Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Guligan skrev:Köper man nybilen till "rätt pris" kan det rentav vara en hyfsat bra affär att byta redan efter ca 1 år.
T.ex. vissa åf säljer idag nya V70 D3 Momentum Aut med metallic och HP 7" stereo för 299 Tkr. Den bilen står i listpris ca 360 Tkr. Dvs den har redan gått ner många tusenlappar av första årets värdeminskning.
Precis så gjorde en bekant till mig och köpte sig en nedsatt ny lagerbil. Han skulle i stort sett få tillbaka pengarna idag efter 1,5år, bilen gäller då en VW Golf som har ett bra andrahandsvärde.
Ja, det är stora variationer i andrahandsvärden, bl a beroende på konjunktur och nybilsprissättning. En kollega till mig köpte en MY05 2,5T V70 med 14000 mil för 170 "billigast i Sverige", 1 år drygt senare fick han med möda 110 (17000 mil), i andra fall hamnar man i en period då bilar är billiga (som e39 BMW var kring 2000, sen sjönk de knappt på två år)./PH
Tanken är att jag ska byta om 2 eller 3 å. När garantier o försäkringar ska börja betalas. Kommer att gå till samma ÅF som jag köpte denna av och kommer att köpa en helt ny bil för samma summa som min xc70 kostade. När jag sålde min FT hos denna ÅF så gav han 30.000kr mer än vad jag skulle fått hos Bilia i en storstad:)
Mccartney skrev:Tanken är att jag ska byta om 2 eller 3 å. När garantier o försäkringar ska börja betalas. Kommer att gå till samma ÅF som jag köpte denna av och kommer att köpa en helt ny bil för samma summa som min xc70 kostade. När jag sålde min FT hos denna ÅF så gav han 30.000kr mer än vad jag skulle fått hos Bilia i en storstad:)

Det som är intressant om man byter in en bil hos ÅF är inte vad han betalar för inbytet utan vad du får betala i mellanpris.
det beror på hur man räknar, om man fortfarande har skuld (eller inte) på bilen man byter in kan det faktiskt vara bättre att få högre inbytespris och mindre rabatt på bilen, än tvärt om, pga att om du bara vill lägga in 20% procent som lagen säger att du måste när du lånar till bil kan man på detta sätt slippa lägga in pengar vid ett byte.
Gurra82 skrev:det beror på hur man räknar, om man fortfarande har skuld (eller inte) på bilen man byter in kan det faktiskt vara bättre att få högre inbytespris och mindre rabatt på bilen, än tvärt om, pga att om du bara vill lägga in 20% procent som lagen säger att du måste när du lånar till bil kan man på detta sätt slippa lägga in pengar vid ett byte.
jag fick både bra inbytes pris samt bra rabatt så då är det ok:)
ja det är ju klart det bästa :D
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]