Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Stod med D5an bredvid en T6 vid ett rödljus. Tryckte fullt på skoj........

Det sade bara PANG så försvann T6an i fjärran, D5an är patetiskt långsam i jämförelse.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Camel
Ja, T6 är lika stark eller starkare som D5 från 2100 rpm där båda ger 131 hk. D5 börjar krokna ökningsmässigt redan efter 3000 rpm och sedan blir skillnaden bara större och större. När D5 ger sin maxeffekt 215 hk vid 4000 rpm så ger T6 250 hk. Efter det varvtalet fortsätter T6 att dra iväg ytterligare mot 304 hk vid måttliga 5600 rpm och där är skillnaden oändligt stor.

Med T6 får man dieselmotorns bottenkaraktär och ottomotorns rapphet och toppeffekt på samma gång!
Camel skrev:Med T6 får man dieselmotorns bottenkaraktär och ottomotorns rapphet och toppeffekt på samma gång!
Sen skall man ju inte heller glömma bort att gångkulturen och den berömda "premium känslan" känslan i T6 är något helt annat än D5,
jämn och vibrationsfri gång, inget dieselknatter bl.a. Enda nackdelen är väl förbrukningen, men tittar man på nya bilar
i denna prisklassen känns ju några dl. mer / mil som en piss i Mississippi jämfört med alla andra kostnader.
av Enzo
svendufva skrev:
Enzo skrev:
StringerBell skrev:Med 80öre till 1kr högre pris på diesel är väl valet lätt - just nu?
Ja, bränsleekonomiskt lönar sig diesel för i princip alla.
Visst. Särskilt den jag hade som drog 1.2 l/mil
Ja du, om du nu tror T6 går snålare så varsågod. Jag tror ju inte det.
Nu är jag den siste som påstår att det är enbart bränsleförbrukningen som är avgörande, men dieselpriset ska nog blir bra mycket högre än bensin innan en T6a rullar billigare.
av Bitez
Nja, körekonomi (bränsle) är inte det avgörande, men man vill ju ändå ha så mycket så möjligt i beräkningarna. För o hoppa från den ena frågan till en annan, så för jag en förvisso väldigt tunnt utrustad 530d för snarlik pris som en relativt väl utrustad T6'a,

men men, jag tror nog att T6'a bli ett bättre alternativ... kul med lite fler kusar :)))
LasseKongo skrev:
Camel skrev:Med T6 får man dieselmotorns bottenkaraktär och ottomotorns rapphet och toppeffekt på samma gång!
Sen skall man ju inte heller glömma bort att gångkulturen och den berömda "premium känslan" känslan i T6 är något helt annat än D5,
jämn och vibrationsfri gång, inget dieselknatter bl.a. Enda nackdelen är väl förbrukningen, men tittar man på nya bilar
i denna prisklassen känns ju några dl. mer / mil som en piss i Mississippi jämfört med alla andra kostnader.
Tycker ju min D5a går riktigt tyst, men efter att ha åkt en runda i en T6a så fattar man ju vilken enorm skillnad det är.

Så det enda som talar för D5 är ju lägre pris/förbrukning, T6an slår ju D5an i komfort, prestanda och elastisitet med hästlängder.
Provkör båda så är valet helt löjligt enkelt! T6! Släng i Polestar i den också så blir det ännu bättre!! :mrgreen: (D)

Den drar mer än en D5, men det kommer du strunta fullständigt i när du trampar på! :twisted: :wink:
av Enzo
Ja, det är ju helt klart. Om pengarna inte spelar nån roll, då tar man ju så klart en T6. Inte tu tal om det.
Men om pengarna inte spelade roll, så tog man väl inte diskussionen här heller, eller hur? ;)

Jag misstänker dock att ekonomin spelar en viss roll, om inte annat lär värdefallet blir större på en T6.

Om inte pengarna spelade roll, då var man kanske inte spekulant på en Volvo heller. Audi RS6 är ju en rätt trevlig vagn menar jag och har man testat den så tycker man nog inte T6 är så mkt att hänga i granen längre.
av Arese
Har själv en D5 men det skiljer mil mot en T6 avseende fartresurser, gångkultur, ljud och allmänna "premium-egenskaper". Bilen känns otroligt mycket mer påkostad med T6:an. Givet att inköpspriset är i princip detsamma för likvärdigt utrustade bilar och bränslekostnaden kanske skiljer 3-4 kr/mil till D5s fördel tycker jag lätt att det är värt merkostnaden för det totalt sett så mycket smakfullare totalupplevelse av bensinare.

Mvh
Arese
Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]

AC fungerar bara på en sida

Styrningen av spjällmotorn för detta har[…]

AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]