Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
andreas_lofgren skrev:Farväl motorljud. Välkommen brum och vibrationer :(
Har visst hänt något liknande med de fina BMW-sexorna i bl a 525DAT:(
av Lövet
Sant, något som gör mig mer irriterad än i Volvofallet i och med att BMW vänder sig mot en lite mer entusiastpräglad publik. Vill man ha sexa i nya 3-serien tvingas man upp på 335 och därmed 306hk. Varför då?! Jag vill ha len gång, jämn kraftutveckling och behagligt motorljud men särskilt bråttom har jag egentligen inte. Det här EU-cykelsoptimerandet gör mig bara förbannad för i verkligheten är inte turbofyrorna i närheten av förbrukningen på papperet.
Användarvisningsbild
av apersson850
Alla måste ha en "cycle-beater", alltså en motor som är anpassad för att gå bra just i körcykeln. Hur den sen förbrukar i verkligheten är mindre intressant.
av Enzo
Nu är ju downsizing receptet för framtiden, så vi får väl vänja oss.

Men jag tror knappast femman försvinner redan nästa år. Bara för att det lanseras nya motorer innebär det inte att de andra försvinner med en gång.
Användarvisningsbild
av SvenB
Håller helt med dig. Har avverkat åtskilliga mil i "femmorna", det är stor skillnad mot fyran jag har nu. Blir det någon sexa kvar, eller bara fyror?
Användarvisningsbild
av VolvoB20

Och farväl volvo som dragbil för oss som drar släp..... 4:orna verkar få helkass släpvikt.
av Steff 99
Volvo som dragbil!?, har väl en mäng stora dieselmotorer FH16 har 750hk tågvikt på 100ton ...det borde väl räcka för att frakta runt era hästkrakar. vol:-)
av Lövet
Mccartney skrev:Är fyrorna bättre ur en ekonomisk synvinkel?
Ja, en fyrcylindrig motor har av naturen mindre interna förluster än en fem och sexcylindrig = lägre förbrukning vid samma effekt. Däremot är skillnaden inte alls så stor att man ska behöva skrota sexan som motortyp anser jag.
av perhall
Det blir inga sexor kvar på sikt för Volvos del, är det sagt.
Det är en trend i hela branschen, nu säljs ju många E-klassmercor som E250CDI och E250bensin, båda med 204 hk 4-cyl och en massa vrid, men bullriga...
Att byta ut en 6-cyl mot en 4-cyl kanske sparar 12% i EU-mixen men 5% i verklig körning.
Ett bra ex. är annars Audi S4 och S5, tidigare V8 344 hk (fanns endast i S5), nu V6turbo 333 hk (numera i både S4 och S5, har jag för mig). 35% lägre EU-mix, samma förbrukn el kanske 5% lägre i testers testförbrukning.

Sen passar ju biltillverkarna på att byta ut 6:or som inte har senaste snåltekniken mot snålställda 4:or = EU-mixen sjunker 20% på en gång (fast man skulle kunna fått halva effekten om man haft 6:an kvar).
PH

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]