Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Knight8806
För alla frågor om WRG-glas kan jag hänvisa till den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&p=242813

Enligt instruktionsboken: Rengöring av yttre backspeglar och främre sidorutor med vattenavvisande ytskikt (tillval):
Använd aldrig produkter som bilvax, avfettningsmedel eller liknande på spegel-/glasytan då detta kan förstöra dess vattenavvisande egenskaper.
Jag körde igenom bilen med mjukborste förut, hittade inga nya repor på bilen efteråt vad jag kunde se men de kanske kommer med tiden om man gör de ofta?
Du kanske inte har lika känsliga ögon som mig. Förvisso syns det tydligare på mörk lack.
Har aldrig hört talas om nån som bättrar på beläggningen på WRG-rutorna efter tre år... inte heller nån som byter batteri varannat år (vilket åtminstone tidigare rekommenderas av Audi/VW) eller byter vindruta efter 7000 mil (rek av glasmästare...)./PH
Bilia hade för en tid sedan ett erbjudande där man gjorde en glasbehandling (värde 495:- om jag inte minns fel :???: ) kostnadsfritt om man gjorde service hos dem. Denna behandling återgav WRG-effekten på samtliga rutor på bilen.
av dst02
Knight: har caspian blå så de mesta syns tyvärr, också alla dom tvättrepor jag själv orsakat med svamp. Tror de e lika lätt att få repor med svamp som mjukborstar i automaten :/
av mojja
Här hemma vid har vi 3 st företag som handtvättar bilarna för 200 sek både in och utv.

Betydligt bättre resultat än en automat tvätt + att man får insidan damsugen och rutorna rengjorda.
Ni kanske har något liknande i era städer. Dom som finns i Karlskoga tycker jag är prisvärda nästan så att det är billigare än en automat tvätt!!!
av matzen10
mojja skrev:Här hemma vid har vi 3 st företag som handtvättar bilarna för 200 sek både in och utv.

Betydligt bättre resultat än en automat tvätt + att man får insidan damsugen och rutorna rengjorda.
Ni kanske har något liknande i era städer. Dom som finns i Karlskoga tycker jag är prisvärda nästan så att det är billigare än en automat tvätt!!!
Speciellt de uppe vid anstalten. De kan va 6 snubbar samtidigt på bilen..! Går fort som f*n.
av mojja
matzen10 skrev:
mojja skrev:Här hemma vid har vi 3 st företag som handtvättar bilarna för 200 sek både in och utv.

Speciellt de uppe vid anstalten. De kan va 6 snubbar samtidigt på bilen..! Går fort som f*n.
Ja verkligen typ 15-20 min.

Men till dom snubbarna måste man säga till att ta fram nya svampar annars kan det bli en himla massa tvättrepor har jag märkt.
Tvättar numera på hangarvägen i assistanskårens gamla lokaler. Det tar lite längre tid men resultatet blir grymt bra,
av lobbysleeper
200:-?!
Hur får man lönsamhet med så låga priser? Om inte en person river av 3-4 bilar i timmen... Eller är det praktikanter som får äran att slava?

Skulle inte tvätta en bil för 200kr svart ens...
av mojja
Ja nog är det en gråzon.
Men inte mitt ansvar att leka polis eller skattmas. Har sett priser på tvättar som denna även på andra orter:)

Är bara glad för att vi har så billiga biltvättat här så att man kan unna sig att åka i en ren bil utan att behöva offra halva söndagen i en tvätthall som man gjorde innan:)
Användarvisningsbild
av 1Burken
Hej
i Morse när jag var på väg till jobbet kom jag och tänka på den här tråden.
Till min glädje kunde jag konstatera att jag både har laminerade och vattenavvisande rutor.

Min fråga är vad den tredje lilla bilden är på? Det ser ut som en människoprofil med parentes runt.

Jag försökte ladda upp en JPG. här men jag förstår inte hur jag gör :-)
Användarvisningsbild
av MartinS
Är det inte lamineradesymbolen du tänker på, att bilen blir tystare med laminerade rutor? Så vill jag minnas att jag tyder den.

/Martin

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]