Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Paltkungen skrev:Hej, vid gaspådrag med en tung växel i så kommer det ett kvittrande ljud från motorn, förmodligen när turbon jobbar. Har nyss haft in bilen på service och de konstaterar inget fel. Är det någon fler som har det här missljudet? Hör man annars när turbon arbetar?

Yes, de fann på min DRIVe också, lät som ett fullt fågelbo ibland, även när den gick lätt å utan belastning.
av norings
Jag har nåt liknande på min men det uppskommer precis när automatlådan har växlat upp så kommer det ett kvittrande under några sekunder och sedan är det tyst, det kan också komma under hög belastning typ i uppförsbackar med husvagnen påkopplat efter bilen, då kommer det alldeles innan växellådan växlar ner för att sedan vara borta tills den behöver växla ner igen eller också kommer det korta kvittrandet alldeles efter en uppväxling igen. Har kollat på volvo men givetvis så "kan dom inte höra nånting" men än så länge har jag ju garanti kvar på bilen.
av Choelo
~Kalle~ skrev:Har samma på min D5 -09, just vid 1500 rpm kommer ett kvittrande ljud, ljudet påminner lite om en slirande rem? men det tystnar just före 2000 rpm.

Om jag stänger av AC:n slutar kvittrandet, hur är det för er andra? Spelar ingen roll hur mycket bilen är varmkörd, låter ändå.

/Kalle
Har samma problem med min S80 -07 D5! Och det verkar vara så att dieselmotorerna över lag har 2 fläktar för kupén och ena styrs av att ACn är på?!? Kan det vara så? http://www.bildelsbasen.se/?link=list&s ... y=31200375 Isåfall så känns det som ena fläkten är lite kass i lagret. Vad tror ni? Någon som kan svara på min teori? Och hur svårt är jobbet att byta denna "dubbelfläkt". Jag har nämligen uteslutit AC kompressorn, då denna inte jobbar då det är minusgrader och min kvittrar och har ett lagerljud ändå så fort man slår på ACn.
av dissonans
Choelo skrev:
~Kalle~ skrev:Har samma på min D5 -09, just vid 1500 rpm kommer ett kvittrande ljud, ljudet påminner lite om en slirande rem? men det tystnar just före 2000 rpm.

Om jag stänger av AC:n slutar kvittrandet, hur är det för er andra? Spelar ingen roll hur mycket bilen är varmkörd, låter ändå.

/Kalle
Har samma problem med min S80 -07 D5! Och det verkar vara så att dieselmotorerna över lag har 2 fläktar för kupén och ena styrs av att ACn är på?!? Kan det vara så? http://www.bildelsbasen.se/?link=list&s ... y=31200375 Isåfall så känns det som ena fläkten är lite kass i lagret. Vad tror ni? Någon som kan svara på min teori? Och hur svårt är jobbet att byta denna "dubbelfläkt". Jag har nämligen uteslutit AC kompressorn, då denna inte jobbar då det är minusgrader och min kvittrar och har ett lagerljud ändå så fort man slår på ACn.
Den där fläkten har inget med kupéluften att göra, dess uppgift är (huvudsakligen) att kyla kondensorn.
av Choelo
Den där fläkten har inget med kupéluften att göra, dess uppgift är (huvudsakligen) att kyla kondensorn.[/quote]

Okej, men kan det ändå vara så att det är den fläkten som för oljud och hörs in i kupén? Eftersom ljudet endast startar och slutar med att man sätter på och stänger av ACn?
av dissonans
Jag är tveksam till att den fläkten går så länge det inte är varmt och bilen anser att kondensorn alternativt bilens kylare behöver kylas. Så nej, jag skulle inte gissa på det.
Om du vrider på full fläkt när det kvittrar, och sen några sekunder senare går tillbaka till Auto-läget, försvinner gnisslandet tillfälligt då?
Det gjorde det på min, och då var det mycket riktigt kupéfläkten som fick bytas.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
På min var det vridmomentpulsationen p.g.a höga effektutag vid låga varv som generade rotationshastighetspulsation på vevaxeln då ryckutjämnaren i drivinan tillåter detta genom sitt flex. rotationshastighetspulsation måste tas upp av remspännaren till aggregatremmen som drar tex AC kompressorn och detta fick spännaren att "kvittra"
av Choelo
VolvoB20 skrev:På min var det vridmomentpulsationen p.g.a höga effektutag vid låga varv som generade rotationshastighetspulsation på vevaxeln då ryckutjämnaren i drivinan tillåter detta genom sitt flex. rotationshastighetspulsation måste tas upp av remspännaren till aggregatremmen som drar tex AC kompressorn och detta fick spännaren att "kvittra"
Okej, det låter precis som ett lagerljud nämligen. Och det hörs tydligast när man rullar fram i 10-20km i timmen, och är varvtalsberoende. Och stänger man av AC så slutar det omgående. Så du menar att bara för att ACn slås på så ökar effektuttaget från motorn och kan orsaka att remspännaren för oljud? Hur svårt är det att byta remspännaren på en S80 D5 2007 års modell? Hur mycket behöver plockas ned och hur lång tid beräknas arbetet till? Vad skulle det kosta att göra det på verkstad ungefär? Tack på förhand!
av Choelo
Choelo skrev:
VolvoB20 skrev:På min var det vridmomentpulsationen p.g.a höga effektutag vid låga varv som generade rotationshastighetspulsation på vevaxeln då ryckutjämnaren i drivinan tillåter detta genom sitt flex. rotationshastighetspulsation måste tas upp av remspännaren till aggregatremmen som drar tex AC kompressorn och detta fick spännaren att "kvittra"
Okej, det låter precis som ett lagerljud nämligen. Och det hörs tydligast när man rullar fram i 10-20km i timmen, och är varvtalsberoende. Och stänger man av AC så slutar det omgående. Så du menar att bara för att ACn slås på så ökar effektuttaget från motorn och kan orsaka att remspännaren för oljud? Hur svårt är det att byta remspännaren på en S80 D5 2007 års modell? Hur mycket behöver plockas ned och hur lång tid beräknas arbetet till? Vad skulle det kosta att göra det på verkstad ungefär? Tack på förhand!

Nu har verkstaden lyckats lokalisera felet! Det visade sig vara för lite AC vätska i systemet, var endast hälften av vad det skulle vara. Kan ev. vara ett läckage i systemet. Får se om nivån sjunker igen och ljudet uppstår. Tänkte det kan vara bra att veta om någon annan råkar ut för ett liknande fel. Är ju ganska lätt felsökning att kolla nivån på ACn för en verkstad.
Användarvisningsbild
av pb81
Har samma på min nu, typ skramlar när man gasar från 1000 varv, tystnar efter 2000 varv. Kamrem, multirem, ACrem, spännhjul och ACkompressor byttes i somras. Skall byta frihjulet om en vecka, får hoppas det är det som kvittrar/skramlar. Tycker det tystnar lite när man stänger av AC dock.
Missljud -22 V60 T6

Låter ju som en gammal boxer-folka.

Glappande drivaxel

Hur gick det för dig med problemet, har samma[…]

EX60

Kommer det nånsin riktigt soltak till EX60? […]

Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]