Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

om du kör polis bil får du hålla dig för dej själv :lol:
Men det är kameran till Lane department eller vad den heter som det är täkt att rengöras
Polis kameran skall skiten växa på :D

//Gooose
Ja ja men du fattade vad jag menade och det var huvudsaken ;-//
Tycker personligen att denna funktion är fruktansvärt störande plingar i tid och otid spec om man kör i på vägar där det har målats streck kors o tvärs för att en tid leda trafiken åt vänster sedan några veckor senare rakt fram för att åter ändras år höger där kan denna funktion få spatt

Men ordet Fot gängare :-O) Hur tänkte man där låter som något helt annat

Men men det finns mycket utr på ett järnspett (Volvo)

//Goose
Nu är det äntligen gjort! :lol: Jag har fått tummen ur och bytt generatorrem och spännrulle. Detta var inte svårt alls.

Byte av generatorrem och spännrulle

*Lossa höger framhjul

*Ta bort hela innerskärmen, sitter med torx skruv

*Kontrollera noga hur remen går mellan generatorn, vevaxeln och spännrullen. Rita eventuellt upp på ett papper om du är osäker.

*Lossa sedan remen genom att släppa på spännrullen.Tips! I detta momentet är det lättare att vara två st. personer. Ena personen lossar spännrullen och den andra lägger av remen.

* Skruva sedan bort den gamla spännrullen och montera dit den nya på samma sätt. Sitter med torx skruv. (På min bil skilde spännrullarna lite på varandra.) Den nya som jag satte dit var lite grövre och såg bättre ut.

*Lägg på den nya remen. Viktigt! I detta momentet krävs det två st. personer. Ena personen som vrider ner spännaren och den andra personen lägger på remen. Kontrollera så att remen spårar i remskivorna.

*Skruva tillbaka innerskärmen och hjulet

*Generatorrem och spännrulle bytt!

Tips!

Det sitter en rem till som löper på en remskiva innanför generatorremen (tror den gick till AC:n. Byt den också när du ändå är igång och har lossat spännaren. Detta var något som jag inte blev informerad om men hade jag vetat detta så hade jag bytt den också. Går AC remen av så måste man lossa spännaren igen och av med innerskärmen... Kan kännas lite onödigt istället för att köpa en ny rem för någon hundring.

//Lilldvargen
Litet tips så här i efterhand
Lossa oljefilter locket före du lossar oljepluggen
annars är det inte säker att all olja rinner ur oljefilter "burken"

Om detta inte sker så kommer det finnas en risk att du får för mycket olje i motorn och då kan oljenivågivaren varna för för hög nivå/tända motorlampan och detta är mycket onödigt och en massa extra jobb som ingen vill utföra att suga ur olja ur motorn är inget man gör i en handvändning

1.Lossa olje filterlocket
2. Lossa oljepluggen och låt pluggen vara ur tills det bara kommer enstaka droppar
3. Åter montera plugg inkl packning
4. Byt oljefilter+ oring till oljefilter locket
5. Åter fyll med RÄTT mängd olja då olje nivån sänkts i många dieslar så kan det vara lätt att fylla för mycket
kolla med din Volvohandlare så det blir rätt mängd
Tex så sänktes nivån i en V70N Diesel (185/163Hk) från 6,2 till 5,9 om jag inte minns fel Enkelt förklarat så skall dom 3 översta XXX på olje stickan ligga över nivån eller hur man skall förklara det om stickan ser ut på detta sätt min IXXXXXXXI max Så skall nivån ligga under dom 3X närmast max
Det är detta som kan göra att oljenivå givaren varnar för för hög nivå då det vart en ändring i ECM motorstyrenhetens programvara som styr/varnar för detta

Olje nivån ändrades på alla V70N/V70II med dieslar med partikelfilter 2006-2009 tror jag att det var Det som gjordes vart en annan programvara + en dekal i motorrummet som beskriver det hela med oljestickan vart nivån skall vara
En del bilar fick även ny instruktionsbok då funktionen på oljenivå givaren ändrades tror detta berörde åm 2010

Så här har ni ytterligare en anledning varför en auktoriserad volvo verkstad skall serva bilen Finns liksom inte en Dräng i världen som kan detta själv
Vid service så åtg tex sådana här saker utan att man som ägare behöver tänka på det men men detta kanske inte är något värt

//Gooose
Tack Gooose för bra info! Skall göra det nästa gång. Har dock inte fått någon varning än så länge angående oljan. Visst är det värt mycket att serva den på en Volvo verkstad men jag vill lära mig att serva den själv.

Har redan skaffat fram serviceprotokollet till bilen, men tack ändå Toksmurfen.

//Lilldvargen
Fortsätter på denna gammla tråd!

Är det samma protokoll till en 2010:as XC70 2.4D?
Om någon har ett, vore jag evigt tacksam om någon vill skicka det till mig!
Ett bra exempel på hur man ska sköta en bil. Nu vet du vad som är gjort och du har inte fuskat. Kan vara bra att spara kvittona på delarna. Köper hellre en bil av någon som sköter sin bil på detta sätt, än en likadan bil med en anonym servicebok med Bilia-stämplar eller dylikt. Dessutom var det ju föredömligt pedagogiskt beskrivet.
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

nej nej, den kommer nog inte passa V70 :oop[…]

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]