Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Nja, jag kan faktiskt se en vits med att sätta en laddkabel i bilen och laddaren vid sidan av.. I alla fall för oss som har flera bilar och annat som kan behöva laddning, så man slipper ha ett gäng laddare..

Därmed inte sagt att kabeldragningen och kontakten behöver vara fula eller fult monterade!!
av AndS
Cox skrev:
StefanN skrev:Det finns ju färdiga kit på volvo för antingen bara batteriladdning eller i kombo med motorvärmare.
Varför hålla på med Åsa-nissedragningar av kablar genom grill och annat när det går att få snyggt? På en 740 från 87 ok men nu är det ju nya bilar det handlar om.
Kan inte annat än hålla med, har jag råd att köpa en bil för ett par hundratusen så har man råd med en laddare för en strunt summa åxå.
Men nu börjar ju de första V70II bli 4-5år och för de som köper en som saknar "volvoladdarkit" så är inte 5000:- strunt summa, inte ens för mig som brukar handla nytt.
Så att enbart montera en batteriladdari i motorrummet för 1000:- lappen kan ju vara ett alternativ och för de pengar man sparar får man istället lyfta huven ett 10-tal gånnger/år.
av Cox
Jag brukar åxå handla nytt när jag byter bil, passar då på att slänga in motorvärmare kabelsats och allt som behövs.
Laddare har jag inte behövt tidigare då jag inte åkt diesel, nu vart det en sådan och mitt batt tömdes förra vintern, så jag svår en ramsa kan jag lova. Nytt batt inhandlades samt en Calixladdare, efter detta har det varit problemfritt kan jag lova.
Som sagt jag hatar att hålla på med en massa strul allt skall bara fungera. Så jag ansåg att priset för laddaren var spottstyver mot att hålla på och jävlas med en strömlös bil. Så i proportion till jävelskap så anser jag att 5 papp är en strunt summa. Men det är jag det. Alla kanske inte tycker så, det respekterar jag :D
av Desmodue
Jag kör med en CTEK och där ingick en kabelsats som jag har monterat på batteriet och sedan är det bara att koppla in laddaren när man behöver.
Okej att du får öppna huven men det är ganska smidigt de få gångerna per år man gör det.
Nu har jag en liten snabbkontakt under huven.
Senast redigerad av 1 Desmodue, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Camel
Om man inte vill investera i en fast monterad laddare i bilen kan man ansluta t.ex. sin CTEK-laddare utifrån via det 13-poliga släpvagnsuttaget med en egentillverkad adapter bestående av en 13-polig stickkontakt som passar i släpvagnsuttaget och en CTEK-anslutningskontakt samt en bit kabel mellan:
(Klicka för större bild)
Bild

Eller så kan man ansluta CTEK-laddaren till ett ladduttag (längst ner på bilden) monterat inne i bilen och mata laddaren via kupévärmaruttaget när motorvärmaren används:
(Klicka för större bild)
Bild
av umekille
Fasen va smart...skall genast fixa en strömtjyv till
slpvgn. kontakten...då kan man ladda bakvägen en
strömlös bil som gått i baklås :D
(samt ta ut ström där om det behövs till något annat)
På min bruksbil har jag en billig solcell från JULA som
alltid är inkopplad och sitter diskret via ena bakrutan.
av Maccie
Men får jag fråga här nu en gång för alla:

Finns det inte en lösning för permanent monterad batteriladdare som monteras med något slags snyggt integrerat uttag utanpå bilen, likt det uttag en Volvo med elektrisk motorvärmare har längst ner på vänster framskärm? Så att man slipper öppna huven utan bara kan plugga in kabeln?

Och att man kan få detta utan att behöva just en elektrisk motorvärmare? Eftermonterat med garantier från Volvo, inte hemmameckat?

Vad heter den lösningen?

Kostar det skjortan?

Vilket
av umekille
både Defa och Calix har dessa system du kopplar in batteriladdaren'
via den anslutningssladd som monteras med ett uttag i bilens front.
mitt förslag är om du inte kan montera det själv hör med en verkstad vad montering'
kostar och köper grejerna på t.ex en mekonomenbutik...
Användarvisningsbild
av Doffen
Maccie skrev:Men får jag fråga här nu en gång för alla:

Finns det inte en lösning för permanent monterad batteriladdare som monteras med något slags snyggt integrerat uttag utanpå bilen, likt det uttag en Volvo med elektrisk motorvärmare har längst ner på vänster framskärm? Så att man slipper öppna huven utan bara kan plugga in kabeln?

Och att man kan få detta utan att behöva just en elektrisk motorvärmare? Eftermonterat med garantier från Volvo, inte hemmameckat?

Vad heter den lösningen?

Kostar det skjortan?

Vilket
Om du gjør det slik jeg la bilder ut ovenfor trenger du ikke åpne huven når du skal lade batteriet.
av jesperk
Maccie skrev:Men får jag fråga här nu en gång för alla:

Vad heter den lösningen?

Kostar det skjortan?

Vilket
Jag har en Calix BC1205 (som det länkades till i tredje inlägget) fast monterad med uttag i sidan på fronten.
Bilia monterade innan bilen levererades, kostade ca 1500:- inkl montering om jag minns rätt.
Jag har ingen elektrisk motorvärmare.
Jesper
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Får gratulera!! Vad hade du för miltal[…]

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus