Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kekke skrev:F sandström låter intresant med dansk diesel men vad menar du ???är den feter eller vad
Om jag har förstått det rätt så har den europeiska dieseln högre energiinnehåll än svensk miljödiesel.
Här är mina garantirep under de 2,5 år (5200 mil) jag hade min...

Torkarmotor bak
Ena Bakljuset (dioderna lyste svagare på ena sidan)
Tempgivare till avgasreningen
Klädsel förarstol + pass stol ett år senare (halvskinn, du har ju hel så det skiljer säkert på kvalitén)
Gluggen för nyckeln i panelen (bytte helt plötsligt karaktär och blev trögare)
Spännrulle multirem

Kan säga att jag var faktiskt riktigt nöjd med min trots allt.

Ang förbr så fick jag i ca 60 l på ca 85 mil (div kortkörning i litet samhälle+ pendling 4 mil landsväg om dagen)

(off topic, nu kör jag 95 mil på 60l... innan volvon var det 50 mil på 60l (525 bensin aut) Det betyder att jag åker 45 mil gratis nu varje tank!!!!
he he, ja vet det finns fler parametrar men kul tanke ändå)

Good luck med nya kärran!
Tack skall du ha!
Det här med spännrullen, skulle det inte vara borta i.o.m. MY10? Och vad är det som brukar vara problemet, hur kollar jag om den är ok?
2,4D 175hk (nu 195hk med Polestar) manuell. 245/40-18'' däck Beräknad förbrukning mätt vid pumpen är i bästa fall 0,5l/mil vid lugn landsväg. Med Vinterhjul och -15C till och från jobbet, 10km i vardera riktning ligger den på ca 0,7l /mil. Jag använder väldigt sällan värmaren som tillskottsvärme under körning, bara som parkeringsvärmare. Färddatorn talar i smickrande termer om förbrukningen. Den ligger ca 1/2 dl under de värden jag skrivit ovan men det är lögn! Samma förbrukning före och efter Polestar. Bilen går snålare på vinterhjulen än på 245:orna. Förbrukningen ökar rätt brant om man kör fortare.

Fel:
Aggregatremmen och spännrullen ska vara bytt i återkallelseprogram. Detta var sent på hösten 2011. Detta måste finnas lagrat i Volvos system. Mycket knarr och skrammel från instrumentpanel och dörrar. Krackelerad yta på skinnet på förarstolens rygg. Gnissel från hjulupphängning fram och bak vid kyla redan på ny bil. Gnissel från låskistan till bagageluckan. Usla spolare / isiga torkare fram. P-läget på bakrutetorkaren (min bil har klarat sig). Sensorer till Partikelfiltret som byttes (bilen gick på någon typ av nöddrift) Motoroljans nivå sänktes i samband med annan garantiåtgärd. Om inte det skett lär det finnas risk att motorn går på smörjolja och skenar om jag fattat rätt. Instruktionsboken byttes vid samma tillfälle.

Bra bil i grunden men brister i detaljer/ känsla. Många anser att automat är ett måste. Jag gilla min manuella skarpt. En odiskutabel fördel är att förbrukningen är väsentligt lägre vilket även minskar fordonsskatten. Polestar är slöseri med pengar men det är kul!
Jag tackar för alla värdefulla tips! Ang. spännrullen så skall den med andra ord vara bytt på min bil då? Om inte annat skall jag kolla med säljaren. För återkallningsprogram måste väl även gälla mig som ny ägare?
torwald skrev:Jag tackar för alla värdefulla tips! Ang. spännrullen så skall den med andra ord vara bytt på min bil då? Om inte annat skall jag kolla med säljaren. För återkallningsprogram måste väl även gälla mig som ny ägare?

I brevet jag fick vill jag minnas att det fanns en uppmaning att lämna det till ev ny ägare. Ja, det gäller nog dig om din bil har fel utförande. Om den inte servats på märkesverkstad kan jag däremot tänka mig att de kan vara tjuriga?
Först och främst, ett stort grattis till bilköpet!
Jag har haft min kärra(2.4D Aut. MY10 Polestar) sedan januaris mitt och det är en underbar bil.
Förbrukningen, har jag märkt, är starkt beroende på vilket tryck du applicerar med högerfoten.
Som det ser ut för mig, så stabiliserar sig förbrukningen på ett snitt runt 0,73.
Då har jag ett 70/30-ratio(stad/landsväg) med en hittills relativt "glad" körstil. :lol:

Gällande fel, så har jag fått rätta till/byta ut torkararmen bak vid service då startläget låg under rutan.
Detta är ett känt fel hos MY10'orna som fanns på ca 10%.
Sedan har jag som många i forumet märkt ett visst knäppande ljud ifrån taket.
Detta när bilen stått riktigt kallt(>-5°C) och sedan värms upp vid körning.
Detta "fenomen" har tydligen något med innertaket att göra, men inget jag personligen finner som extremt störande.
Rekommenderat är att kontrollera allt som har med elektronik att göra. Ju mer sådant, desto större är risken för krångel.
Själv har jag Driver Support-paketet och det är verkligen hel armada med gizmos som riskerar fallera.

Ett stort lycka till med det nya köpet! (du kommer garanterat bli riktigt nöjd) :-)-)
Ett litet tips.. släng ett getöga på Polestars optimering..
Förvisso enbart 20hk extra, men vridet får en bra "oumpf" och bilen känns urstark.
Tack skall du ha för tipsen!
Ja, ang. Polestar så hade jag gärna haft det. Inte överdrivet intresserad av 20hk men vill som du är inne på ha maximalt vrid, jag gillar det. Tyvärr har jag inte 9000:- kr då vart enda korvöre gick åt till att köpa bilen. Skulle egentligen blivit en billigare bil....men denna hade ju så mkt utrustning....:)
torwald skrev:Tack skall du ha för tipsen!
Ja, ang. Polestar så hade jag gärna haft det. Inte överdrivet intresserad av 20hk men vill som du är inne på ha maximalt vrid, jag gillar det.
Om volvo ljög och påstod att Polestar gav 30 eller 40hk skulle nog ingen ha ifrågasatt siffran. Skillnaden i prestanda är betydande, speciellt drar den mycket villigare från 3000 rpm och uppåt.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]