Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
apersson850 skrev:Ja, det var ju lättare på den tiden. Tre reläer och en strömbrytare.
Men idag hade det ju varit lätt att programmera det så. Om de bara ville.
Så är det. Det bästa hade ju varit om de installerat en ljussensor, liknande jag har på passaten. Det finns inte på volvo än väl ?
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, det gör det, men den används nog inte på samma sätt. Den hindrar att man kör på helljus med omkopplaren i läge 0 dagtid, men tillåter detta när den tycker det är mörkt. Bland annat.
Användarvisningsbild
av LordVader
apersson850 skrev:Vad är finessen? Att inte utnyttja Xenon på dagen, eller? Ska du köra med dimstrålkastarna som varselljus, eller hur tänker du?
Att inte utnyttja Xenon dagtid. Jag har monterat Led i dimljusen.
Användarvisningsbild
av P1800
LordVader skrev:
apersson850 skrev:Vad är finessen? Att inte utnyttja Xenon på dagen, eller? Ska du köra med dimstrålkastarna som varselljus, eller hur tänker du?
Kan du få dimljusen att gå till automatiskt så är det ju lysande på alla sätt. :P Hur gör man för att få det så?
P1800 skrev:
LordVader skrev:
Kan du få dimljusen att gå till automatiskt så är det ju lysande på alla sätt. :P Hur gör man för att få det så?
Precis, så vill jag också ha det.
Någon som har en lösning utan att koppla fysiskt?
Användarvisningsbild
av apersson850
Nä, det är förstås till att övertyga Volvo om att de borde göra en möjlighet bland ljusinställningar där man kan få automatisk dimstrålkastare som varselljus, om man hellre vill det. Ljussensorn finns ju redan, så funktionen skulle då vara den vanliga på ljusomkopplaren, men om den står i läge 0, dimstrålkastaralternativet är valt och det är ljust ute, då släcker bilen halvljuset och tänder dimstrålkastarna istället. När det blir mörkt nog för att bilen ska börja tillåta helljus i läge 0 slocknar dimstrålkastarna (om man inte tänder dem manuellt) och halvljuset tänds.

Sätter man omkopplaren i "ljus till" får man halvljus utan dimstrålkastare dygnet runt, även om man har dimstrålkastaralternativet tillslaget. På så sätt kan man mycket snabbt gå från den här varselljuslösningen, om man vill, av någon anledning. Det blir precis som jag hade det på min 850, om jag hade dimstrålkastarknappen till. Den var ju en bistabil vippbrytare, så den kom mekaniskt ihåg vilket läge den stod i.
av Desmodue
apersson850 skrev:Nä, det är förstås till att övertyga Volvo om att de borde göra en möjlighet bland ljusinställningar där man kan få automatisk dimstrålkastare som varselljus, om man hellre vill det. Ljussensorn finns ju redan, så funktionen skulle då vara den vanliga på ljusomkopplaren, men om den står i läge 0, dimstrålkastaralternativet är valt och det är ljust ute, då släcker bilen halvljuset och tänder dimstrålkastarna istället. När det blir mörkt nog för att bilen ska börja tillåta helljus i läge 0 slocknar dimstrålkastarna (om man inte tänder dem manuellt) och halvljuset tänds.

Sätter man omkopplaren i "ljus till" får man halvljus utan dimstrålkastare dygnet runt, även om man har dimstrålkastaralternativet tillslaget. På så sätt kan man mycket snabbt gå från den här varselljuslösningen, om man vill, av någon anledning. Det blir precis som jag hade det på min 850, om jag hade dimstrålkastarknappen till. Den var ju en bistabil vippbrytare, så den kom mekaniskt ihåg vilket läge den stod i.
Jag kan tänka mig den lösningen även utan ljussensorn, bara dimljus helt enkelt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det blir nog värre, för dimstrålkastare får inte användas som alternativ till halvljus i mörker och normal sikt. Bara vid dimma, kraftigt snöfall och liknande. Men mitt förslag är inte mot några regler som jag känner till. Man får ha dimstrålkastare som alternativ till halvljus dagtid, som varselljus.
Nu spelar det kanske ingen roll, för alla bilar tillåter ju att man kombinerar dimstrålkastare med halvljus, trots att det är förbjudet i största allmänhet.

Sen spelar det förstås ingen roll alls i verkligheten, för sannolikheten för att Volvo skulle införa det här bara för att jag tycker det är väl så nära noll att den knappt går att beräkna.
av mattish
apersson850 skrev:Det blir nog värre, för dimstrålkastare får inte användas som alternativ till halvljus i mörker och normal sikt. Bara vid dimma, kraftigt snöfall och liknande. Men mitt förslag är inte mot några regler som jag känner till. Man får ha dimstrålkastare som alternativ till halvljus dagtid, som varselljus.
Nu spelar det kanske ingen roll, för alla bilar tillåter ju att man kombinerar dimstrålkastare med halvljus, trots att det är förbjudet i största allmänhet.

Sen spelar det förstås ingen roll alls i verkligheten, för sannolikheten för att Volvo skulle införa det här bara för att jag tycker det är väl så nära noll att den knappt går att beräkna.
Det är ju ett föraransvar att man använder rätt belysning.

Hur fungerar det på V50in som har LED framåt utan bakljus när det blir mörkt? Tänder den automatiskt halvljuset då?
Se på VAG bilarna utan ljussensor, där DRL används fram och bakljuset är släckt. På dessa måste man manuellt aktivera halvljuset och det är väldigt många som glömmer detta. Höll på att köra på en bakifrån i vintras i mörker + snörök som hade glömt detta. Det var inte många meter till godo, och människan fattade inte varför jag tutade och blinkade på denne. Lite offtopic kanske, men det bjuder jag på ;)
Användarvisningsbild
av apersson850
Förvisso är det ett föraransvar. Jag tänkte mest med min beskrivning att det skulle möjliggöra en helt automatisk funktion, som är tämligen vettig, inte behöver någon extra hårdvara och knappast kan kritiseras för att orsaka nya potentiella risker. Lättare medicin att svälja för ett företag som har varit säkerhetsledande och fortfarande försöker vara det.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

säkert bra bil och komfort osv, men det som […]

Sättet man in LED-lampor blir det så.

V70 D5 2011, missljud?

Tillägg: AC kyler alltså bra när d[…]

Tysta sommardäck V90

Kör en V90 laddhybrid med 255/45R19 Bridgesto[…]