Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av corzair
eftersom att en optisk kabel skickar datan med ljus så har jag mycket svårt att tro att man skulle kunna dela på den signalen i en y kabel, man får kanske halva datan i ena kabeln och andra halvan i andra, om man nu skulle lyckas dela på den vill säga...
av Tartryffel
corzair skrev:eftersom att en optisk kabel skickar datan med ljus så har jag mycket svårt att tro att man skulle kunna dela på den signalen i en y kabel, man får kanske halva datan i ena kabeln och andra halvan i andra, om man nu skulle lyckas dela på den vill säga...
Det funkar att splitta en optisk kabel, det finns för optisk audio t.ex.
Däremot hjälper det inte TS här för han kan inte göra det byte han önskar ändå.
av corzair
isf måste signalen grenas i någon form utav modul som tar emot signalen och sedan dubblar den ut i två olika kablar.eller?
av Tartryffel
corzair skrev:isf måste signalen grenas i någon form utav modul som tar emot signalen och sedan dubblar den ut i två olika kablar.eller?
Nej, det görs rent "mekaniskt", eller om man ska kalla det rent "optiskt". En sån här gör det: http://www.dustinhome.se/adapter-optisk ... 5010443874
Återigen, nu pratar vi "hemmaljud" men fortfarande optisk signal.
av qwerty
Tartryffel skrev:
corzair skrev:eftersom att en optisk kabel skickar datan med ljus så har jag mycket svårt att tro att man skulle kunna dela på den signalen i en y kabel, man får kanske halva datan i ena kabeln och andra halvan i andra, om man nu skulle lyckas dela på den vill säga...
Det funkar att splitta en optisk kabel, det finns för optisk audio t.ex.
Däremot hjälper det inte TS här för han kan inte göra det byte han önskar ändå.
Ok, så även om man lyckas dela den optiska kabeln.

Varför kan man trots det inte byta stereo?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Är kommunikationen enkeriktad går det att splitta den, men är den dubbelriktad är det kört. Vet inte hur det är i detta fallet. Men som någon skrev är det förmodligen billigare att byta till en annan bil som har det från början. Rätt stereo alltså.
av qwerty
Finns det någon som VET varför det inte går att byta även om man lyckas med det optiska?
av Tartryffel
Det går inte att byta stereo i de här bilarna. Jag har själv bara Performance, köpte bilen för 1,5 år sen och kollade verkligen alla möjligheter att byta till bättre originalgrejer. Höll på i flera veckor. Även om du har alla grejer så kan du inte lägga in den nya mjukvaran.
Men det fick bli ett externt slutsteg, nya högtalare runt om, en aktiv enkel bas som går att ta ur vid behov (Infinity nånting) osv. Inte ens lågnivåutgång finns längre, fick använda ett filter där.
av qwerty
Skulle det initialt göra skillnad i ljudet om jag bytte högtalare i bilen och senare monterade steg? tror jag har några dls högtalare 5,25" samt diskanter liggandes i garaget som aldrig varit använt tidigare.

Hur stora är högtalarna i denna bil 5,25 eller 6,5" ?
av Tartryffel
6.5 får du inte in men 5.25 går.

Frågan är väl om det är nån kräm i förstärkardelen i Performancestereon.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]