Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Svågern håller på med industrisannering och har på grund av det en 3-tons högtryckspump som går på diesel, till denna har han dels den 200-literstank som sitter monterad på pumpen, men även en 1 kubikstank som han förvarar diesel i.

Han tankar på på Statoil eller OK beroende på vad som finns till hands och har upplevt detta med bakterieslemmet två gånger.. Men det är inget som händer över natten, utan något som blir när dieseln får stå ett tag i tanken. Men det finns ett medel att slå i tanken som löser upp slemmet så det går att använda diesel, vad det heter och hur det fungerar vet jag inte..

Så den slutsatsen jag drar av det är att aldrig ha massa diesel stående i tanken för långa perioder utan att ha denna tillsatsen i..
av AndS
Variosboy skrev:Svågern håller på med industrisannering och har på grund av det en 3-tons högtryckspump som går på diesel, till denna har han dels den 200-literstank som sitter monterad på pumpen, men även en 1 kubikstank som han förvarar diesel i.

Han tankar på på Statoil eller OK beroende på vad som finns till hands och har upplevt detta med bakterieslemmet två gånger.. Men det är inget som händer över natten, utan något som blir när dieseln får stå ett tag i tanken. Men det finns ett medel att slå i tanken som löser upp slemmet så det går att använda diesel, vad det heter och hur det fungerar vet jag inte..

Så den slutsatsen jag drar av det är att aldrig ha massa diesel stående i tanken för långa perioder utan att ha denna tillsatsen i..
Men det händer väl aldrig att dieseln står länge i tanken, de flesta tycker ju att de drar för mycket så då tankar man väl oftare :wink:
Användarvisningsbild
av MartinS
Tur att man kör bensin, OCH får tanka j-vligt ofta :)
av Rådlös
Grotamar heter medlet mot dieselbakterier. Men har man väl fått dom till att växa i tanken så måste man tömma och göra rent den. Annars kommer det att ligga kvar svart slem hela tiden. Bakterierna drar nytta av vattnet som finns på botten. Där lever dom men äter av dieseloljan.
Så absolut vattenfritt bränsle är första steget. Det går tyvärr dåligt ihop med biodiesel.
av Hakan975
Förr i världen slog man i lite bensin i dieseln för att hindra frysning.
Är det någon som vet/har erfarenhet med detta nuförtiden ?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Kan inte det där i sak, men det som då fanns i dieseln finns väl inte längre (åtminstonne inte i samma mängder)..
av Rådlös
Njaaa. Det var väl i så fall fotogen? Så sa man på bussgaraget där jag jobbade för många år sedan.
Men varken bensin eller fotogen hjälper mot dieselbakterier. Dom kan äta bensin också om det skulle vara så.
Och varken bensin, fotogen eller diesel blandar sig med vatten. Så något frysskydd blir det inte. Den eventuella fotogenen, om det nu var korrekt, skulle förhindra parafinutfällning i dieseloljan när den blir kall. Ungefär detsamma som händer med biodieseln i dag.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]