Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Nja att LMM rasar är väll att ta i men den kan bli skitig så att man tror att den har rasat + en massa annat är inte ovanligt så KN= rengörning av LMM med gämna mellanrum.

Men "brölet" har ju sitt värde det med :wink:
av AndS
andy78 skrev:Dessa har sålts i mängder och används av dem som sysslar med motorsport.
Motorn andas bättre och det skadar din motor.
De folk inte förstår är att filtret ska bara duschas lätt, några sprut med flaskan sen är det bra men det folk har gjort är att olja in så mycket att oljestänk lossnar och sätter sig på lmm:s trådar.
skulle detta ske så går det ibland att rengöra med lmm rengöring.

Men som sagt överdriv inte oljan det ska inte vara oljigt utan endast lätt fuktat.
Utifrån att jag själv fuskat med bilsport så sätter jag inte likhetstecken mellan att något som fungerar bra i racing/rally också är bra i vardagsbilen.
Tävlingsmotorer arbetar under ganska extrema förhållanden och där man vill klämma ut den sista procenten, men det görs under ganska få tillfällen (dvs få vägmil) och vi renoverar byter slit/förbrukningsdelar betydligt mera ofta än i vanliga bilar.
I vardagsbilen ska grejorna fungera under många tusen mil så här måste de också hålla och ha en annan åldringsbeständighet, även med många start/stopp.
Med detta säger jag inte att dessa luftfilter inte fungerar i en vardagsbil, men att använda motorsport som referens kan bli ganska fel.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]