Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ChristerN skrev:Ja, hur ska man beskriva det?..osv...
Aha...Kan det bero på längre fjädringväg alltså (eftersom bilen är högre)? Då kanske man får lite "nickigare" gång. Men å andra sidan tror jag att XC ska vara kompenserad för det så att det inte inträffar. Hmm..lurigt! Men det låter som om du har lite felkällor att gå på i alla fall.
Något är galet Jag har en likadan och oaavset vilken hastighet jag håller så är den stabil
Som frugan säger känns som en stridsvagn tung och stabil

För info så kör jag på 17" dubbade Goodyear om detta skulle ha någon inverkan

Har hört XC60 med vinterdäck av märket Cooper och kan bara säga att det var en upplevelse ljudligt och vad det gäller riktningsstabilitet men det är en annan 5a

Så har du rätt lufttryck och inte Cooper och hjulinställning som ok så är det något glapp eller en styrväxel som dummar sig

//Goose
gooose skrev:Något är galet Jag har en likadan och oaavset vilken hastighet jag håller så är den stabil
Som frugan säger känns som en stridsvagn tung och stabil

För info så kör jag på 17" dubbade Goodyear om detta skulle ha någon inverkan

Har hört XC60 med vinterdäck av märket Cooper och kan bara säga att det var en upplevelse ljudligt och vad det gäller riktningsstabilitet men det är en annan 5a

Så har du rätt lufttryck och inte Cooper och hjulinställning som ok så är det något glapp eller en styrväxel som dummar sig

//Goose
Tack för fortsatta tips.

Dubbdäcken är Nokian Premium Plus någonting på 16" (215/65R16) Cecino-fälgar.
Det är vad jag förstår standardfälgarna på denna bil och sommardäcken sitter på likadana. Men då uppstår en annan fråga. På Transportstyrelsens registreringsbevis står det däckdimension 235/55R17. Har för mig att jag läst någon test där däcken som satt på testbilen inte var de som bilen var reggad för. Vad spelar detta för roll?

Hjulinställning ingår i Bilias MaxiPlus om man byter länkarmar, styrväxel eller annat på garantin. Får bli att kontakta en verkstad för kontroll så får vi se.
Har nu kollat däckstrycket på annan mack och där visade det sig att de vänstra hjulen hade ca 3,5 i tryck!
Måste ha varit något fel på den förra "luftaren".
Sänkte till 2,6 och tog en provrunda och nu gick den som på räls!
Skönt :-)-)

Börjar också tro att mitt skallrande galler kan komma från bakluckan istället (se annan tråd). Men som sagt, det kollar jag när våren kommer och man kan labba lite en vacker dag.
perhall skrev:Tycker du fortfarande att bilen är bullrig? Det är inte normalt. Förutom att MY09-dieseln låter en del så är XC70II en tyst bil.../PH
Bullrig? Ja, det tycker jag.
Vet inte vad man ska jämföra med men inte tystare än min gamla S70 och klart bullrigare än en A6:a Avant tex. Men det kanske inte är en rättvis jämförelse?
StefanN skrev:Ett litet tips, sätt torkarna i serviceläget när du lämnar bilen på kvällen då kan du lyfta dom och sopa snö på morgonen. Glöm inte fälla ner innan du startar bara.
Det där är ju att välja mellan pest eller kolera.

Torkarna nere = grymt svårt att få loss dem i utrymmet mellan huv och ruta men man kan starta motorn/värmaren direkt så den blir varm medna man skrapar rutor.

Torkarna uppe = man kan inte starta motorn innan man skrapat och gjort rent för de far ju ned direkt :evil:

På tidigare bilar jag ägt så blåste defrostern direkt på rutan innanför torkarna så de tinades upp helt automatisk på nolltid, helt suveränt.

Men det var visst någon annan biltillverkare som snott iden och tagit patent på det så volvo får inte ha så bra lösning längre.
Det låter inte troligt eftersom man inte kan patentera sånt som är allmänt känt.
Säger jag, som varit patentansvarig på det här bygger under en del år, och dessutom har några egna patent.
apersson850 skrev:Det låter inte troligt eftersom man inte kan patentera sånt som är allmänt känt.
Säger jag, som varit patentansvarig på det här bygger under en del år, och dessutom har några egna patent.
VolvoB20 skrev:
Men det var visst någon annan biltillverkare som snott iden och tagit patent på det så volvo får inte ha så bra lösning längre.
Subtil Ironi tror jag B20 försöker använda, du får bli tydligare :D
VolvoB20 skrev:
Torkarna uppe = man kan inte starta motorn innan man skrapat och gjort rent för de far ju ned direkt :evil:
Varför inte använda tiduret till dieselvärmaren då eller tillhör tiduret det du du brukar beskriva som "sum-flum"-utrustning och således något du inte valde till vid köpet?? :wink:

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]