Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
andreas 80 skrev:Beklagar det inträffade.

Är tveksam till att det finns någon spårning att få tag på.
VOC-centralen får nog enbart in exakt position vid händelse av krock eller om man larmar med knappen. Inte någon rutt.

Rutt kan nog enbart fås om man aktiverar stöldspårning eller vad det kallas, då skickar bilen kontinuerligt information till VOC-centralen som då lagrar informationen. Vet inte ens om den funktionen finns i Sverige dock.

Det enda är ifall man kan få ut viss data direkt ur TEM/VOC styrenheten. Men det tror jag inte en återförsäljare klarar utan då måste man få hjälp från Volvo direkt och kanske med polisens hjälp att begära ut sådan information.

Det andra är som ni nämnt tidigare om det går att spåra det inbyggda simkortet i styrenheten. Isåfall kanske hederlig mobilspårning går att göra på det.
Det SIM-kortet borde vara aktivt hela tiden.

Jag befarar att du har helt rätt, men av just den anledningen så vill jag kunna aggera omgående för det lagras inte hur länge som hellst och eventuell ledtid om det skal beslutas.
av oldtimersmc
Maccie skrev:Enligt den här infon hos Volvo som jag googlade fram nyss ska VOC från 2010 och framåt definitivt vara baserat på ett SIM-kort och GPS-spårning (det är liksom poängen):

http://www.volvocars.com/se/top/about/n ... ?itemid=90

Om sedan VOC spårar bilen konstant eller bara om nåt händer vet jag inte, men det borde gå att få fram historiken hur man kopplats upp mot olika master mm precis som för en mobil.

Jag googlade också efter telefonnumret till VOC kundsupport och fick fram det här numret, testa att ringa dit och fråga:

020-55 55 66

(verkar vara samma nummer som Volvo Assistans, och de svarar ju dygnet runt)

Tack skall kolla med dem i dag när jag åker...
av oldtimersmc
Brainy skrev:Beklagar per! :(
Tack! Undrar om det finns någon info att hämta ur den bilen, verkar ha gått mycket fort.
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
av Midnightspecial
Beklagar Per!

Detta är saxat ur användarhandbok för VOC:
Datautbyte
Mobilapplikationen Volvo On Call kan inte hämta data från bilen när den är igång. Bilen skickar data i batcher till den centrala Volvo On Call-servern varje gång du stänger av motorn och tar ut nyckeln. (På bilar med nyckellöst öppningssystem måste du flytta sändaren bort från bilen tills den är utanför dess räckvidd.) Den uppdaterade informationen kommer att finnas tillgänglig inom en minut.

Reselogg
Denna funktion samlar in information om alla resor du gör med bilen. Informationen sammanställs av bilen varje gång motorn stängs av och skickas sedan till Volvo On Callservern. Om bilen av någon anledning inte kan skicka informationen när en resa har avslutats (t.ex. på grund av dålig GSM-täckning) kommer informationen att lagras i bilen och skickas vid ett senare tillfälle när bilen har täckning igen. Reseloggen finns tillgänglig i
40 dagar.
Den information som sparas för varje resa omfattar följande:
- Startposition/-tid/-datum
- Slutposition/-tid/-datum
- Varaktighet
- Använd bränslemängd och genomsnittlig bränsleförbrukning.
- Körsträcka (km)

När en viss händelse som omfattas av tjänsten inträffar skickas automatiskt information från fordonet. Ett sådant meddelande innehåller fordons ID (VIN), klockslag då tjänsten nyttjas, typ av tjänst, om krockkuddar har utlösts, om bältessträckare har utlösts, aktuell bränslemängd, aktuell temperatur inne i och utanför fordonet, om dörrar och fönster är låsta eller öppnade samt fordonets sex senaste positioner med hastighet och riktning.

Gallringsrutiner
De personuppgifter som krävs för att leverera VOC-tjänsten lagras under avtalstiden och därefter så länge som erfordras för att Volvo skall kunna fullgöra sina skyldigheter enligt lag och annan författning. Uppgifter som genereras vid händelser som omfattas av VOC-tjänsten gallras tre månader efter det att händelsen inträffat.

