Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I mitt fall visade det sig vara främre länkarmsbussningar bak som var helt slutkörda. Efter byte är bilen tyst.
Jag justerade öglan som bakluckan låser fast i, tog 5 min. Nu är det slut på knarrandet :) Det finns 2 skruvar att släppa på för att få bort plastlisten som täcker skruvarna till öglan. Sen är det bara att släppa på dom, justera öglan så den spänner in bakluckan lite mer.
Enligt mina efarenheter är det tre (3) saker som kan vara upphov till nämnda ljud. Samtliga redan nämnda i denna tråd. Enklast är att felsöka enligt följande:

1) Lastnätet. Låter mer som kvitter (som filmen i denna tråd). Rulla upp det och lyssna om ljudet upphört.

2) Främre länkarmsbussningar bak. Mycket vanligt efter ca: 10.000 mil. Öppna bakluckan (för att utesluta ljud från den) samt bakdörrarna och gunga bilen på båda sidorna. Ett tydligt ljud hörs under bilen om de är slut.

3) Bakluckan. Smörj gummikuddarna och motsvarande kontaktytor på luckan med silikonfett. Kan även vara låsningen som behöver justeras (dock ovanligt).

Lycka till!
Jag hade ett väldigt högt gnissel från bakvagnen för någon månad sedan, bilen hade då gått ca 1000 mil, lät över alla gupp och ojämnheter. Det var inte bakluckan utan kom helt klart underifrån, lät även om man stod och gungade i bakluckan.
Men sedan plötsligt upphörde det efter ca2 veckor innan jag hade fått en tid på verkstad.
Någon som vet vad det kan ha varit?
Hade gnissel från bakluckan på min förra V70, en MY10 2.5FT. Då blev det knäpptyst efter smörjning av gummistopparna. Trodde nu att det skulle hjälpa på min nuvarande också när gnisslet kom. Blev dock inte ett dugg bättre. Provade att justera in låsbygeln och det blev mycket bättre, dock inte helt tyst. Drog sedan något varv med eltejp runt bygeln och ljudet försvann helt.

För att komma åt att justera bygeln måste plastlisten demonteras. Lyft på luckan till reservhjulet så finns det två 8 mm skruvar att ta bort. Sen är det bara att rycka loss listen, krävs lite kraft. Alla clips höll för mig iaf. Sen sitter det två torxskruvar som man lossar på, då kan man justera in bygeln en aning. I mitt fall gick det att justera in kanske 4-5 mm. Trodde inte det skulle hjälpa men det gjorde stor skillnad. Dock var det tejpen runt låsbygeln som gjorde så att det blev helt tyst.
Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]

Har fått ungefärliga prisuppgifter nu[…]

HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]