Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av loyd
mossbo skrev:Har du fått felkoderna kollade?, misstänkt likt mitt fall där det var flamvakten som larmade, ibland i början sen allt mer. Tog ca 12 månader, sen hittades en micro spricka i pumpen till värmaren.
En kvart innan utsatt tid är det som gäller i alla väder för mig på tiduret.
nej .... men felkoder är registrerat i ECM samt CEM ( READ -knappen samt dimbakljuset 2 snabba gggr )

Den ska snart in för felsök / sökning .

Har läst nånstanns att Volvo sänt ut att ECM rekommenderas byte ( till autoriserade volvo-verkstäder )på V70 II med chassinummer som börjar UNDER 140 , är det nån som vet nått om det / kommer ihåg inlägg/ länk ? ??
av JohnLar
len skrev:
JohnLar skrev:
loyd skrev:Det du gör är exakt detsamma som att boka ett möte 08:00 och sen förvänta dig att alla skall vara klara 07:55...
Hur förväntar du dig att det ska gå till?
Ställer man den 08.00 så har värmaren gått en bra stund, säkert en 30 min vid kall väderlek. Själv ställer jag den ca 08.15 om jag ska åka 08.00, men det för att spara batteri då jag kör ganska kort sträcka.
Så felet verkar lite mjukvarubetonat??
Raderat på grund av brott mot forumreglerna
Användarvisningsbild
av Brainy
Här på forumet så ska vi behandla övriga respektfullt. Nu lägger vi ner diskussionen om 5minuter hit eller dit samt slutar påstå att folk har fel på mjukdelarna. Berörd har fått ett pm.
av loyd
förra veckan startade värmaren en av typ 6 pogramerade tider .... närstan så man blev förvånad att den gick :???:
Nu va den inne för felsök ... , först får jag beskedet ... mjukvara till värmaren hadde varit " korrupted " ... men senare på dagen skulle den va okay efter ännu ett försök på pogramerad tid .

Då hadde den INTE startat på verkstaden .... och Buggen ligger kvar , tydligen är deras ända lösning på detta problem nu CEM byte ( vilket ska bli om 2 veckor ) .
Buggen ska tydligen hamnat där vid senaste 2,0 service i vintras :evil:

Hoppas det är slut på värmarstrul sen efter det ..... Känns dock " gött " att den även klickar på verkstaden ... ett tag trodde jag att det va jag som var inkompetent :roll: :roll:
av ChristerN
loyd skrev: Känns dock " gött " att den även klickar på verkstaden ... ett tag trodde jag att det va jag som var inkompetent :roll: :roll:
Det är ju bland det värsta när man har intermittenta fel, de uppkommer aldrig när bilen är på verkstan.
Skönt. Hoppas det löser sig!
av loyd
ChristerN skrev:
loyd skrev: Känns dock " gött " att den även klickar på verkstaden ... ett tag trodde jag att det va jag som var inkompetent :roll: :roll:
Det är ju bland det värsta när man har intermittenta fel, de uppkommer aldrig när bilen är på verkstan.
Skönt. Hoppas det löser sig!
blir snart byte av CEM , se om det löser problemet .. :roll:
Byta inte CEM, ny mjukvara för detta problem skall vara utvecklad under 2a: kvartalet 2012. Finns heller inga intermittenta problem så länge batterikabeln inte varit av, då är alla felkoder lagrade. Åk till din Volvohandlare och få tag på en tekniker med nivå 4 utb, så skall du se att problemet försvinner och du har en massa pengar kvar i plånboken.
av loyd
trollerolle skrev:Byta inte CEM, ny mjukvara för detta problem skall vara utvecklad under 2a: kvartalet 2012. Finns heller inga intermittenta problem så länge batterikabeln inte varit av, då är alla felkoder lagrade. Åk till din Volvohandlare och få tag på en tekniker med nivå 4 utb, så skall du se att problemet försvinner och du har en massa pengar kvar i plånboken.
Har varit inne 2 gånger tidigare för strulande värmare ... första gången togs hela värmaren isär , inget fel hittades förrutom att cirkulationspumpen gjorde ett litet gnik-ljud vid start ( byttes ut ) , ny pogramvara för CEM .

Ett par veckor senare felsöktes den nu igen när den missar nästan alla pogramerade tider ( inga felmeddelanden i färddator , mycket bränsle , bra batteri ) , Dock funkar den direkt på direktstart vid samtliga test av mig .....
Ny pogramvara igen och de får inte ordning på det ändå .... Får hämta bilen utan fungerande värmare

Nu har de hittat att pogramvara är "korrupted" och går inte att ladda över / radera eller liknande .... denna bugg ska ha kommit isamband med senaste 2,0 service vecka 6 , VOLVO beslöt nu byte av ECM som ska lösa problemet ( förhoppningsvis ) ...

Och då det går under reklamationsrätten ( under 3 år gammal , jag är 1:a ägaren ) så kostar det mig ingenting
Jaha, då var det höst och frosten på rutan börjar dyka upp på mornarna. Dags att ta upp den här tråden igen. Jag har samma felbild som många tidigare i tråden beskrivit att värmaren "kuggar över" de flesta gånger. Senast i morse hände det. Någon som har hört nått från Volvo ang nyare programmvara? Vore skön om an fick det här fixat innan vinter sätter in på riktigt
Hej och välkommen till forumet!

Beskriv EXAKT hur du gör när du ställer in timern!

När var den senast inne för ny programvara.
bilen jag hade fick ny programvara i början av -09 och har sedan dess fungerat klanderfritt.
Problemet jag hade var att den drog ur batteriet istället för att slå ifrån..

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?