Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tycker också komforten är bättre med 4C än vanligt chassie, samt att det är stor skillnad när man kör aktivt.
Skulle man dessutom göra en undanmanöver med 4C i comfortläge som mappar den "on the fly" så situationen inte blir så "vinglig" som den skulle blivit med standardchassie.

Så välj 4C, jag saknar det verkligen nu. Tycker nog även att "nya" 215hk är bra nog så man inte "måste" välja Polestar.
Såvitt jag har fått det beskrivet för mig kan det systemet bara påverka dämparnas motstånd mot rörelser, men inte hindra bilen att sjunka ner om den lastas tungt. Dämpningsgraden kommer fortfarande att kunna varieras, men runt ett lägre normalläge.

Om det är annorlunda har jag förstått helt fel.
Det ligger väl i 4C:s natur att den måste ha en VISS nivåreglering, verkar helt orimligt att den skulle säcka ihop eftersom den justerar för olika omständigheter... kanske inte lika bra nivåreglering som i en normal nivåreglering dock/PH
perhall skrev:Jag kan tycka att det är lite överprissatt, 15900. Det är ju lika mycket eller mer än "premiumkonkurrenterna". I Tyskland säljs 4C i paket med andra grejer för totalt drygt 10000. Volvo brukar ha humana priser på utrustning men detta är ett undantag.
Jag tycker det är ganska vettiga pengar faktiskt. Jämfört med en uppsättning Öhlins stötdämpare (4 st) där du kan justera kompression och retur till en snöskoter så är det halva pengarna. Kör även konkurrenterna med Öhlins förresten? :)
Jaha, vill då någon vara vänlig att förklara hur Four-C kan ha någon endaste minimal effekt på nivån på bilen?

En stötdämpare av normalt slag har ingen fjädringseffekt. Den motverkar rörelser, men när väl rörelsen skett gör den ingen vidare påverkan. I hur hög grad den motverkar själva rörelsen beror på hur mycket strypning den har för den olja som måste passera genom kolven för att kolven ska kunna röra sig i stötdämparröret.
Har man Four-C är detta motstånd ställbart, det är riktigt. Men även om man stryper så mycket systemet tillåter så kan det fortfarande förekomma fjädringsrörelser. Det blir ju inte stumt som ett fast järnrör ändå. Alltså kan den rörelse som sker när man lastar till maxlast fortfarande ske, även om den tar lite längre tid. Men till sist har bilen sjunkit till exakt samma nivå som den skulle gjort med vanliga stötdämpare, om fjädrarna är desamma.

De nivåreglerande stötdämparna har ett ventilsystem som gör att om de hela tiden fjädrar runt en punkt som är lägre än normalt, pumpas olja till stötdämparens nedre kammare, och lyfter på så sätt stötdämparens kolv. Men de sjunker lika illa när man står stilla och lastar, eftersom de är stötdämpare, som normalt inte kan hindra en sådan rörelse. Pumpen drivs i det fallet av fjädringsrörelserna, så man måste köra en bit för att komma tillbaka till normal nivå igen. Men det var nivåreglering, det. Såvitt jag kan förstå finns alltså ingen sådan effekt alls hos Four-C.
Jag vet vilket jag hade valt iallafall i ditt läge.
Låt oss säga så här, när säljaren la fram förslaget för dig, vilket blev du mest sugen på just vid det tillfället? Sen som du skriver, polestar går ju att köpa till i efterhand för ungefär samma peng om du skulle sakna det där lilla extra sen någon gång.

Hade jag köpt ny bil nu så hade jag valt four-c före polestar. Blev själv väldigt sugen på ju four-c när man har läst lite i denna tråden och började fundera på hur min d5 ad hade blivit med det, den är ju rolig som den är redan.

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]