Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Variosboy skrev:Tror man att man kan ta med sig sitt körbeteende från sin T6 över i en DRIVe så sitter man snart som kylarprydnad på en Scania, det har du helt rätt i!

:lol:
I och för sig. :-) Men det är alltså inte accelerationen i sig jag är skeptisk till, den är någorlunda okej mellan 1600 och 2300rpm. Det som jag upplever som farligt är när du kör iväg och råkar hamna på 1200rpm med kopplingen uppsläppt, då händer det på riktigt INGENTING. Det tycker jag är obehagligt.
Jag kör en hel del V60 och V70 DrivE som hyrbilar så jag har rätt hyfsad erfarenhet av dessa bilarna.

/Martin
Variosboy skrev:Men det är måste ju vara något man vänjer sig vid och anpassar sitt körsätt efter!? :roll:
Njae, jag har i allafall kört ~1000mil i en och samma V60 DrivE och jag har inte vant mig ännu, men det kanske bara är jag, vad vet jag... Ibland blir det helt enkelt för lågt varv efter uppsläpp om man inte skall slira alldeles för mycket på kopplingen, och vid fel tillfälle är det inge kul alls. Min gamla S40 är ju som en raket under 1500rpm jämfört med en DrivE.

/Martin
MartinS skrev:
perhall skrev:
dst02 skrev:Åker man DRIVe så får man varva för att den ska flytta sig men varva över 2500 är lönlöst å under 1500 händer inte mycket där heller så de blir ju en rätt så långsam körstil hur man än bär sig åt :P
D3 tycker Jag var riktigt rolig med automat och gasa speciellt mycket för att bilen ska flytta på sig behövde man inte heller,däremot tycker Jag D3 manuell va ganska lik en normal bensinare, inte speciellt dragvillig på låga varv men runt 2500-3000 började de hände en hel del, hm!
Det läskiga med DRIVe (som kanske är bättre på 115hk/6 växl/270Nm) är att den är helt död under 1500r/m. Läskigt när man byter fil och kör på trean och det inte händer något när man gasar t ex. T4 och D3 lider lite av detta också men ok. D5, 2,5T m fl har gott om kraft från 1000r/m... det gillar jag.../PH
Det värsta med DrivE som jag upplever är ju när man skall snabbt ut från en korsning, mindre väg ut på stor väg eller liknande. Alltså start från stillastående. Marginellt för lite gas vid kopplingsuppsläpp så kan det ta åtskilliga sekunder innan det börjar röra på sig, och det är inte jätteballt om du precis tänkt dig smita ut på landsvägen framför den där 60tonnaren....

/Martin
Japp, de blir som att köra in i en vägg, den e precis helt död om man släpper upp kopplingen för snabbt, helt livsfarligt men man lär sig att hantera de efter ett tag på nåt vis.
dst02 skrev: Japp, de blir som att köra in i en vägg, den e precis helt död om man släpper upp kopplingen för snabbt, helt livsfarligt men man lär sig att hantera de efter ett tag på nåt vis.
Ja då vet jag åtminstone vilken motor jag inte vill ha. Att kunna lätta på kopplingen utan att möta med gaspådrag både med och utan kärra var något av det jag tyckte var trevligt med den 5-cynlindriga dieseln, speciellt när man ska backa.
Men visst, under 1200-1300 varv på växlarna 2-6 finns inget att hämta.
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]