Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Det där med urtavlan vore ju enkelt för dem att fixa, om det vara ville.
Själva grundtanken är ju låsa ut alla möjligheter för andra att göra tillägg eller extrautrustning. Tex genom att ha ett properitärt odokumenterat MOST-nät med Volvo specifica parametrar så att ingen annan kan koppla in en enda pryl.

Genom att eliminera all form av konkurrens slipper du alla krav på funktionalitet och kan prissätta som du själv vill. Perfekt.

Det gäller ju även tex timern till värmaren som kostar 5000 kr, visst ska man ha betalt för mjukvara, självklard. Men vilket skämt, man kan ju inte ens välja veckodag, datum eller sätta på repetition. Skulle du betala 5000 spänn för en sådan timer app till din Andorid/iPhone om du ville använda den som väckarklocka.

Nä, genom att stänga ut konkurrensen kan du levera vad skrutt som helt till högt pris.

Samma sak med boxen hemma till kabel/satteliten. Där har ju leverantören monopol eftersom man låser ut alla andra HD-boxar än de man själv leverar. Det gör ju att det blir noll konkurrens och det helt lötsligt blir möjligt att leverar boxar av konstiga små obskyra leverantörer med helt offatbart ostabil programvara. Hade det varit konkurrens och flera leverantörer av boxar att välja på hade kvaliten/funktionaliten varit på en helt annan nivå.
av ChristerN
Fast pratar vi om proprietärt och låst så ska man ju inte jämföra med något i äppel-världen, eller hur? :lol:
av Droopy
Någon här på forumet hade köpt en TM6 MOST Preamp till sin V60, den skulle ersätta steget och ge 6 lågnivåutgångar.

Var själv i kontakt med Nav-Tv som saluför den och de hade inte testat den i någon V70 men menade att den skulle fungera.

Pris då: 1000USD. Det är det enda jag hittat än så länge.
av Mikko80mikko80
Jag köpte mig en video interface från Kina för att jag ville montera en backkamera. Det funkar kanon faktiskt.
Den är typ lika den från Holland. Men till en billigare peng ca 1500kr + backkamera 90kr
Kameran kommer att bytas ut till en bättre kvalite.
Monterad i en v70 2012 med rti
Användarvisningsbild
av bjornw
Mikko80mikko80 skrev:Jag köpte mig en video interface från Kina för att jag ville montera en backkamera. Det funkar kanon faktiskt.
Den är typ lika den från Holland. Men till en billigare peng ca 1500kr + backkamera 90kr
Kameran kommer att bytas ut till en bättre kvalite.
Monterad i en v70 2012 med rti
Har du någon trevlig länk? Kina är stort...
Användarvisningsbild
av bjornw
Jag har gått från högnivå-utgången på HP-steget till lågnivå via en Mosconi DSP 4to6 och det blev riktigt bra. Provade ett flertal andra hög->låg nivå adaptrar innan det blev Mosconin, allt från Biltema till seriösa för omkring 1500kr. Med de andra blev allt i från värdelöst (mkt sämre än original) till ungefär som original. Med Mosconin kan jag styra ljudet så bra att de inbyggda bristerna elimineras så mycket som det går, det finns ett visst bakgrundsbrus kvar som jag inte får bort. Tillsammans med ett AS100.4 kommer du inte bli missnöjd med ljudet. Jag valde DD CS 6.5 fram och DD 508 som sub men skulle så här i efterhand gått på Amegas prylar istället. Föredrar det varmare ljudet från dem.
Användarvisningsbild
av bjornw
Intressant, hur har du kopplat in den? Hänger man in den bakom den inbyggda skärmen på ett ledigt uttag i den eller kopplar man in den på några befintliga kablar? Hur styr du växlingen till backkameran?
Har du provat utgångarna för de bakre skärmarna som finns med? Ger de möjlighet att visa dvd från inbyggda spelaren eller är de till för att vida backkameran för baksätetsåkarna? :)
Följer det med några kablar med standardanslutningar, att döma av bilderna är det specialkontakter på lådan.
av Mikko80mikko80
Backkameran switchar den till automatisk. Man trycker in navi knappen ca en sekund så byter den mellan de olika s-video ingångarna. Det var nästan plug and play. Man var tvungen att öppna 7" skärmen och sätta dit ett extra kretskort, ingat svårt. Funkar inte att se på film i original dvd förutom som innan, när man står still. Har inte testat utgångara till bakre skärmar.
Jag kommer att koppla in en frontkamera när jag hinner. Den kommer att starta med ett knapp tryck på navi knappen. Enheten är monterad bakom original skärmen.

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]