Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krollspell
Amazon76 skrev:Det var främst hållbarhet och servicerelatereade ting att ha i åtanke som jag funderade över. Jag tror bestämt att jag skall provköra ett exemplar i närområdet efter helgerna. Skall slå till i februari/mars och skulle verkligen vilja ha en bil med riktigt schysst motor och god komfort. Lurar även på 2,5FT och 2,5T - men T6 är väldigt välutrustad även om man får acceptera att den har ytterligare ett par år på nacken.

Ni har i vilket fall som helst hjälpt mig på vägen till bilhallen - tack för det! :D
Vill du ha en betydligt trevligare motor med bra prestanda så tycker jag du ska välja t6:motorn alla dagar i veckan i stället för 2.5T som har 20 år på nacken. Nya T6:motorn kom 2008 till V70/S80 och den gamla lades ner 2004 som my05. Den tillverkades alltså inte dom åren vilket bidrar till att det finns så få exemplar. Dessutom blev den nog fram till my11 utkonkurerad av en annan motor som riktade sig till snarlika köpare innan, V8:an. V8:an var visserligen 100 000 kr dyrare men sålde trots det bättre. Det var förmodligen samma kunder inklusive mig (Jag hade ägt 3 st T6: or åren innan) själv som övergav T6 för V8:an under dessa åren.

Sen är T6:an för dyr för leasingsegmentet vilket inte heller hjälper upp volymerna.

Motorn är en pärla och är väl så nära man kan komma V8:ans kraft till en lägre bränsleförbrukning. För övrigt är T6 my11 (304 hk) motorn nästan 2 dl snålare än 285 hk blandad körning.
Användarvisningsbild
av MartinS
Fast V8 fanns ju aldrig i V70 Krollspell, den har väl bara funnits i S80 och XC90?

Jag kan inte nog berömma T6-motorn, jag tycker den är fantastisk. Steget från 2.5T är utomjordiskt...typ.

/Martin
Användarvisningsbild
av Krollspell
MartinS skrev:Fast V8 fanns ju aldrig i V70 Krollspell, den har väl bara funnits i S80 och XC90?

Jag kan inte nog berömma T6-motorn, jag tycker den är fantastisk. Steget från 2.5T är utomjordiskt...typ.

/Martin
Helt rätt, men frågan var ju varför det fanns så få T6 modeller till salu? Av dom S80 och XC90 kunder som tidigare körde T6:motorn så
valde många av oss V8:an i stället. Hur många V70 kunder som köpt en T6:a vet jag inte men det känns som motorn är vanligare i S80 modellerna.
Användarvisningsbild
av MartinS
S80 T6 tycker jag känns riktigt riktigt ovanlig.
V70 T6 är bara "ovanlig".
S80 V8 känns i sammanhanget ganska vanlig kan jag tycka.

/Martin
av perhall
Ja, det "dräller" av tidiga S80 V8, 07:or mest, ofta fullutrustade. S80 T6 har jag knappt sett några... V70 T6 finns en och annan (allt detta spontana reflektioner).

Jag valde mellan V70 2,5T och 3,2. provkörde 3,2 och tyckte den var mycket bättre men jag föll för den bättre pris-prestanda-kombon i 2,5T. Bodde sen ett tag i USA och körde en S80 3,2 varje dag. Gillade den mycket. Men en T6 är bättre på allt förutom att turbon dämpar lite av det faktiskt roliga motorljudet på höga varv särskilt!/PH
av pm922
Halloj, jag har en MY08 T6, är en underbar bil. Min är en förhållandevis lågmilad bil med nu 2300 mil på mätaren. Den är kraftfull och komfortabel, ett riktigt motorvägslok. Sportläge på automaten gör den extra rolig om man vill busåka. Senaste servicen gjordes nu i december och jag tror att den landade på 1695:- på lokala volvoverkstaden. Angående bränsleförbrukningen ligger jag på 1,35 l/mil och det omfattar stadskörning till Willys och till dagis. På sommaren åker vi längre stäckor och då ligger snittet runt litern. Jag har haft ett antal 2,5T med automat och de ligger på ungefär samma förbrukning. Min V70 2,5FT tar 1,6 i snitt på etanol och 1,3 på bensin. Samma körförhållanden men mycket roligare i T6. 2,5T med manuell låda har jag haft några också och de har faktiskt haft en markant lägre förbrukning men tycker båda dessa motorer ska ha automat.

Jag köpte min T6 oplanerat men jag föll för awd, bra dragvikt (2000kg) och trevliga prestanda.

// Mattias
Användarvisningsbild
av MartinS
Spoiler »
Ser att du har en ganska stor vagn, hur upplever du T6:an när du kör med husvagnen efter? Har du något att säga om förbrukningen med den bakom?

/Martin
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: qoute => spoiler
av pm922
Den passar utmärkt som dragbil tack vare awd och den snälla motorkraktären. Dock är min 680 en av de mest tungdragna vagnar jag haft. Hade snittförbrukning uppmätt vid pump på 1.47 liter under 120 mil i somras. Drog hem vagnen med min 2,5FT med etanol och låg då på 1,85 enligt färddatorn på 10 milen hem vilket borde motsvara t6:ans siffror.
Användarvisningsbild
av MartinS
pm922 skrev:Den passar utmärkt som dragbil tack vare awd och den snälla motorkraktären. Dock är min 680 en av de mest tungdragna vagnar jag haft. Hade snittförbrukning uppmätt vid pump på 1.47 liter under 120 mil i somras. Drog hem vagnen med min 2,5FT med etanol och låg då på 1,85 enligt färddatorn på 10 milen hem vilket borde motsvara t6:ans siffror.
Det verkar ju helt okej, tack för input. Jag har ine haf en chans att dra något tyngre med min T6 ännu.

/Martin

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]