Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hozz
Inkörsel.....det heter väl ändå inkörning!
av dst02
Herkulez skrev:
dst02 skrev:Jag har alltid kört in mina nya bilar med att inte varva över 4000 varv (bensin) å 3000 varv (diesel) de första 200 milen och sedan ökat på takten succesivt. Brukar stå nåt i instruktionsboken om rekomendationer även 2012.

Jag brukar låta motorn gå på lite blandade varvtal, varken för högt eller för lågt.
Precis som alla demo-bilar då :-O)
Haha ja precis.
av dst02
Sunkan85 skrev:Det första dom gör när dom kör av bilen ifrån banan är att köra in den i ett rulltest och då kör dom upp bilen i 120km/h tror jag det är, håller den hastigheten under en liten stund, går ner i hastighet och gör likadant osv. Och det är första gången motorn är startas i bil. Är ganska säker på att motor tillverkaren har testkört motorn också. Så du kan nog köra på som du vill =)
Ja de brukar finnas en provbana där man håller motorvägsfart några hundra meter och sedan ut på en bana som man lyssnar efter oljud på.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Den här killen verkar ändå ha koll... eller?
PH
Nollkoll....... för 40 år sedan, javisst då kunde man hävda att loppen var grova och behövde slipas in under fullgas i början. Men inte idag med dagens tillverkningsprocesser.
av perhall
Har hört liknande teorier från andra som jobbar med motorer. Dock fick jag idén sågad av en kompis som jobbar hos vår ledande lastbilstillverkare häromdagen... det är liksom lockande att testa. Idén blir iaf inte lika sågad som att sätta i en KCR-box:)
/PH
Användarvisningsbild
av len
VolvoB20 skrev: Nollkoll....... för 40 år sedan, javisst då kunde man hävda att loppen var grova och behövde slipas in under fullgas i början. Men inte idag med dagens tillverkningsprocesser.
Hmm, misade jag nåt? Det är ju det han skriver....
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Rent allmänt oavsett motortyp, är att man ska undvika segdragning, d.v.s. nöta på låga varv på hög växel.
Annars gäller väl sunt förnuft d.v.s. skippa tokvarvning och hård belastning innan tempen är normal (läs: genomvarm motor, vilket brukar inträffa först en stund efter att mätaren står på normal).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
len skrev:
VolvoB20 skrev: Nollkoll....... för 40 år sedan, javisst då kunde man hävda att loppen var grova och behövde slipas in under fullgas i början. Men inte idag med dagens tillverkningsprocesser.
Hmm, misade jag nåt? Det är ju det han skriver....
Han skriver ju att man måste brassa max direkt första minuterna man drar igång en sprillans motor. Då våldar man in den maximalt direkt så allt sågar in sig.

Annars skulle den bli otät och läckande med effektförlust som resultat.

Jag hävdar att dagens produktion har så bra ytor o toleranser att det är helt onödigt. Mina nya motorer har inte dragit en droppe olja eller läckt ned i vevhuset.

Inte att rekkomendera! "Läppen" vil[…]

Menar du styrtappen? Har ALDRIG lyckats slita av […]

Byte inre styrled

Med värme och multispray var inre och yttre b[…]

Hjälp att hitta delnummer

Löste det till slut. Krångligt och tr&a[…]