- lör 25 feb 2012, 17:35
då måste du va skonad för både backar å röljus hela vägen till å från jobbet?
Moderator: Moderatorer
dst02 skrev:då måste du va skonad för både backar å röljus hela vägen till å från jobbet?
Jimmie83 skrev:Men med tanke på vad en Drive drar vs en T4F så blir det nog ändå billigare för mig med en Drive dessutom drar ju T4Fen 30% mer när man kör på Etanol ju... eller har jag missuppfattat något? Om Driven ligger på 06-07 per mig i stadskörning är det bra mycket mindre än min 2,4T som ligger på 1,1-1,2. Ni som kör T4F vad ligger ni i förbrukning i stan skriv gärna med vilket bränsle...Frågan är ju hur långt du kör per år?
s6025t skrev:Diesel släpper ut mindre partiklar än etanol 0,3mg/km DRIVe mot 0,4mg/km för T4F så är det nån bil som försämrar luften så är det nyare direktinsprutade bensin/etanolbilar utan partikelfilter skulle dom ha partikelfilter skulle prisskillnaden inte vara stor....Om nu en viss dieselmotor släpper ut 0,3 mg/km med partikelfilter och en direktinsprutad ottomotor släpper ut 0,4 mg/km utan partiklefilter så innebär det sannolikt att att dieselbilen släpper högre andel av hälsåvådliga partiklar än ottomotorn. Partikelfiltret tar bara partiklar ner till en viss storlek, de minsta passerar obehindrat i båda bilarna. Dessutom kan själva partikelfiltret medverka till att finfördela medelstora partiklar till mindre. Trots partikelfiltret släpper dieselbilen ut nästan lika mycket partikelmassa som ottomotorn i exemplet. Men de större partiklarna är bortfiltrerade av partikelfiltret. Däremot när det gäller ottomotorn är partiklar av alla storlekar med i partiklemassan som uppmäts eftersom filter saknas. Detta är inte någon direkt fördel att ta upp om man vill argumentera att dieselmotorn skulle ha mindre skadliga partikelutsläpp än ottomotorn när skillnaden i absolut partikelmassa är så liten som i exemplet.
Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]