Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

whennebab skrev:Låt värmaren vara på en timme och öppna huven och känn på motorn - den blir varm om värmaren fungerar, så gjorde jag. Ganska självklart och enkelt.

Mvh.
Förutsatt att motorn är kall från början.
Vojje skrev:
whennebab skrev:Låt värmaren vara på en timme och öppna huven och känn på motorn - den blir varm om värmaren fungerar, så gjorde jag. Ganska självklart och enkelt.

Mvh.
Förutsatt att motorn är kall från början.
Och att sladden sitter i och att inte jordsfelbrytaren löst ut, och under förutsättning att inte Fortum har fel på elnätet... ;-)

/Martin
Vi hade 6:or tidigare men nu så är det 10trög som skall palla för +2400w
Har för mig att en motorvärmare tar 550w men jag kan ha fel och naturligtvis så finns det flera olika modeller.
Jo då, det finns säkert flera varianter på effekten. Jag mätte nyligen på min V70 2.0F -08 och där fick jag just 132 Ohm. Vad ger det i Watt?
P=U2/R. Eller i klartext: Effekten = Spänningen i kvadrat genom motståndet. Om man vill veta hur stor säkring som krävs: I=P/U. Och har man då både motorvärmare och kupefläkt, så lägger man först ihop alla förbrukarna. Då har man "totalvärde" på P. Tänk på att en kupevärmare har både ett värmeelement och en fläkt. Men totalförbrukningen skall stå på märkskylten.
Det blir en massa ellära här, så vi tar den här fullt ut också:
Bild
Användbart i många sammanhang utöver den här tråden.
Jo den där känner man ju igen sedan gymnasiet :)
Tänk på att motståndet i resistorn med stor sannolikhet är temperaturberoende. Motståndet torde bli högre när resistorn går varm under belastning.

Typexemplet för detta är en glödlampa. Motståndet är väldigt lågt när lampan är släckt. När du tänder den börjar tråden glöda och motståndet blir mycket högre.
Om man har säkringen till motorvärmaren utomhus kan man köra en Calix (gammaldags variant med trumfläkt) kupevärmare på 2000w samtidigt med motorvärmaren om det är kallt ute. (Alltså -20 och därunder)
Är säkringen inomhus brukar den gå efter ett tag. Jag vet inte om det finns att köpa 2kw kupevärmare nuförtiden ?
Varmt blir det i alla fall.
Värst är på våren om det är kallt på morgonkulan och så glömmer man dra ned den när solen börjar brassa på, då får man ta av sig i kalsonger innan man drar iväg. :P

Hej Har en V70 classic 2016 D4 AWD med 18 500mil […]

Startproblem batteri?

Det kan vara intermittent kortslutning också[…]

Jag har ju problemet att bilen "klonkar"[…]

Jodå, jag hittade kontaktstycket till slut. […]