Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bjørn
#649981
Har samme problem på min V70 med D2 motor. "batteri lades" har stått i displayet siste 3-4 mnd.
Oppdater tråd så snart du har ny info om dette.
av jpennerb
#650011
En fråga: Hur fungerar det med ACn när motorn gör ett stop av motorn. Då lär kompressorn stanna också vilket gör att kylningen stannar av? Någon kanske kan förklara? :D
Användarvisningsbild
av gooose
#650041
jpennerb skrev:En fråga: Hur fungerar det med ACn när motorn gör ett stop av motorn. Då lär kompressorn stanna också vilket gör att kylningen stannar av? Någon kanske kan förklara? :D
Om klima är inställd på ett gradtal och kupe temp avviker "för" mycket enl programmerade värden så kommer bilen ej att stängas av

Till alla er som kör S/S kolla i instr boken där skall det stå vilka kriterier som skall vara uppfyllda för att systemet skall funka...

Tex på vintern då många gillar att komma ut till en varm bil och man kör värmaren längre tid än den tid man kör till jobbet så kommer S/S väldigt sällan att fungera värmaren kräver för mycket ström för att fungera Sedan så laddas en S/S bils batteri inte lika fullt som en "vanlig" utan S/S för det skall finnas "utrymme" för Retardations laddning eller vad det heter ytterligare en sak som gör systemet mer känsligt

Har personligen denna vinter endast laddat batteriet på flertalet bilar som haft detta problem och efter ca 2-3 veckor så kommer dom åter med samma orsak till att S/S inte fungerar Jag bad dom att antingen köra värmaren lika länge som dom körde till jobbet eller som alternativ om dom ville ha Varm bil ladda batteriet med en C-tec laddare (för att den är enkel och effektiv) tex varannan helg och när detta gjordes oavsett vilket sätt dom valde så fungerade bilarna
Personligen så tror jag systemet är för nytt och varken brukare av systemen eller verkstäderna har hunnit sätta sig in i hur det agerar fullt ut Ge det något år så tror jag att det klarnar för båda parter

//Gooose
av kodac02
#650067
gooose skrev:
jpennerb skrev:En fråga: Hur fungerar det med ACn när motorn gör ett stop av motorn. Då lär kompressorn stanna också vilket gör att kylningen stannar av? Någon kanske kan förklara? :D
Om klima är inställd på ett gradtal och kupe temp avviker "för" mycket enl programmerade värden så kommer bilen ej att stängas av

Till alla er som kör S/S kolla i instr boken där skall det stå vilka kriterier som skall vara uppfyllda för att systemet skall funka...

Tex på vintern då många gillar att komma ut till en varm bil och man kör värmaren längre tid än den tid man kör till jobbet så kommer S/S väldigt sällan att fungera värmaren kräver för mycket ström för att fungera Sedan så laddas en S/S bils batteri inte lika fullt som en "vanlig" utan S/S för det skall finnas "utrymme" för Retardations laddning eller vad det heter ytterligare en sak som gör systemet mer känsligt

Har personligen denna vinter endast laddat batteriet på flertalet bilar som haft detta problem och efter ca 2-3 veckor så kommer dom åter med samma orsak till att S/S inte fungerar Jag bad dom att antingen köra värmaren lika länge som dom körde till jobbet eller som alternativ om dom ville ha Varm bil ladda batteriet med en C-tec laddare (för att den är enkel och effektiv) tex varannan helg och när detta gjordes oavsett vilket sätt dom valde så fungerade bilarna
Personligen så tror jag systemet är för nytt och varken brukare av systemen eller verkstäderna har hunnit sätta sig in i hur det agerar fullt ut Ge det något år så tror jag att det klarnar för båda parter

//Gooose
Vad jag vet så ska inte s/s fungera under 0 grader ute temp! Men har kanske fel?

Sen är det korkat att släppa funktioner som man inte har koll på! Allt för att klara EU s miljökrav?? Då borde skiten funka! Annars uppfyller ju inte bilarna kriterierna
Dom är typade för!
Användarvisningsbild
av apersson850
#650114
Det räcker att de uppfyller normerna under de testförutsättningar som gäller. Att sen verklig drift kan vara nåt annat har ingen betydelse för godkännandet.
av kodac02
#650123
Det verkar finnas ett samband mellan att man avaktiverar autotorkaren bak :-/ och funktionen S/S ska in idag och återaktivera!

Ni som upplevt samma fel! Har ni avaktiverat att torkaren bak startar när man lägger i backen?
av Raymond
#650141
kodac02 skrev:Det verkar finnas ett samband mellan att man avaktiverar autotorkaren bak :-/ och funktionen S/S ska in idag och återaktivera!

Ni som upplevt samma fel! Har ni avaktiverat att torkaren bak startar när man lägger i backen?
Ja! Det har jeg faktisk gjort! Avaktiverade den vid nyleverans av bilen. Vad det skulle ha med S/S å gjøra fattar jag inte men.
av kodac02
#650144
Raymond skrev:
kodac02 skrev:Det verkar finnas ett samband mellan att man avaktiverar autotorkaren bak :-/ och funktionen S/S ska in idag och återaktivera!

Ni som upplevt samma fel! Har ni avaktiverat att torkaren bak startar när man lägger i backen?
Ja! Det har jeg faktisk gjort! Avaktiverade den vid nyleverans av bilen. Vad det skulle ha med S/S å gjøra fattar jag inte men.
Återkommer i eftermiddag efter test!
av perhall
#650169
fast jag tycker s/s funkar bra när man står 1-2 minuter 10 ggr på vägen hem i rusingstrafik i värsta fall, det finns väl ingen annan rimlig lösning än att s/s inte går igång när det är apvarmt ellr iskallt ute... etc. man kan ju ha en extra eldriven ac:) /PH

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]