Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mwi
Eftersom du verkar ha en körsträcka på ca 1800 mil/år så måste du serva dieseln varje år också, 3000 mil eller 12 månader. Funderade själv på diesel när jag skulle köpa bil men med 1200 mil/år så fanns det ingen ekonomi i det, ett oljebyte vartannat år och en full service vartannat år så är bilen servad enligt villkoren. Och enligt mig är 2,5 Ft motorn mycket roligare än en dieselmotor, sedan är det ingen som vet vad som efterfrågas i framtiden så andrahandsvärdet i framtiden är bara gissningar. Mitt råd är köp en 2,5Ft med mycket utrustning istället för en snik utrustad diesel.
åker du inte så mkt skulle jag ta bensin om kostnaderna blir mindre eller lika mkt skulle jag ta e85 de mer krut i e85

de olika men jag åker hellre i en bil med massa lull lull i än en bil med el hissar å ac som man blir uttråkad efter 1dagen
blev trött fort på min audi då jag inte hade så mkt "lull lull" värst av allt var att kunde ej ha MP3 i bilen var tvungen å köpa nå skit för 5 10 tusen (mmi) för att kunna spela MP3 eller köra med fm sändare (skit skoj)

hur mycket mer krut får du av diseln som inte flexifuel kan ge dig sitter du med 3e växeln å kör om varje bil eller?
jag har ingen statistik eller är 100% säker men en normal svensson kör 0 - 30km/h över laglig hastighet å nån gång gasa lite extra när det är 5min tills bolaget stänger å det räcker med flexifuel gott å väl
Ska kolla på tre V70II idag, en 2,4d kinetic med 8000mil, en 2,5ft 5500mil Automat momentum och en 2,5ft manuell 5000mil summum .
Är det stor skillnad på förbrukning mellan automat och manuell FT?
Vad drar en 2,4D i verkligenheten? någon som har färska siffror?
av AndS
Superior skrev:Ska kolla på tre V70II idag, en 2,4d kinetic med 8000mil, en 2,5ft 5500mil Automat momentum och en 2,5ft manuell 5000mil summum .
Är det stor skillnad på förbrukning mellan automat och manuell FT?
Vad drar en 2,4D i verkligenheten? någon som har färska siffror?
Har en -08 2,4D Polestar (D5 men lite till) som gått 9000mil, köptes som ny. Din körstil påverkar mycket, men våra siffror ser ut så här:
Landsväg hamnar man på mellan 0,6-0,65. Snabbare motorvägsfart med lite extra plus och mycket stadskörning 0,65-0,75.
Hänger du på en större cargosläp så ligger vi uppåt 0,9. Väljer du 16" och 205-däck kan du säkert minska ytterligare, jämfört mot 17"/225/50 som dessutom är dyra. Samt om du inte kört diesel tidigare anpassar din körstil, för med "bensin"-stilen blir det nog ytterligare 0,5-1dl.
Skiljer inte nämnvärt mellan sommar och vinter, har 16" vinterhjul och att man kör lite lugnare, men att dieselvärmaren tar lite extra
Och jag är en sådan där tråkig som inte vill ha en massa lull-lull då det tenderar till flera problem och reparationer, så jag har inget behov bara jag får min dragkrok, bra klimatanläggning, sköna stolar och tyst/fin på vägen.
Instämmer med AndS när det gäller förbrukningen på 2.4D..

Oavset vilken motor du väljer på en 2008:a så är autmaterna duktigt törstiga jämfört med manuella diton.. Vad det gäller dieseln så skulle jag säga att automaten inte passar den överhuvudtaget på 2008 och 2009 års dieslar.. Så är automat ett krav så ska du ha en FT.. Men räkna med att det blir en törstig bil med automat som sagt..
av Superior
Har nu kollat på bilarna. 2,5ft var ju snygg inredning i men kändes plastig i då den var ljus:(
2,4d var tyvärr sopren på utrustning så den vill jag inte ha. Åkte till bra bil, vilket bra bemötande! Supertrevliga! Övertalade mig att testa 1,6 drive, vilken bil! En sådan vill jag ha! Hur är förbrukningen 1,6d vs 2.0d vs 2,4d? Det är ju lite surt att man måste byta partikelfilter på de mindre:(
Är den välskött och servad enligt ordning finns väl inget konstigt i att köpa en bil som gått 15k.
Det man bör göra (egentligen alltid) när man köper bil är att kolla upp ALLA tidigare ägare och se om man ser något som man tycker är konstigt. Sen kollar man upp så att ALLA servicar är gjorda enligt ordning.

Är det "check in the box" på ovanstående så kan man mycket väl köpa en bil som gått både 10, 15 och 25 tusen mil!

På en V70II skulle jag ta en extra titt på bromsarna vid dessa milen, för antingen är dom rätt slut, eller så är dom nybytta.. Inte svårt att göra eller jättedyrt, men det är heller inget som en eventuell säljare får något extra för, så det kan löna sig att köpa en som detta är gjort på.. Sen finns det ju såklart massor med aspeketer som rör olika motorer osv osv..

Generellt så skulle jag ta en 2,5FT då dessa motorer -enligt folk på forumet som ägt båda motormodellerna- drar lika mycket soppa under normala förhållanden...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]