Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Det är ju samma sak. Glidpinnarna har Torx T55 i ena änden.
Vänta lite, han skrev fyra Torxskruvar överst. Det är bara två det handlar om. Det finns kanske fler längre ner? Där har jag inte tittat. Jag har inte behövt byta än, bara kollat vilket verktyg som behövs, så att jag säkert skulle ha ett sådant när det blir dags.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är de TVÅ under plastpluggarna som skall lossas. De fyra bultarna delar oket, och det vill du INTE göra.

/Martin
av JimBob
MartinS skrev:Det är de TVÅ under plastpluggarna som skall lossas. De fyra bultarna delar oket, och det vill du INTE göra.

/Martin
Perfekt!
Då vet jag tillvägagångssätt, storlek på verktyg.

Så slutligen summerar vi som följer:
Bort med de två plastlocken
Lossa glidpinnarna T55
Tag oket i handen och pilla ur beläggen

Montera nya bromsbelägg
smörj in glidpinnarna med ex kopparpasta
Drag åt
återmontera plastlock
Montera hjul
slå på tändningen
Pumpa ut kolvarna så pedalen tar på rätt höjd
Starta
kör långsamt och provbromsa

Tack och bock!
Användarvisningsbild
av hollan
inte torx 55 utan 7mm insex och du måste trycka kolven i botten innan annars får du inte ut oket och även metall fjädern skall bort innan
Användarvisningsbild
av Vojje
Använd hellre silikonfett eller vaselin istället för kopparpasta på glidpinnarna och dess gummigenomföring.
Användarvisningsbild
av hollan
ja för fan helt rätt vojje! kopparpasta är jävolens påfund ingen riktig bilverkstad andvänder skiten! och alla mekaniker hatar de
det är väl bara Bosse bildoktorn som är sponsrad av kopparpasta
av JimBob
Ok, hoppar kopparpastan...

Men det va många bud på vilket verktyg som skall användas..... T55 eller insex 7mm?

T55 finns inte i min lilla låda så jag lär ju komplettera isf =(
Användarvisningsbild
av apersson850
Nja, jag inser nu att jag blandade ihop storleken med skruvarna som du alltså inte skulle lossa. Det är de du inte ska ta bort som är T55. Jag hade ju inte bilen framför mig, och inte har det varit dags att byta belägg heller, så jag var lite vimsig.
av loyd
förr körde jag alltid kopparpasta , nu har man blivit äldre och klokare ( kopparpastan stelnar efter ett tag = kärvande glidbult )
Nuförtiden kör jag bräkelube från crc , verkar va bättre anpassat just för glidpinnar och så vidare ..
Se till att de nya beläggen går lätt på plats , personligen smärjlar jag altid bort så färgen försvinner på glidytorna på de nya klossarna , samt smörjer in med lämpligt medel .. berukar alltid ha bekymmersfria bromsar :D
av JimBob
loyd skrev:förr körde jag alltid kopparpasta , nu har man blivit äldre och klokare ( kopparpastan stelnar efter ett tag = kärvande glidbult )
Nuförtiden kör jag bräkelube från crc , verkar va bättre anpassat just för glidpinnar och så vidare ..
Se till att de nya beläggen går lätt på plats , personligen smärjlar jag altid bort så färgen försvinner på glidytorna på de nya klossarna , samt smörjer in med lämpligt medel .. berukar alltid ha bekymmersfria bromsar :D
Tackar!!
Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]