Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Varför är det så orimligt att XC70 D5 man MY13 fått s/s?
Visserligen är infon från Volvo som vanligt dålig. Min förra V70 T4 MY11 uppgavs ha s/s när jag beställde den, men det fanns sedan inte...
Volvo skulle ju lätt kunna ge XC70 D5 en högre utväxling. 51 km/h/1000 r/m känns alldeles för lite. Det är ju ingen sportbil och den skulle kunna vara växlad 58-59 och ändå upplevas som pigg och vridstark -dessutom snålare och tystare.
/PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:Varför är det så orimligt att XC70 D5 man MY13 fått s/s?
MY-12 har har 149 gram MY-13 har också 149 gram. Om MY-13 fått S/S så har det inte gjort någon nytta, eller så är det fel uppgifterr.
Användarvisningsbild
av hakank
Förstår inte hur Volvo kan lägga ner en av de mest lyckade motorerna någonsin, 2.5FT. Och skulle dom inte komma med en laddhybrid?
/Håkan
av perhall
Ja, det verkar ju grymt skumt att s/s inte skulle göra någon nytta... kanske s/s infördes på sena MY12? Det gjorde det väl på man D5 V70 vill jag minnas.

Att FT las ner är inte konstigt, dels är den törstig (inte så farligt om man kör väldigt lugnt men jämfört med modernare motorer med liknande prestanda), dels drogs förbrukningen upp rejält när den uppdaterades till senaste avgaskraven EURO5. Men precis som när BMW lägger ned bensinsexor så blir den femcylindriga motorn saknad av många... jag saknar visserligen ljudet och gången men tycker att 2,5 T/FT gjort sitt eftersom T4 är nästan lika pigg och 25% snålare (i praktiken, minst) och konkurrenternas bensinsexor går tystare, är också välljudande, samt snålare... (t ex en BMW 528iF01 MY10 jfr m 2,5FT)/PH
Användarvisningsbild
av hakank
"dels drogs förbrukningen upp rejält när den uppdaterades till senaste avgaskraven EURO5"
Menas det att det är en annan testcykel eller vad man nu använder sig av för att jämföra bränsleförbrukning?

Hittade iaf laddhybriden som V60...Efersom jag aldrig köper en bil ny så blir det spännande att se vad en sån kan hamna på som gått runt 3000mil beg om några år.

I värsta fall får man väl provköra en T4 då:-) Fast är lite tvivlande.
av perhall
EURO5: högre krav på låga utsläpp + ganska omodern motor = svårt nå bra förbrukningssiffror (EU-norm och verkligt)/PH
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]