Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NickeDiesel
Hej!

Först av allt vill jag bara säga att jag förstår dina våndor.....bilen skadad, kompis som har verkstaden mm...Tråkigt!! :(
MEN...jag tycker inte du ska hänga upp dig för mycket på att DU är kompis med verkstadsinnehavaren. Det som det handlar om
är ju egentligen hur mycket kompis HAN är med dig.....Fallet borde ju vara solklart. HANS anställde mekaniker har kraschat DIN bil, du har
dessutom, som jag förstår det, vittnen på det inträffade. Prata med honom lungt och sansat över en kopp kaffe så löser det sig säkert.
Det minsta du kan begära är ju i alla fall att verkstaden betalar självrisken för detta skadeärende, som i detta fall inte skulle påverka din bonus om jag förstod dig rätt...

Lycka till!
MVH/Niklas
Användarvisningsbild
av Perra83
Vi får hoppas att Bilia lagar bilen väl eller lämnar de i sin tur iväg bilen till ett "bilskadecenter" ??

Ja nöp ett rådjur i höstas och det som syns nu är att vänster strålkastare är lite blankare mot den andra. En med 0mil och den andra 10000mil.
Front huv skärm två dörrar omlackade. Nya dimmljus, skärm, huv, backspegel, elbox till dieselvärmaren mm. Inga nyansslillnader. Det KAN vara en hel del med saker som är skadade. Volvia blev 66000kr fattigare :wink: Jag betalade 0kr :lol: Inget krångel.
av whennebab
Perra83:

Bilia har egna "bilskadecenter", i Göteborg så är det Bilia Almedal som är områdets plåts & lackverkstad. Så det blir dom som tar hand om bilen.
66.000 kr för en rådjurskollision, ajaj, dyrt för f-bolaget. Skönt att det löste sig utan krångel, hade du den där extra "viltförsäkringen" eller vad den heter?
Där har verkstaden gjort en bra skadebesiktning tycker jag.

Mwi:
Kul att få den fakturan i efterhand... När man står utan sin feta Viper.
Jag har än så länge inte behövt betala för bromsklossbytet, vi får väl se hur det slutar.

Mvh.
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag har helförsäkring + trygghetspaketet hos Volvia. I trygghetspaketet ingår självriskelimineringen med vilt. Många fördelar med trygghetspaketet.
Användarvisningsbild
av MartinS
Perra83 skrev:Jag har helförsäkring + trygghetspaketet hos Volvia. I trygghetspaketet ingår självriskelimineringen med vilt. Många fördelar med trygghetspaketet.
Själv kör jag med Älgskadefondsföreningen (http://www.aelgen.se/) istället för extraförsäkringar per bil. Ett medlemskap gäller för alla bilar du äger. Om du dessutom har ett vettigt försäkringsbolag påverkas inte din premie av olycka med djur.

/Martin
Användarvisningsbild
av Perra83
MartinS skrev:
Perra83 skrev:Jag har helförsäkring + trygghetspaketet hos Volvia. I trygghetspaketet ingår självriskelimineringen med vilt. Många fördelar med trygghetspaketet.
Själv kör jag med Älgskadefondsföreningen (http://www.aelgen.se/) istället för extraförsäkringar per bil. Ett medlemskap gäller för alla bilar du äger. Om du dessutom har ett vettigt försäkringsbolag påverkas inte din premie av olycka med djur.

/Martin
Den extra försäkringen för vilt kostar endast 100kr/år så det är inga pengar tycker jag. Ja ska läsa på aelgen.

Jag ljög lite, 62415kr gick kalaset på. Tre A4 sidor med vad som är gjort. Nästan två sidor med bara delar som är bytta + lackering och reparationsjobb. Även lackförsegling av de nylackade delarna ingick. MrCap debiterade bara mitt bilskadecenter som i sin tur har debiterat Volvia. Behöver jag säga att jag är nöjd :D

Stå på dig mot försäkringsbolag OM de skulle knorra. Bilen ska vara i samma skick efter reparation som före olyckan.
av Provocative
Hittar inte artikeln nu. Men det stod just om verkstäder i går. Bla. om att verkstaden är skyldig att ersätta dig för alla skador de orsakar. Så du ska inte betala en krona. Förutom det så SKA de vara försäkrade.
Om du nu väljer att låta det gå på din försäkring som de betalar självrisken på så kommer du liksom mig bli ilsket överaskad.
Jag använde en jordhög som broms. Blev en ny stötfångare o avgassystem på försäkringen (Volvia).
Inte nog mad att jag betalade min självrisk..... När nya försäkringspapprena kom så hade de sänkt min bonus med två klasser pga skadan.
Så i dag betalar jag samma summa till LF o då ingår en bonuseliminering vid ett tillfälle o full bonus har jag oxå.
Användarvisningsbild
av Bosa
Eftersom plasten på stötfångarna är skadade med hål både bak och fram samt med ett gäng repor så skulle jag ha krävt stötfångare som redan är lackade av Volvo hellre än att det tas hem ny plast som sedan lackas hos lokala lackfirman.

Gjorde det på förra bilen med stötfångaren i fram och ångrar det inte en sekund, mycket bättre lack samt noll färgskillnad. Var inga som helst problem med försäkringsbolaget heller. Nuvarande bilen har omlackad stötfångare efter närkontakt med ett rådjur och har nu problem med klarlackssläpp.
Användarvisningsbild
av SvenB
Provocative skrev: Om du nu väljer att låta det gå på din försäkring som de betalar självrisken på så kommer du liksom mig bli ilsket överaskad.
Varför det, det är ju alltid så att det är ditt försäkringsbolag som du skall kontakta. Sedan kräver de tillbaka allt från motparten om du inte är vållande. Eventuell bonusförlust åker du bara på om du varit vållande.

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]