Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Det kan inte vara salt eller annat skit som färgats skumt och sedan åkt/smält av där bilem är varm, det ser ut som det kanske skulle kunnat droppat ner från avgasystemet, eller?

/Martin
av Rådlös
Jag har sett "den motsatta sidan" Alltså på marken där dom hade halkbekämpat. Där var snön och isen stort gulflammig och även med regnbågsskimmer på en del ställen, som olja på vatten. Detta var synligt på alla gångvägar inom ett begränsat område, så det kan knappast ha varit något oavsiktligt litet utsläpp. Möjligen en större läcka av någon oljeprodukt om det nu inte var ett medel för halkbekämpning.
Platsen var Loka Brunn i Bergslagen, om någon skulle ha vägarna förbi där även denna vinter. Det var 5 år sedan jag var där.
av nicke37
Hej, nu har jag också såna här fläckar - aldrig under motorn, utan längst bak och mitt på bilen. När
jag startade idag (milt, en hel del nysnö) fick jag några helt nya små fläckar, direkt under avgasröret,
fick intrycket att det kom ur avgasröret, men det kan ju ha varit att det skakade till vid starten. Inga
mängder men klar pissgul färg, några prickar bara.

V70 f 2008, 4500 mil...

Om ac:n läcker, kan det läcka så djävulskt att det blåser bak ända till avgasröret, och droppar ner när
man startar dan efter? Verkar lite spöklikt. Kör bara korta sträckor för tillfället, verkar skumt att det ska hinna läcka och
färdas bakåt under de tre km till dagis i 50km/h. och som sagt, aldrig under motorrummet...???
av Jimpen89
nicke37 skrev:Hej, nu har jag också såna här fläckar - aldrig under motorn, utan längst bak och mitt på bilen. När
jag startade idag (milt, en hel del nysnö) fick jag några helt nya små fläckar, direkt under avgasröret,
fick intrycket att det kom ur avgasröret, men det kan ju ha varit att det skakade till vid starten. Inga
mängder men klar pissgul färg, några prickar bara.

V70 f 2008, 4500 mil...

Om ac:n läcker, kan det läcka så djävulskt att det blåser bak ända till avgasröret, och droppar ner när
man startar dan efter? Verkar lite spöklikt. Kör bara korta sträckor för tillfället, verkar skumt att det ska hinna läcka och
färdas bakåt under de tre km till dagis i 50km/h. och som sagt, aldrig under motorrummet...???
Precis som för mig. Har också upplevt att det ser ut att komma från avgasröret

Vad knepigt att ingen vet vad det kan vara för dropp som många verkar ha om man läser tråden llesrof länkat.
Har inte hunnit hissa upp bilen men ska försöka får tid till det innan veckans slut.
av nicke37
Hej Jimpen, för kännedom: parkerade på en stor parkering idag - dessa fläckar finns förbaske mig snudd på överallt
om man kikar efter. Såg en direkt jag klev ur och tänkte fan jag (eller bilen snarare) läcker ju ändå, men sen såg jag att de fanns
på och kring var och varannan parkering... Är precis fläckarna jag funderat på, ej kattpiss eller liknande,
klart reflexvästgula.

Undrar om det kan vara nåt märkligt salt-relaterat. Tror inte det har med bilen att göra i a f.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]