högsta växeln.. .
/PH
av mattish
matsén skrev:Min reflektion efter en färd med halvtungt "B-släp" (ca 600-700 kg inkl släpet) är att bilens höga utväxling ger ett för lågt motorvarvtal i laglig släpvagnshastighet. Det blir alltså en hel del vevande med den annars mycket angenäma "6-petaren". Runt 90-100 km/h är det problemet borta då motorn ligger i ett mer lämpligt varvtalsområde. Men det finns ju som sagt fem fler växlar framåt än 6:an :wink:

//PM
Finns detta problemet om du kör på 5an hela tiden?
Vilket varv ligger den på i 80 om du kör på 5an ?
av jpennerb
Hur mycket får en T4 dra?

Just nu finns det en referens på 600-700 kg och skulle vara intressant hur den fungerar med en normal husvagn runt 1500kg. För får man veva med spaken med 700kg så vad blir det då inte med dubbla vikten?
av matsén
T4:an får dra 1600 kg med BE behörighet och 1310 kg med enbart B behörighet. Gäller iaf min T4 R-Design 2011.
Vi skall väl ändå ha i åtanke att det är en relativt högt utväxlad bil med lågt varvtal i 80 km/h på 6:an, men det finns ju som sagt 5 lägen till att använda. På 4:an i 50-60 eller 5:an i 80 går det utmärkt. Hellre runt 3000 rpm i 140 på 6:an än 4250 rpm på 5:an som familjens 2:a bil 96:ans Audi A6 1.8 (utan T)!

Kan bara hålla med tidigare kommentar om att det är angenämt lågt varvtal på motorn i 90-100 på 6:an och att den väl skall ses som en överväxel eller ekonomiväxel.

//PM
Senast redigerad av 2 matsén, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av apersson850
Visst kan man byta växel titt och tätt, om man måste. Jag har dragit husvagn med min 744 GLT 16 valve på den tiden. Den motorn hade (då) rätt hög effekt, ca 160 hk, men var tämligen tunn på lägre varv. Ville upp runt 3500 r/min för att börja komma till sin rätt.
Det var bra att sista växeln på den bilen var Volvos elmanövrerade Overdrive (planetväxeltillsats), som växlades med bara en knapptryckning, för det var rätt ofta man ville byta mellan femman och fyran.

Det blev något helt annat avseende bottendrag när jag bytte den till en 854 Turbo, för att inte tala om den XC70 D5 jag har nu.
av perhall
matsén skrev:T4:an får dra 1600 kg med BE behörighet och 1310 kg med enbart B behörighet. Gäller iaf min T4 R-Design 2011.
Vi skall väl ändå ha i åtanke att det är en relativt högt utväxlad bil med lågt varvtal i 80 km/h på 6:an, men det finns ju som sagt 5 lägen till att använda. På 4:an i 50-60 eller 5:an i 80 går det utmärkt. Hellre runt 3000 rpm i 140 på 6:an än 4250 rpm på 5:an som familjens 2:a bil 96:ans Audi A6 1.8 (utan T)!

Kan bara hålla med tidigare kommentar om att det är angenämt lågt varvtal på motorn i 90-100 på 6:an och att den väl skall ses som en överväxel eller ekonomiväxel.

//PM
Bra sagt! Vi hade en Passat på mitt jobb med den där 1,8 125 hk-motorn (20 V har jag för mig, men högvarvig, seg och törstig...) och det var samma varv på den. 3000 i 100.

Dieselbilar är ju så starka på låga varv att de klarar ett tungt släp på sexan, men att kräva det av en bensinare tycker jag är att gå för långt... det är ändå ok bottendrag i T4 med tanke på att det är en billig instegsmotor, och snål. /PH
Användarvisningsbild
av MartinS
perhall skrev: Dieselbilar är ju så starka på låga varv att de klarar ett tungt släp på sexan, men att kräva det av en bensinare tycker jag är att gå för långt... det är ändå ok bottendrag i T4 med tanke på att det är en billig instegsmotor, och snål. /PH
Man kanske inte skall jämföra en 1.6 liters fyrcylindrig bensinare mot en femcylindrig 2,5liters diesel egentligen?

Min bensinare går rätt bra med tunga släp på låga varv.. ;-) Upp till ett drygt ton märker man inte av alls, man får påminna sig själv att man har ett släp bakpå och borde ta det lite lungt.

/Martin

Lyfter en gammal tråd då det nu eventu[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]