Rättelse och registerutdrag Privatpersoner har rätt att begära att felaktiga uppgifter rättas och att få ett registerutdrag som visar vilka personuppgifter som behandlas. För att rätta personuppgifter kontakta Volvos kundtjänst. Begäran om registerutdrag ska göras skriftligt och vara egenhändigt undertecknat av den sökande samt innehålla uppgift om namn, adress och kundnummer. Begäran ska sändas till Volvo Personvagnar AB, Personuppgiftsombudet, Avd. 50090, HB3S, 405 31 Göteborg, Sverige.
av oldtimersmc
Midnightspecial skrev:Beklagar Per!

Detta är saxat ur användarhandbok för VOC:
Datautbyte
Mobilapplikationen Volvo On Call kan inte hämta data från bilen när den är igång. Bilen skickar data i batcher till den centrala Volvo On Call-servern varje gång du stänger av motorn och tar ut nyckeln. (På bilar med nyckellöst öppningssystem måste du flytta sändaren bort från bilen tills den är utanför dess räckvidd.) Den uppdaterade informationen kommer att finnas tillgänglig inom en minut.

Reselogg
Denna funktion samlar in information om alla resor du gör med bilen. Informationen sammanställs av bilen varje gång motorn stängs av och skickas sedan till Volvo On Callservern. Om bilen av någon anledning inte kan skicka informationen när en resa har avslutats (t.ex. på grund av dålig GSM-täckning) kommer informationen att lagras i bilen och skickas vid ett senare tillfälle när bilen har täckning igen. Reseloggen finns tillgänglig i
40 dagar.
Den information som sparas för varje resa omfattar följande:
- Startposition/-tid/-datum
- Slutposition/-tid/-datum
- Varaktighet
- Använd bränslemängd och genomsnittlig bränsleförbrukning.
- Körsträcka (km)

När en viss händelse som omfattas av tjänsten inträffar skickas automatiskt information från fordonet. Ett sådant meddelande innehåller fordons ID (VIN), klockslag då tjänsten nyttjas, typ av tjänst, om krockkuddar har utlösts, om bältessträckare har utlösts, aktuell bränslemängd, aktuell temperatur inne i och utanför fordonet, om dörrar och fönster är låsta eller öppnade samt fordonets sex senaste positioner med hastighet och riktning.

Gallringsrutiner
De personuppgifter som krävs för att leverera VOC-tjänsten lagras under avtalstiden och därefter så länge som erfordras för att Volvo skall kunna fullgöra sina skyldigheter enligt lag och annan författning. Uppgifter som genereras vid händelser som omfattas av VOC-tjänsten gallras tre månader efter det att händelsen inträffat.

Rättelse och registerutdrag Privatpersoner har rätt att begära att felaktiga uppgifter rättas och att få ett registerutdrag som visar vilka personuppgifter som behandlas. För att rätta personuppgifter kontakta Volvos kundtjänst. Begäran om registerutdrag ska göras skriftligt och vara egenhändigt undertecknat av den sökande samt innehålla uppgift om namn, adress och kundnummer. Begäran ska sändas till Volvo Personvagnar AB, Personuppgiftsombudet, Avd. 50090, HB3S, 405 31 Göteborg, Sverige.

Tack! Detta är vad jag frågade efter, får se om och när min käre bror har orken att ta reda på dessa uppgifter nu vet vi i alla fall att dessa går att finna och möjligen kan svara på några frågor som man ställer sig efter ett tag i ett sådant här läge.
mvh //Per
av Grillis
Hej
Det är hemskt tragiskt när något sånt där händer..hoppas ni får reda på allt som hänt & det får ett possitivt sätt att sörga vidare..
De ja vet är Bilen är bärgad till polisen samma natt..sedan så gick den ner till Volvo fabriken i Torsland för ytliggare teknisk undersökning..då dom sa att dom aldrig sätt en så dålig volvo V70 II i hela världen.. Jag har en lika dan själv o får se lite skit i mitt jobb..
Men att en så bred bropelare kan komma ända till slutet av baksätet är sjukt konstigt även om hastigheten...måste vart hög.. Så får den inte komma så långt enligt mig!

Tack skall ni ha! Tror precis som ni att bussnin[…]

Kopplingspedal knarrar

Ajajaj, jag anade det. Dock var kopplingspedalen m[…]

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]