Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har du tjänstebil eller privatägd (gäller nyare/0-3 år gamla volvo)

Tjänstebil
14
11%
Leasing
6
5%
Privat
104
84%
Användarvisningsbild
av StringerBell
Ynot skrev:Ta lån på en bil, o no, har aldrig tagit lån på en bil då det måste vara något av det sämsta investering man kan göra.
Jag skulle inte ens kalla det investering :)

Men om man inte vill leva i hyresrätt hela livet eller invänta stort arv eller lotterivinst, så måste man ju låna till hus/bostadsrätt. Och den som lånade till villan i Bromma på 70-talet har nog inte ångrat sig...
Användarvisningsbild
av StringerBell
epostaren skrev:Nej, det måste man inte.
Nej, man kan bo någonstans där husen inte kostar något också.
av Linqid
Volvon är privatägd, köpt kontant, medan BMW:n är tjänstebil.
StringerBell skrev:Nej, man kan bo någonstans där husen inte kostar något också.
Ja, för det kan inte vara många yngre par som klarar av att köpa ett hus i storstadsområde utan att ta lån i dagens läge, och har heller aldrig varit. Vi tog lån till vårat hus i västra Gbg för 20 år sedan, idag betalat och klart, och det kan man väl knappast säga är en affär som man ångrar. Billån däremot kan väl sällan, för att inte säga aldrig, anses vara en investering som någonsin kommer löna sig.
av Steff 99
Köpa ny bil kontant är att ta hela förlusten själv.
Varför inte låta halva kapitalet arbeta och generera pengar istället , med lite skicklighet så kan man minska sin kapitalförlust som bilen genererar under den tiden man äger den.
Men om man tycker det är värt känslan att se pengarna fullkomligt försvinna utan påverkan, så är det var och ens ensak...
Användarvisningsbild
av MartinS
Alla är saliga sin tro. Hur folk finansiear sina boenden och ägodelar är väl upp till var och en, inget som jag tycker folk bör spy galla över.

/Martin
av Petzzon
Ynot skrev:Ta lån på en bil, o no, har aldrig tagit lån på en bil då det måste vara något av det sämsta investering man kan göra.
Minskar en bil som är kontant betald mindre i värde?? Lika dålig affär oavsett, räntan är försumbar i den totala ägandekostnaden. Det är känslor som styr när man köper en ny bil.
Alltså enligt mig värt varenda krona.
av volvoc70cab
KÖPER ALLA MINA BILAR KONTANT. DÄREFTER GLÖMMER JAG DENNA KAPITAL KOSTNAD JAG HAR HAFT OCH RÄKNAR ENDAST DEN NORMALA DRIFTSKOSTNADEN. IBLAND FÅR MAN GÖRA SOM STRUTSEN. DETTA ALTERNATIV HAR VARIT BÄTTRE ÄN AKTIEHANDELN DE SENASTE ÅREN
av Steff 99
MartinS skrev:Alla är saliga sin tro. Hur folk finansiear sina boenden och ägodelar är väl upp till var och en, inget som jag tycker folk bör spy galla över.

/Martin
Vet inte om du läst samma tråd, för vem har spytt galla över vad ?:-/

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]