Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bosa skrev:Blev lite full i skratt faktiskt. :)

"Varför har volvo snålat in på STÄNKSKYDD på nya bilar.Har bestält en ny V70 R-design. Och till den bilen går det inte äns att köpa stänkskydd BAK till ?? Har volvo missat det totalt ??"

"Volvo Personbilar Sverige Hej Peter! Den samlade bedömningen som gjorts är att stänkskydd till V70 R-design höjer bränsleförbrukningen mer än de gör nytta avseende både nedsmutsning och blästring."
Läst detta inlägg tidigare, lite dålig bortförklaring. Varför har de stänkskydd till övriga modeller då? R-Designen är inte ovanlig men inte lika vanlig som "vanliga" modeller, så det handlar kanske om pengar att det blir för dyrt för Volvo att tillverka dessa.

Hur ser formen ut på bakspoilern på nya årsmodellerna 12/13 på "vanliga" V70, är den samma som tidigare modellerna eller mer lik R-Designen? Tänkte om de gjort nyare modellen mer lik formen som tidigare R-Designen så man kan beställa dessa stänkskydd?
Bosa skrev:Blev lite full i skratt faktiskt. :)

"Varför har volvo snålat in på STÄNKSKYDD på nya bilar.Har bestält en ny V70 R-design. Och till den bilen går det inte äns att köpa stänkskydd BAK till ?? Har volvo missat det totalt ??"

"Volvo Personbilar Sverige Hej Peter! Den samlade bedömningen som gjorts är att stänkskydd till V70 R-design höjer bränsleförbrukningen mer än de gör nytta avseende både nedsmutsning och blästring."
Wow, jag vill på inget sätt göra om detta till ännu en tråd som fokuserar på bränsleförbrukning, men... :lol:
Detta innebär alltså i praktiken att då vi utrustar våra bilar med stänkskydd runt om påverkar det bränsleförbrukningen mer än ett byte av fälg/däck från 205/60x16" (Volvos minsta std) till 245/40x18" (Volvos största std). Jag tvivlar starkt... utifrån egen erfarenhet. Unrdar om det ö.h.t. är tillåtet att montera stänkisar på D2/DrivE??

//PM
Senast redigerad av 1 matsén, redigerad totalt 0 gånger.
pjaar skrev: Hur ser formen ut på bakspoilern på nya årsmodellerna 12/13 på "vanliga" V70, är den samma som tidigare modellerna eller mer lik R-Designen? Tänkte om de gjort nyare modellen mer lik formen som tidigare R-Designen så man kan beställa dessa stänkskydd?
Intressant tanke...ett studiebesök hos närmaste Volvohandlare för koll ligger nu högt upp på min lista. Hur är det månne med XC70 läppen? Är den mer lik R-Design än "vanliga"? Kan vi ha sån tur att det bara är att karva bort lite gummi kring infästningen mot läppen?

//PM
matsén skrev:
pjaar skrev: Hur ser formen ut på bakspoilern på nya årsmodellerna 12/13 på "vanliga" V70, är den samma som tidigare modellerna eller mer lik R-Designen? Tänkte om de gjort nyare modellen mer lik formen som tidigare R-Designen så man kan beställa dessa stänkskydd?
Intressant tanke...ett studiebesök hos närmaste Volvohandlare för koll ligger nu högt upp på min lista. Hur är det månne med XC70 läppen? Är den mer lik R-Design än "vanliga"? Kan vi ha sån tur att det bara är att karva bort lite gummi kring infästningen mot läppen?

//PM
Exakt så jag menar med, kanske finns någon annan modell i i Volvos utbud som är lik just R-Designens form på det stället där stänkskyddet sitter, förmodligen inte, men värt en tanke.

Har ingen någon enkel lösning? Jag är ingen "mek" direkt och vill inte ödsla allt för mycket tid och kraft.

//Pjäär
Ger dålig bränsleförbrukning kontra förd... Va!? (HMM)
Knappt säker på att jag vill ha sådana över huvud taget längre, om Volvo nu är seriösa med sitt uttalande.
Hur mycket "drag" kan stänkskydd orsaka egentligen så att de påverkar förbrukningen. Vi snackar ju inte 14kvm segel per stänkskydd och hjul
pjaar skrev: Läst detta inlägg tidigare, lite dålig bortförklaring. Varför har de stänkskydd till övriga modeller då? R-Designen är inte ovanlig men inte lika vanlig som "vanliga" modeller, så det handlar kanske om pengar att det blir för dyrt för Volvo att tillverka dessa.
Tror att du slagit huvudet på spiken där. Hur många V70II i världen har stänkskydd? Inte så många och antagligen ännu lägre % bland R-Design. Klart att det är kostnad med i bilden. Finns tre senarion...
1. Dom finns men är svindyra (låg volym att bära kostnaden på). Hade dom varit dubbelt så dyra som std., hur många hade köpt då?
2. Dom finns och säljs till normalt pris (Volvo förlorar pengar pga låg volym).
3. Dom finns inte. Nackdelen är att de få % som vill ha stänkskydd till R-Design inte kan få det men som så många gånger förr. Pengafrågan styr!
Blir också sugen på att införskaffa ett par skydd och prova, stort tack! :-)-)
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]