Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johannnes
chanel skrev:Skillnaden mellan diesel med och utan rme är ca 10% i förbrukning, kännbar skillnad i kraft och prestanda.
Vilken diesel från vilken bensinmack tankar du från? 10% låter jättemycket, är det verkligen så stor skillnad?
Användarvisningsbild
av mobe
Tycker det låter konstigt att vissa har i mer än 5% eftersom biltillverkarna iaf Volvo endast godkänner diesel med 5% RME.

Jag kontaktade OKQ8 och det enda kravet var att jag var tvungen att ha en bulktank om jag ville köpa diesel utan RME ingenting om att det behövdes skattefria motorer.

sen angående RME är det enbart ur miljösyfte som allt annat skit som blandas i olika bränslen. Dieseln ute i Europa har jag hört har mer energi innehåll vet ej om det beror på om det saknas RME eller inte.
av Moody
Vill man tanka RME-fri diesel i Uppsala kan man tanka syntetisk diesel på Sven Johansons olje ab (Preem). Tankar där själv ibland.
av chanel
Åker nästan bara på LKW-Diesel från Tyskland, tankar i nödfall på okq8. Förbrukningen på tyskdieseln stämmer bra med vad som uppges för min bil på transportstyrelsen dvs 7,7 mot 8,7 blandad körning.
av Johannnes
chanel skrev:Åker nästan bara på LKW-Diesel från Tyskland, tankar i nödfall på okq8. Förbrukningen på tyskdieseln stämmer bra med vad som uppges för min bil på transportstyrelsen dvs 7,7 mot 8,7 blandad körning.
Blir svårt för mig att hämta drivmedel från Tyskland. Vad är LKW-diesel, ren diesel?
Användarvisningsbild
av crumpets
chanel, det du pratar om är inte RME-inblandningen utan att tyskarna kör med svavelfri och vi kör med MK1.
Du pratar alltså i nattmössan, precis som man kunde anta när du slänger stockdumma påståenden kring dig utan källor.
Användarvisningsbild
av crumpets
MK1 heter den inte pga sitt RME-innehåll även kopplar ihop allt "jävla miljötjafs" i en klump som man sedan kan skylla på stockholmare och miljöpartister.

MK1-dieseln förbränns med betydligt lägre partikelutsläpp (med mera), mig veterligen pga kortare kolföreningar som hinner brinna upp mer effektivt under en förbränningscykel. Det har alltså inget egentligen med RME-innehållet att göra, detta är något som fylls på separat.
av Johannnes
Chanel, är det inte så att MK1(Miljöklass 1) är den diesel som säljs nu men att man har olika varianter på den, med bl.a. tillsatser av tallolja, RME m.m. och då kallas olika på dem olika bensinbolagen? Som Crumpets säger så kanske du blandat lite saker och ting, eller?

Inte att rekkomendera! "Läppen" vil[…]

Menar du styrtappen? Har ALDRIG lyckats slita av […]

Byte inre styrled

Med värme och multispray var inre och yttre b[…]

Hjälp att hitta delnummer

Löste det till slut. Krångligt och tr&a[…]