Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eos1ds
Hej! Min ligger på 0,83 blandad körning med ingen större hänsyn till eco körning. Med automat. Övertygad att jag kan komma ner under 0,8 med snällare körning, kanske tom 0,75. Vid pumpen, inte färd"datorn".
av Mccartney
apersson850 skrev:Haha, vi får lyfta ur våra kameror, så sjunker nog förbrukningen lite.
Ja vi får väl göra det..... :D bryr mig egentligen inte om förbrukningen, Är man van vid 745 automat och 855 automat så är man van vid höga bensin räkningar. Tror egentligen inte man köper en volvo om man vill ha låga bränslekostnader och speciellt då inte en xc70 :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Mccartney skrev:
apersson850 skrev:Haha, vi får lyfta ur våra kameror, så sjunker nog förbrukningen lite.
Ja vi får väl göra det..... :D bryr mig egentligen inte om förbrukningen, Är man van vid 745 automat och 855 automat så är man van vid höga bensin räkningar. Tror egentligen inte man köper en volvo om man vill ha låga bränslekostnader och speciellt då inte en xc70 :)
Fast vill du ha bensinräkningar för en xc70 får du nog köpa en begagnad 3.2:a eller T6 8)
av Mccartney
MartinS skrev:
Mccartney skrev:
Fast vill du ha bensinräkningar för en xc70 får du nog köpa en begagnad 3.2:a eller T6 8)
Ja det har du rätt i jag har en D motor :)
av ChristerN
Mccartney skrev:
Jo, visst är det så. Men när man väl har den så vill i alla fall jag köra snålt om det inte är något speciellt.
Hursomhelst är det bra med en sån här tråd så presumtiva köpare kan få en bra bild innan de köper.

Ser fö fram mot morgondagen eftersom jag ska ta en tur till landet och det är riktigt halt. Nu ska "nya" bilen få visa vad den klarar i backarna.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag kan konstatera att motorutveckling och bränsletyp gör att min XC70, som är 400 kg tyngre, högre och med ett klart större luftmotstånd samt är automatväxlad och rullar på däck med bredden 235 mm inte tar mer per mil än vad den manuellt växlade 854 Turbo från 1994, som jag hade innan, ville ha bensin. På den fick det inte plats bredare däck än 205 mm.
av alex79
Fan, jag måste köra som en kärring, färddatorn visar 0,58 och räknat vid pump så är det 0,7 ungefär, iofs med 205/60-16 dubbdäck som kanske inte är riktigt samma rullomkrets som orginal 235/55-17, och jag gnäller ibland på jobbet att bilen drar för mycket, förra tankningen var det 0,75 vid pump och då var det mycket körning till jobbet och dagis, korta sträckor.

Bilen är en xc 70 II d5 manuell 2008.
av Mccartney
alex79 skrev:Fan, jag måste köra som en kärring, färddatorn visar 0,58 och räknat vid pump så är det 0,7 ungefär, iofs med 205/60-16 dubbdäck som kanske inte är riktigt samma rullomkrets som orginal 235/55-17, och jag gnäller ibland på jobbet att bilen drar för mycket, förra tankningen var det 0,75 vid pump och då var det mycket körning till jobbet och dagis, korta sträckor.

Bilen är en xc 70 II d5 manuell 2008.
Nog inte så konstigt att din drar betydligt mindre än min, då min är en automat och din är manuell. :)
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]