Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimmie83
dst02 skrev:då måste du va skonad för både backar å röljus hela vägen till å från jobbet?

Ja dom siffrorna kommer jag knappast ner i med min 2,4T även om det är nedförsbacke;)
av perhall
En del DRIVe-förare verkar även jobba som EU-testcykelförare...
Med en D3 eller T4 är det nästan omöjligt att köra så lugnt.
Jag kan inte komma på något modellprogram där skillnaden mellan två modeller år så stor som mellan DRIVe och D3 - från slö till pigg för 20 000 kr. (att uppgradera en T4 till en T5 för 52 000 kr ger inte alls lika stor skillnad!)/PH
av dst02
Jag försöker å hålla ner min förbrukning men de e helt omöjligt å komma ner i siffrorna som specen säger.
Användarvisningsbild
av DrMumin
Japp plus att jag har tagit Ecodriving till mig och verkligen super "snikar" så fort jag hamnar i bilen har sällan bråttom så varför inte känner jag :P
av MattiasD
Jimmie83 skrev:Men med tanke på vad en Drive drar vs en T4F så blir det nog ändå billigare för mig med en Drive dessutom drar ju T4Fen 30% mer när man kör på Etanol ju... eller har jag missuppfattat något? Om Driven ligger på 06-07 per mig i stadskörning är det bra mycket mindre än min 2,4T som ligger på 1,1-1,2. Ni som kör T4F vad ligger ni i förbrukning i stan skriv gärna med vilket bränsle...
Frågan är ju hur långt du kör per år?

T4F borde ligga på 1.1-1.2 l/mil på etanol i stadstrafik. Räknar vi på det:

1.2 x 10.38 = 12.5 kr
0.7 x 15.04 = 10.5 kr

Om vi förenklar värdeminskningen och antar att båda bilarna halveras i värde på 3 år, så ger detta 15000 kr mer i värdeminskning på DRIVe. För att köra in detta måste du köra minst 2500 mil/årligen.

Det är redan två osäkerheter i exemplet ovan. Dels värdeminskningen och dels bränslepriset. Redan om 4 veckor går etanolen ner med 50 öre/l. Diesel vet vi att skatten höjs på redan vid årsskiftet med 30 öre/l samt den vanliga indexhöjningen. Det borde ge 50 öre/l i högre skatt efter årsskiftet. Det ökade antalet dieselbilar gör att dieselpriset går upp mer än andra bränslen och oljan fortsätter att sinar. Så troligen är dieselpriset jag räknat på det lägsta under din ägarperiod.

Sedan borde du fundera över om du vill köra på fossilt bränsle? Dieselns framfart har kraftigt försämrat luften i våra städer och du ska kör mycket stadstrafik borde också fundera i såna frågor.
av s6025t
Diesel släpper ut mindre partiklar än etanol 0,3mg/km DRIVe mot 0,4mg/km för T4F så är det nån bil som försämrar luften så är det nyare direktinsprutade bensin/etanolbilar utan partikelfilter skulle dom ha partikelfilter skulle prisskillnaden inte vara stor....
Användarvisningsbild
av Camel
s6025t skrev:Diesel släpper ut mindre partiklar än etanol 0,3mg/km DRIVe mot 0,4mg/km för T4F så är det nån bil som försämrar luften så är det nyare direktinsprutade bensin/etanolbilar utan partikelfilter skulle dom ha partikelfilter skulle prisskillnaden inte vara stor....
Om nu en viss dieselmotor släpper ut 0,3 mg/km med partikelfilter och en direktinsprutad ottomotor släpper ut 0,4 mg/km utan partiklefilter så innebär det sannolikt att att dieselbilen släpper högre andel av hälsåvådliga partiklar än ottomotorn. Partikelfiltret tar bara partiklar ner till en viss storlek, de minsta passerar obehindrat i båda bilarna. Dessutom kan själva partikelfiltret medverka till att finfördela medelstora partiklar till mindre. Trots partikelfiltret släpper dieselbilen ut nästan lika mycket partikelmassa som ottomotorn i exemplet. Men de större partiklarna är bortfiltrerade av partikelfiltret. Däremot när det gäller ottomotorn är partiklar av alla storlekar med i partiklemassan som uppmäts eftersom filter saknas. Detta är inte någon direkt fördel att ta upp om man vill argumentera att dieselmotorn skulle ha mindre skadliga partikelutsläpp än ottomotorn när skillnaden i absolut partikelmassa är så liten som i exemplet.
av s6025t
Med bensin släpper ottomotorn ut 1,2mg/km o jag antar att mätstationerna i städerna mäter alla partiklar för de kan väl inte skilja på om de kommer från bensin eller dieselbil o utsläppen av partiklar har ju ökat sista åren så jag köper inte argumentet att det är dieselbilarnas fel att luften försämras i städerna
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]