Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:Jag har fortfaande inte fått det till min xc60, fortfande restat hos volvo centralt.
/Martin
Jag fick samma svar när jag först var i kontakt med Volvo Bil City.
Men efter att dem strulat i dryga veckan(beställde och blev lovad lev. inom en vecka.
En vecka senare.. - Näe, du får vänta till i mitten utav April), så ringde jag Bilia och bad dem kolla upp det.
Dem fann det rätt underligt med tanke på att dem tydligen också beställer från Volvos cent.lager och där fått svaret att dem hade 5-10st. inne. Sagt och gjort så fick jag det dagen efter att jag beställde det.
VolvoB20 skrev:Har du använt Högtryck, Maskintvätt eller avfettningsmedel på bilen?
Det har jag gjort. Högtryck och avfettningsmedel, men aldrig maskintvätt.
Brukar tvätta bilen genom att först ta avfettning på de mest nedsmutsade ytorna(inte på grillen) och sedan blåsa av bilen med högtryck på ett säkert avstånd innan jag varsamt handtvättar. Kanske detta ha fått klistermärket att lossna?

Men nu torde detta problem snart vara ur världen då jag snart har
ett klarlackat grillmärke där klistermärket då inte kommer att vara blottlagt längre. :-)-)

Skall köra en Ditecbehandling till våren(om ett par månader) och funderar sedan på att kanske börja nyttja maskintvättning.
Har hört både bu och bä angående detta, men har för mig att Ditecs lackkonservering skall hålla för detta.
Handtvättning i all ära, men i ett hektiskt liv som flerbarnsförälder så känns maskintvätten mindre tidsödande.
Perra83 skrev:Maskintvätt utan borstar hoppas jag? Finns ingen lackförsegling som klarar den nötning som blir av skitiga borstar.
Borde inte den nötning som vanligtvis borsttvättar ger, åtminstone bli betydligt mindre visuell på en lackkonserverad bil'?
Det s.k. lackskyddet borde väl vara det som tar upp den största nötningen?
Om man följer t.ex. Ditecs uppföjningsplan med återbesök och kör en komplett behandling vart annat år,
så borde man ju rimligtvis ha en bil som ser betydligt fräschare ut än gemene mans i lacken?(ej utställningsskick)
Visst blir en lackkonserverad bil väsentligt lättare att hålla ren, men jag finner dem borstlösa maskinalternativen rätt uddlösa.
Jag har tidigare kört en Ditecbehandlad silverfärgad 940 i yrkesmässig trafik som genomgick otalet borsttvättar.
Efter 35.000mil, så fick jag fortfarande frågan utav kunder om bilen var helt ny.
Bilar byggda from 12w05 har ett förbättrat märke. Har du garanti på bilen ska du inte behöva köpa ett nytt. Byter du märke, se till att inte få ett av den "gamla" sorten.
Guru skrev:Bilar byggda from 12w05 har ett förbättrat märke. Har du garanti på bilen ska du inte behöva köpa ett nytt. Byter du märke, se till att inte få ett av den "gamla" sorten.
Då hoppas jag att jag har fått tag i ett "nytt" märke.
Jag skall ändå i rent presumtivt syfte klarlacka hela märket.
Då borde det hålla för såväl högtryckstvätt som annan "yttre påverkan".

Det verkar dessvärre vara ett halvt företag att byta märket.
Som jag har förstått, så måste jag lossa och luta ut hela frontpartiet för att komma åt att byta.

Bild
Demontera endast grillen, man behöver inte ta ned fronten för det. Sök lite på forumet så finner du en guide hur man gör, innebär att bända en hel del på plasten ovan grillen. Dock är det inga problem, trodde det skulle spricka men jag har gjort det flera gånger i vinter i många minusgrader och det höll utan problem, knarrade inte ens så plasten är otroligt följsam och välvillig.

Tar endast ca 10min då man är ovan och sedan snabbare ju mer man gör det, alla clips osv återanvänds.
qwerty skrev:Demontera endast grillen, man behöver inte ta ned fronten för det. Sök lite på forumet så finner du en guide hur man gör, innebär att bända en hel del på plasten ovan grillen. Dock är det inga problem, trodde det skulle spricka men jag har gjort det flera gånger i vinter i många minusgrader och det höll utan problem, knarrade inte ens så plasten är otroligt följsam och välvillig.

Tar endast ca 10min då man är ovan och sedan snabbare ju mer man gör det, alla clips osv återanvänds.
Det låter bra det. Enligt serviceteknikern så skulle hela fronten behöva avlägsnas för bytet.
En 10-minuters sejour låter betydligt mindre tålamodskrävande.
Tack för tipset, qwerty! :-)-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
V90 läggs ner.

Nu ska man ju ge sig på att skatta hybrider[…]

Volvo car UX

Chattade precis med Volvo support, och planen &aum[…]

vinterhjul Fälgen "Ja" men det[…]